Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N- spoorbaan, 140 x 70 door nkob
Vandaag om 21:40:58
CTA thuis. door MOVisser
Vandaag om 21:40:34
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door ETH023
Vandaag om 21:34:41
Nieuw cilinderblok voor DJH/Modelloco NS 3900 door MOVisser
Vandaag om 21:33:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:33:27
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 21:26:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 21:25:41
Baanbouw Bosje77 door Patrick1975
Vandaag om 21:24:33
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
Vandaag om 21:17:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door coldforged
Vandaag om 21:15:25
Een modelbaan voor op reis in 1:45 door Scratchbuilt
Vandaag om 21:10:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gerrit F
Vandaag om 20:39:41
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 20:37:01
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 20:36:19
Beneluxforum Kalender 2021 door Benrail
Vandaag om 20:31:43
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:05:32
Koploper Delft stopt (update 2020: online verder) door meino
Vandaag om 19:35:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Bob R.
Vandaag om 19:29:55
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 19:26:49
Goed aansluiten s88SD16-n door Remunj
Vandaag om 19:00:25
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door VFR
Vandaag om 18:38:27
De Wadlander, een eilandbaan. door VFR
Vandaag om 18:29:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 18:22:36
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Ronald Halma
Vandaag om 18:11:34
Elco voor sluitseinen door 72sonett
Vandaag om 18:08:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 17:20:08
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 17:02:30
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Tulpendaal
Vandaag om 16:38:29
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hendrik Jan
Vandaag om 16:23:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:12
  

Auteur Topic: Achterzijde Nederlandse lichtseinen  (gelezen 1034 keer)

piet kleve

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Gepost op: 20 februari 2020, 20:50:14 »
Ben bezig met mijn lichtseinen langs de baan wat te verbeteren.
Nu zijn tegenwoordig de achterzijde van de hoge en dwerg seinen altijd wit, maar ergens tot in de jaren 60 was dit gewoon zwart. ( dit heb ik ergens gelezen)
Nu ben ik op zoek naar een jaartal waarin dit ongeveer gewijzigd is. Ben ook een aantal foto's tegen gekomen zo rond 1967/68 dat er zwart/witte diagonale strepen
op de achterzijde stonden. Vanaf welke periode en hoelang hebben deze strepen op de seinen gestaan.

Nog een ander vraagje, wat is de default  stand van een sein, is dit over het algemeen groen of rood, of hangt dit af van de locatie waar het sein staat?

Mvg, Piet

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19308
    • Pagina van klaas
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2020, 21:17:22 »
Een simpele benadering voor de default stand: P-seinen, dat zijn automatische seinen langs de vrije baan, staan normaal groen. Bediende seinen staan standaard op rood. Maar daar bestaan misschien wel uitzonderingen en variaties op.

Wat de achterkant betreft moet ik even kijken of ik nog ergens een boekje kan vinden waar dat in staat.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4134
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2020, 21:31:29 »
vroegaah was de achterzijde zwart/wit gestreept

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2730
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2020, 21:36:12 »
Klaas zegt het al : Er zijn uitzonderingen dat P seinen altijd groen tonen.
Tussen Leiden en Warmond staan twee seinen aan  de Schiphollijn en aan  de Oude Lijn ri resp. ri  Schiphol en Haarlem ,die normaal rood staan ,en dan ook bediend worden .het is mij wel eens uitgelegd ,maar helemaal duidelijk was het niet.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 en Mat 24 op 2 rail en bovenleiding .
 Er is 1 kopstation en 1 kruisingsstation in ovaal .Werkende lichtseinen .Ik ben bezig met de  bouw van een model van lok 3737

piet kleve

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2020, 21:49:39 »
Dat wordt dan nog even puzzelen, wat nu een bediend of een automatisch sein is.
Ga er maar van uit dat er vroegaahnog niet zo veel automatische seinen stonden?


piet kleve

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2020, 21:52:27 »
vroegaah was de achterzijde zwart/wit gestreept
Dat klopt, maar ben benieuwd vanaf welk jaar dit ongeveer was, volgens oude foto's , die helaas zwart wit zijn, is dit pas het geval vanaf rond 1967,
daarvoor heb ik nooit een streep kunnen ontdekken.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3793
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2020, 22:31:32 »
Voorbeeld default stand P sein in Alkmaar Noord in de richting Alkmaar.
Dit sein staat tussen het perroneinde en de iets verder gelegen overweg in.
De stand van het sein wordt hier bepaald door de instelling van de 'stop/door' schakeling.
Moet de trein in Alkmaar Noord stoppen, dan staat de stand stop ingesteld, het sein toont stop en de inschakelsectie van de overweg is uitgeschakeld.
Vlak voor vertrek van de trein sluit de overweg, waarna het sein uit de stand stop komt en voorbijrijden toestaat, groen of geel, afhankelijk van de status van de verderop gelegen blokken.
Dient de trein Alkmaar Noord voorbij te rijden, dan toont het sein default groen en is de inschakelsectie van de overweg gewoon actief en is het verloop van de seinbeelden gewoon zoals je het verwacht.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19308
    • Pagina van klaas
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2020, 23:38:19 »
Interessant artikeltje: http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=674
Beschrijft duidelijk het verschil tussen P-sein en bediend sein.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2020, 02:07:23 »
Rond 1968 kwamen de zwarte achtergrondscherm met een witte lampenhuis in zwang. Deze schilderwijze was vooral langs de baan veel eenvoudiger uit te voeren door schilders. Ik geloof dat het een Do 888 verbeteringsvoorstel was en ik denk dat dat wel ergens in een van de NVBS Op de Rails seinwezen nummers is te vinden. Voor die tijd waren de achtergrondschermen en lampenhuizen van hoogte seinen wit met zwarte strepen analoog aan de vormseinen.
Jeanne Kok

Duikeend

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2020, 09:14:56 »
ik heb hier dat betreffende "op de rails" nummer liggen en er staat inderdaad in dat ze zo geschilderd zijn maar vanaf wanneer kon ik zo even niet vinden.  kan natuurlijk makkelijk dat ik er overheen kijk ;D
Huidige projectje: mijn knutsels en een 1500 in parts

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3290
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2020, 10:04:22 »
Weert 1968:

En hetzelfde sein links in 1972:
Groet, Frank

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2020, 17:52:28 »
Voorbeeld default stand P sein in Alkmaar Noord in de richting Alkmaar.
Dit sein staat tussen het perroneinde en de iets verder gelegen overweg in.
De stand van het sein wordt hier bepaald door de instelling van de 'stop/door' schakeling.
Moet de trein in Alkmaar Noord stoppen, dan staat de stand stop ingesteld, het sein toont stop en de inschakelsectie van de overweg is uitgeschakeld.
Vlak voor vertrek van de trein sluit de overweg, waarna het sein uit de stand stop komt en voorbijrijden toestaat, groen of geel, afhankelijk van de status van de verderop gelegen blokken.
Dient de trein Alkmaar Noord voorbij te rijden, dan toont het sein default groen en is de inschakelsectie van de overweg gewoon actief en is het verloop van de seinbeelden gewoon zoals je het verwacht.

Klopt niet helemaal (of ik lees hem fout)
Het betreffende sein te Alkmaar Noord staat in rust veilig en wordt herroepen als er een trein met stop commando vanaf Heerhugowaard vertrekt.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3793
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2020, 18:08:18 »
Ik heb het waarschijnlijk wat anders omschreven dan gebruikelijk is Sander.
Maar ik bedoel hetzelfde te zeggen, in rust voorbijrijden toegestaan, tenzij er een  trein komt die te Alkmaar Noord moet stoppen en mits ook de achterliggende blokken dat toestaan en de brug gesloten en vergrendeld is.
Het desbetreffende P sein is namelijk ook nog het laatste automatische sein voor het bediende dekkingssein van de brug.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 891
Re: Achterzijde Nederlandse lichtseinen
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2020, 19:10:13 »
...we zullen hetzelfde bedoelen idd. Het ging mij erom aan te geven dat het sein in rust veilig staat en dat het stop tonen in geval van een halterende trein een "gemanipuleerde" situatie is veroorzaakt door het stopcommando.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!