Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dapol 2020 door HansQ
Vandaag om 15:10:50
Automatische koppeling door Thom
Vandaag om 15:05:38
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 14:53:42
Piko NS1100, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 14:46:02
Globale ruimteindeling nieuwe H0 NL baan door Frans Peeters
Vandaag om 14:34:20
Motor Liliput DB Br 71, nr L131174 door rvp
Vandaag om 14:18:21
Sound wissen van ESU LoSo 4.0 door bellejt
Vandaag om 14:13:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 14:07:45
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AlbertG
Vandaag om 14:02:30
Isoleerbussen voor H0 treinwielen. door Tjalling
Vandaag om 13:57:59
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door MOVisser
Vandaag om 13:42:06
Fleischmann contact-pin, waar wordt deze voor gebruikt? door Bahn-AG
Vandaag om 13:10:23
ho baan 514 cm bij 262 door kimi07
Vandaag om 12:50:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 12:42:35
RTM in 0m door Stainz
Vandaag om 12:34:01
Wissel die verkeerd staat door Wil uut Drenthe
Vandaag om 12:11:13
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:38
Doornvliet door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:02:30
Modules van Kees Gorter door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:00:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Deetrein
Vandaag om 10:55:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 10:19:24
Zoldermeer H0 door MOVisser
Vandaag om 10:09:39
2-rail massa detectie en common ground, bestaat dit eigenlijk? door bask185
Vandaag om 10:08:07
Onshape cursus door MOVisser
Vandaag om 10:03:38
Baan in Los Angeles door Forever Rocofan
Vandaag om 10:01:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 08:19:22
NS: NCS Kleuren toegepast door Forever Rocofan
Vandaag om 05:46:23
Benelux-forum Kalender 2021 door AndrevdG
Vandaag om 00:00:57
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
04 augustus 2020, 22:55:01
Projekt 083-338 door 44
04 augustus 2020, 22:31:24
  

Auteur Topic: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel  (gelezen 408 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Gepost op: 22 februari 2020, 17:04:29 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag betreffende de seinplaatsing op mijn enkelsporige baanvak. Betreft een aftakkend spoor van een dubbelsporige hoofdbaan naar een enkelsporig kopstation conform onderstaande schema.



Wil hier graag seinen bijplaatsen conform het duitse HV-stelsel.

Heb de oude seinen special van Railhobby erbij gepakt en voor zover ik het nu begrijp komen op positie 1 de uitrijseinen in het kopstation (Hp00, Hp0 + Sh1, Hp1 en Hp2). Op positie 3 komt een hoofdsein (Hp0 en Hp2) voor de aansluiting op de hoofdbaan.

Ik wil echter een stuk van het baanvak tussen 1 en 3 gaan gebruiken als uithaalspoor voor rangeerbewegingen. Als het uitrijsein dan Hp0 + Sh1 toont kan er gerangeerd worden. Positie 2 is dus ongeveer een treinlengte van het eerste wissel van het kopstation. Moet ik dan bij positie 2 het inrijsein (Hp0, Hp1 en Hp2) plaatsen met een bord "Halt bij rangierfahrten" (Ra 10) aan de achterkant? Of is dit in het duitse HV-stelsel anders geregeld?

Groeten,

Marc

Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 959
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2020, 18:16:18 »
Positie 1:
Spoor recht over het wissel:
Hp00, hp1, sh1 geen hp2, want aftakking heb je niet.
Andere twee sporen hp00, hp2 en sh1.

Positie 2:
Ja ra10 (halt fuhr rangierfahrt) kun je plaatsen. Bij nevenlijnen was de afstand tussen dit bord en de achterkant van het inrijsein tenminste 100 meter, hoofdlijn 200 meter.

Overigens, bij nevenlijnen zou je ook kunnen volstaan met een gruppenausfahrsignal (zeker als je vormseinen gebruikt). Individuele sporen kunnen afgedekt zijn met een spersein (sh0/sh1) of zelfs halte tafel.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 959
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2020, 18:17:51 »
Oh ja het inrijsein positie 2 hoeft alleen maar hp0 en hp2 te tonen. Hp2 in combinatie met het snelheidsbord voor max 30 km/u
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2020, 19:48:48 »
Bedankt voor de antwoorden.

Overigens, bij nevenlijnen zou je ook kunnen volstaan met een gruppenausfahrsignal (zeker als je vormseinen gebruikt). Individuele sporen kunnen afgedekt zijn met een spersein (sh0/sh1) of zelfs halte tafel.

Waar zet je het gruppenausfahrsignal dan neer? Net voorbij het laatste wissel van het kopstation naast de enkelsporige nevenlijn?
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jelmer

  • Online Online
  • Berichten: 959
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2020, 21:46:03 »
Precies!

En dan hoeft deze alleen maar hp0 en hp1 te tonen. Een eenvoudig enkelarmig sein dus.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel