Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Laptop op hol door Lokprogrammer!  (gelezen 2271 keer)

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
    • Facebook
Laptop op hol door Lokprogrammer!
« Gepost op: 18 februari 2020, 22:56:33 »
Hi all.

Ik wil mijn Lokprogrammer voor het eerst gaan gebruiken. Software ken ik inmiddels wel aardig en werkt prima. Het probleem ontstaat wanneer ik de USB-stekker aansluit aan de laptop en in de software in 'Driver's Cab' op GO klik. Dan slaat de computer op hol. De muis blijft spontaan zo nu en dan hangen, in Lokprogrammer beginnen allerlei functiesknopjes heel snel te knipperen, en wanneer ik bijvoorbeeld in Chrome de zoekbalk aanklik, blijft de letter 'd' hangen en vult daarmee de hele zoekbalk. Als ik een link aanklik op een website, opent zich er een nieuw venster van Chrome. Als ik dan de USB poorten uitschakel (knopje op de hub) dan stopt dit euvel als ik de muis uitschakel. Schakel ik alles weer in, begint het van voor af aan.

Ik heb al wat dingen geprobeerd qua USB-poorten, uitschakelen/verwijderen van apparaten e.d. Ik heb al geprobeerd om zonder tweede beeldscherm op de USB-C te kijken of dat beter resultaat geeft, maar nee. Aantal USB gebruikers uitgezet, geen resultaat. De Lokprogrammer op een directe USB aansluiting aangelosloten, ook niet. Ook als ik enkel het broodnodige gebruik (Muis, toetsenbord, Lokprogrammer) blijft het.

Wie kent dit of weet wat te doen?

Mocht er meer info nodig zijn qua PC specs, let me know.
Check ook mijn Facebook

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 986
    • Windhoven
Re: Laptop op hol door Lokprogrammer!
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2020, 08:38:37 »
Ook de USB driver van de lokprogrammer al een keer geprobeerd te verwijderen (via apparaatbeheer) en opnieuw erop gezet? Even een aanname het betreft Windows 10?
De lokprogrammer heeft zelf geen USB aansluiting maar een RS232? Het lijkt erop dat de driver voor de virtuele com poort niet goed geïnstalleerd is.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2020, 08:45:44 door NL-modelspoor »
Johan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Laptop op hol door Lokprogrammer!
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2020, 08:40:22 »
Verbind je eerst de lokprogrammer en start dan je software of is het andersom?
Jeroen

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Laptop op hol door Lokprogrammer!
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2020, 09:13:27 »
Gebruik je de juiste USB-kabel? Vanaf 2009 is een andere kabel in het programma dan vanaf het begin.
Info over de kabel:
Duits: http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/anschlusskabel-usb/
Engels: http://www.esu.eu/en/products/accessories/usb-connection-cable/

Met vriendelijke groeten,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: Laptop op hol door Lokprogrammer!
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2020, 10:46:00 »
Jammer dat ze bij ESU over ‘oude’ en ‘nieuwe’ kabels praten maar niet aangeven wat de daadwerkelijke verschillen zijn in deze USB-to-Serial converter.
Ik vermoed een Prolific chipset want die hebben inderdaad een serie gehad die in W10 niet meer werkt (of heel raar lijkt te reageren).
Kijk even in Apparaatbeheer wat voor driver er geïnstalleerd is voor deze adapter. Als ESU zijn eigen signaturen heeft meegegeven wordt het wat lastiger, maar dan kunnen we met PID en VID nog wel wat nazoeken. Overigens geen garantie dat het dan verbeterd...

Jouw symptomen met toetsaanslagen in combinatie met een USB-to-Serial converter ken ik niet, wel dat iets ‘sloom’ lijkt te worden als alles aan dezelfde (interne) USB hub lijkt te hangen. Altijd lastig troubleshooten als je de spullen niet voor je neus hebt staan.

Kom je naar Rail, loop dan even langs op de stand van de HCC!m (naast het Railtheater). Ik ben alle dagen aanwezig. Ze zeggen dat ik op m’n Avatar lijkt  ;D
Laptop en kabeltje mee is dan wel handig  :)
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
    • Facebook
Re: Laptop op hol door Lokprogrammer!
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2020, 17:12:47 »
Ook de USB driver van de lokprogrammer al een keer geprobeerd te verwijderen (via apparaatbeheer) en opnieuw erop gezet? Even een aanname het betreft Windows 10?

Klopt, windows 10. Sorry voor mijn ondeskundigheid, maar hoe en waar en vooral waarom verwijder ik de driver? De Lokprogrammer werkt... (Schrijft ook netjes bestanden naar de decoders) alleen m'n computer wordt onwerkbaar als ik het ga testen in de Drivers Cab.

Verbind je eerst de lokprogrammer en start dan je software of is het andersom?

Beiden gedaan. Zelfde resultaat.

Gebruik je de juiste USB-kabel? Vanaf 2009 is een andere kabel in het programma dan vanaf het begin.

Ja, de nieuwe kabel. De Lokprogrammer is ook nieuw uit doos.

Gister heb ik de hub in een andere poort van de laptop gestoken, en de Lokprogrammer op ook een andere poort en toen leek het probleem zich minder voor te doen. Maar nu net ben ik weer terug bij af. Alle overige randapparatuur uitgeschakeld.

Geen PC specs nodig?
Check ook mijn Facebook

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: Laptop op hol door Lokprogrammer!
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2020, 07:32:58 »
Om te doorgronden hoe USB apparaten 'aan elkaar' hangen voor wat betreft interne en externe USB (root) hubs en USB controllers gebruik ik zelf USBTreeViewer. Hiermee wordt in boom-structuur getoond welke poorten onderling bij een bepaalde hub horen en wat er is aangesloten.

Een systeem waarbij de muis bv. traag lijkt te reageren als een ander USB apparaat door de software wordt gebruikt heb ik wel eens gezien op een laptop waarvan alle USB poorten één interne hub vormden (inclusief het interne keyboard en mousepad) waardoor de bandbreedte per apparaat in de knoei kwam. Was toendertijd een W7 machine, het apparaat een 5MP USB camera. Applicatie niet meer op een normale manier te bedienen.

Losse PC specs zullen weinig uitsluitsel geven; de verdeling van de USB aansluitingen en apparaten misschien meer.

Drivers verwijderen gaat via Configuratiescherm>Apparaatbeheer (Control Panel>Device Manager), maar Windows wil dan wel eens dezelfde driver opnieuw installeren als het apparaat weer wordt aangesloten.

Altijd lastig troubleshooten op afstand (en doe dat bijna dagelijks via TeamViewer en andere remote tools), zeker met alle beveiligingsfuncties die tegenwoordig worden toegepast.
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Laptop op hol door Lokprogrammer!
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2020, 15:43:37 »
Het nadeel van Windows 10 is dat elke versie zich anders gedraagt bij elke gebruiker, omdat Microsoft dat een goed idee vind.

Als je daarnaast toestaat dat Microsoft allerlei zaken automatisch installeert (wat ik zelf absoluut niet toesta) moet je niet raar opkijken als er 'ineens' iets niet meer werkt.

Bij mij worden updates dan ook altijd uitgesteld: dit voorkomt vaak dat ik met rare effecten geconfronteerd wordt omdat een update (bijvoorbeeld) eigen systeembestanden als risico gaat zien.

Dus ja, meer PC-specificaties lijken me geen overbodig luxe. Ik kan me ook voorstellen dat het met te weinig geheugen tegenwoordig ook al snel over is.