Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Relais aanpassen

(1/4) > >>

Norway13:
Goedemorgen.

Ik wil zo'n 6 a 8 amp schakelen met een relais (voeding LED verlichting). Ik heb een Viessmann 5551 die precies doet wat ik wil, ik schakel hem vanaf een DR4018 aan en uit (Groen en rood), maar die kan dus geen 8 amp hebben, plus dat ik de andere 3 relais eigenlijk niet gebruik.
Ik heb ook zo'n bi-stabiel relais op een printje (kan 10 amp schakelen) met low trigger, die doet zowat wat ik wil, alleen heeft die maar 1 trigger ingang en ik wil er 2 (zoals de 5551 heeft) gebruiken. Is dit printje met relais eventueel eenvoudig aan te passen of iets te doen met er een diode voor te zetten?
Of weet iemand wat ik anders aan zou kunnen schaffen, liefs plug & play?
Thxs

theo

 

Timo:
Hoi Theo,

Je zou je bi-stabiel relais het tweede relais kunnen laten triggeren. Dan heb je wat je wilt.

OF, nog veeeeeeel simpeler, stel je DR4018 in op aan-uit ipv puls ;) Dan koppel je die gewoon direct aan het zwaardere relais.

De relais module die je hebt is waarschijnlijk zoiets:


Let er wel op dat die geen specificatie voor gelijkspanning heeft en je dus waarschijnlijk met 8A ook die al redelijk op max belast.


Timo

Norway13:
Dank voor je reactie Timo.

Ik heb inderdaad zoiets, 12V en die kan 10amp bij 30VDC aan.
De DR4018 op "aan uit" zetten ben ik van afgestapt, heb ik slechte ervaringen mee, plus dat vanuit iTrain relais aan te sturen zijn voor allerlei verlichting etc waar ik deze 12V bi-stabiele relais voor gebruik, op maar 1 (puls)contact van de DR4018.
De optie om de 5551 te gebruiken om het zwaardere relais te schakelen is een optie maar ik zoek eigenlijk wat simpeler. Ik wil met Groen en Rood kunnen schakelen maar zonder aanpassing gaat dat niet, ik dacht dus misschien er 2 diodes voor te zetten zodat Groen niet  bij Rood kan komen en andersom, maar of dat ook echt kan weet ik niet.
theo

Blausee-Mitholz:
8 ampere voor Led verlichting ........ hoeveel lesjes heb je op je modelbaan? Duizend  ?

Mvg Johan

Norway13:
Nou...., daar ga ik het niet mee redden ben ik bang voor.
Ik heb er nu 1234 en ben nog niet eens op de helft.
Ik heb boven mijn baan 4 panelen met WS2812b (digitale) LED's met 4 eigen voedingen van 300 Watt. Ik schakel verschillende secties voor verschillende doeleinden en heb daar de 10 amp relais op staan. Het vervelende is nu dat als ik de baan uit en weer aan zet het relais elke keer weer een puls krijgt vanaf "Groen" en de LED verlichting dan weer uit of aan gaat, Ik wil bij opstarten "Groen" en aan en bij sluiten "Rood" en uit, net zoals ik het wel kan doen met de te zwakke 5551 van Viessmann.
theo

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie