Vraag en antwoord > Algemeen
Fleischmann wisselaandrijvingen aanpassen werkt niet goed.
Bierwagen:
Hoi allemaal:
Ik weet het; over die aandrijvingen is al meerdere keren geschreven en met succes! Duidelijke foto erbij!! Die veertjes zijn ondingen en ik ben bezig om een aantal aandrijvingen aan te passen. Welnu; de eerste twee gingen goed; veertje eruit en een draadje gesoldeerd tussen de twee eilandjes en het stripje. Ikke blij, maar nu wil het ineens niet meer. Een aansluiting werkt steeds prima ( de donkerbruine draad ) maar terug ho maar ; ik neem aan de lichtbruine draad weigert dienst. Gevolg een richting actie. Wat zie ik nu ineens steeds over het hoofd???? Moeten niet beide eilandjes worden verbonden met elkaar en het stripje? De goede durf ik niet meer open te maken; blij als ik ben, dat die het tenminste doen. Graag uw , zoals altijd zeer gewaardeerde, hulp.
vr.gr.
Marius
Arjen52:
Hoi, ik heb iets soortgelijks meegemaakt, maar dan met een armsein.
Wel Hp1, maar niet Hp0.
In het rode draadje bleek een breukje te zitten.
Misschien is er iets dergelijks in jouw lichtbruine draadje.
Maak eens een parallelle lichtbruine verbinding en kijk dan eens of de wissel normaal werkt.
Of meet met een Ohm-meter de weerstand van het lichtbruine draadje. Die moet (bijna) 0 Ohm zijn.
Bierwagen:
Bedankt Arjen52 voor je reactie. De multimeter / ohm stand geeft steeds 0.00 aan dus dat lijkt wel goed te zitten. Het probleem (-pje ) heb ik nu bij drie aandrijvingen en dat vind ik opvallend. Bestaat er ergens een "exploded view" of een schemaatje van zo'n aandrijving, dat je weet? ( of iemand anders? )
groet,
Marius
AndrevdG:
Marius,
Ik had hier jaren geleden hetzelfde probleem. Initieel de Fleischmann wissel aandrijvingen vervangen door schakelmotors (MBT).
Ik schakelde de wissels voor zowel met spoel als schakelmotor met de Digikeijs 4018, met wissel spanning.
Ook ik had problemen, en van alles geprobeerd, inclusief het doorsolderen van het draadje wat jij ook probeert, en ook hier zonder succes.
Wat ik zag met de DR4018, nadat ik een scoop had aangesloten, is dat er wisselspanning op staat, op die magneet schakelaars van Fleischmann.
Uiteindelijk eens met OneControl van BiDiB geprobeerd, weer met wisselspanning. En zowaar geen problemen meer met die magneet dingen.
Ik zelf heb het vermoeden dat die spoelen van Fleischmann nog even magnetisch blijven nadat ze hebben geschakeld. Doordat de afschakeling schakeld hebben ze de mogelijkheid om hun spanning, en daarmee hun magnetisme te verliezen. Soldeer je een draadje dan wordt dat wat lastiger. Dit is mijn aanname, want ook ik zou verwachten dat als je een draadje soldeert het zou moeten werken, maar helaas.
Het mooie van die wissel spoelen is dat ze lekker makkelijk in te bouwen zijn.
Op het moment heb ik er zo goed als geen problemen meer mee, ik heb ze ingebouwd in plaatsen waar ik erbij kan. Alleen als ik de baan een paar weken niet gebruik hebben er een paar een zetje nodig. Verder heb ik in iTrain een 'test' ingebouwd, welke alle wissels even afgaat als er toch een probleem is. En tot nu toe is dat alleen als ze de eerste keer moeten schakelen.
....ook ik had gehoopt dat het doorsolderen voor mij zou werken, maar heb er dus ook 'slechte' ervaring mee.
Klaas Zondervan:
--- Citaat van: AndrevdG op 17 februari 2020, 17:12:32 ---Ik zelf heb het vermoeden dat die spoelen van Fleischmann nog even magnetisch blijven nadat ze hebben geschakeld. Doordat de afschakeling schakeld hebben ze de mogelijkheid om hun spanning, en daarmee hun magnetisme te verliezen.
--- Einde van citaat ---
Spoelen worden magnetisch door de stroom. Als de stroom stopt is ook het magnetisme weg.
Bij een eindafschakelcontact stopt de stroom zodra dat contact open gaat. Als je de zaak doorsoldeert stopt de stroom als de decoder de puls beëindigt.
Wat het probleem van Marius aangaat, is bij het solderen aan het eilandje niet per ongeluk het spoeldraadje losgeraakt?
Even ohms doormeten tussen lichtbruin en zwart en tussen donkerbruin en zwart. In beide gevallen zal je iets in de orde van 10 ohm meten.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie