Wat zijn we aan het bouwen? > Materieel

NS1000 en andere modellen - restauratie

(1/6) > >>

Hans van de Burgt:
In een oude doos op de zolder bij de EMV, vonden we dit in zwaar metaal gegoten model van een NS1000. Het is niet volledig. Er zit een geleed motorstel in met 4 assen, en twee nog functionerende stroomafnemers. Op de nummerplaat van de loc staat 1008. Op het motorstel staat ”RR made in Italy”. Geen idee van welk merk eea is, noch wat de herkomst is.



De loc vraagt om een restauratie. In ieder geval een nieuw chassis, voorloopassen met kleine wielen aan beide zijden. Het toevoegen van vensters en licht. Koppelingen en het monteren van de stroomafnemers. Voor een statisch model...

... maar tot mijn verrassing blijkt er in het motorstel nog leven te zitten. Aan de bekabeling is te zien dat eea heel oud is. Dus maar eens voorzichtig naar laten kijken.

Gr, Hans

Jeronimos:
Speculaas, maar RR = RivaRossi?

Modellbahnwagen:
De ramen zitten dichtgegoten? De lampen moeten nog doorboord worden zo te zien. De vorm van de 1000 zit er wel mooi in.

FritsT:
Hans,

Ik zie een stukje cultureel erfgoed en daar moet je voorzichtig mee zijn. Eventuele restauratie in de geest van de maker. Modernere kunststof versies zijn zo te koop, dus waarom zou je dit prachtige model veranderen?...

Deze mag wat mij betreft komend weekend in de vitrinepresentatie op Rail. Stand 1.55. Graag zelfs.

FritsT

Hans van de Burgt:
Er blijkt een hele tijd terug zo’n zelfde kap gevonden te zijn door een mede-BNLS-er. Voor geïnteresseerden, zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67601.0
Volgens die draad zou eea van M.V. Modelspoorwegen uit Den Haag zijn.



Gr, Hans

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie