Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0

(1/75) > >>

Ronald Halma:
Hallo luitjes,

Tja, daar gaat hij weer, een nieuw modelbaan. Maar hij was toch bezig in 0, in 0e, met een pizza...... Klopt :) Ik leg het uit.

Al wat langer geleden (Januari 2019) nam ik van vriend Marc (MB6400) een bak over van 160 bij 60. Die heeft een tijd in de schuur gestaan en allerlei ideen kwamen voorbij om deze bak een keer te gaan vullen. Hij was wel onhandig groot maar heel belangrijk; niet zwaar. Vorig jaar nam ik van vriend Evan (Daes) uit een partij een 130ft draaischijf met bijbehorende loods over. Dat was altijd nog een wens van mij:

20190830_152234 by Ronald Halma, on Flickr

En een deels gebouwde 9-sporige loods:

20190830_152307 by Ronald Halma, on Flickr

In 2004 bouwde ik The Shop. Dat was (is) een baantje van 120 cm waar ik een stukje UP shop uitgebeeld heb en wat lekker handzaam was (en is). Maar destijds had ik geen draaischijf en ook niet de grote kolenbunker die eigenlijk op zo'n baantje thuishoort. UP gebruikte zogenaamde 650 ton kolenbunkers die meerdere sporen overspande en die vrij imposant waren om te zien. Ten tijde van de bouw van The Shop waren deze bunkers in H0 al lastig te krijgen, daarna eigenlijk nog veel meer omdat de firma IHC die ze produceerde ermee stopte,
Maar; ook die had ik in de tijd via de Duitse Ebay kunnen  kopen dus eigenlijk had ik alle ingredienten in huis om een nieuwe, erg gewenste variant van The Shop te kunnen bouwen. Want dat was al heel lang mijn wens, een "The Shop" bouwen zoals ik die eigenlijk destijds had willen bouwen. Iets in deze trend, Laramie's Union Pacific engine terminal met draaischijf:

laramie_terminal_large by Ronald Halma, on Flickr

De doorslag? Die kwam van een bevriende Duitse organisator. Hij doet een erg leuke 2-jaarlijkse show in Berlijn en door hem was ik benaderd om daar nog een keer aan mee te doen. Bijzondere bijkomstigheid was dat dit waarschijnlijk de laatste keer zou gaan worden. De beste man gaat met pensioen en daarmee zal de organisatie van deze tentoonstelling hoogst waarschijnlijk ophouden te bestaan.
Toen hij lucht kreeg van mijn plannen dat ik een opvolger van The Shop wilde gaan bouwen (hij wilde eerst het origineel) kwam al snel de vraag of hij de nieuwe kon krijgen. En die..... was nog niet eens begonnen  ;) Tja, en ik wilde graag daar naartoe. Dus, de deal was snel gemaakt; in November 2020 naar Berlijn met een nieuw baantje! Daarmee voor hem een leuke primeur en voor mij.... werk.

Dus; bouwen. Dat kwam eigenlijk wel uit daar Wanda geblesseerd raakte aan haar schouder en daar momenteel veel hinder van ondervind. Bouwen gaat haar even minder af en geeft mij de kans dit te gaan doen.
De bak; die is 160 cm lang en 60 cm diep. Die kan precies in mijn Mazda 5 icm 2 personen. Ideaal voor organisatie's van treinenshows want zo blijven de kosten laag. Deze foto's zijn van afgelopen Juni. Hier wat getest met een mal van de draaischijf en al een deels gebouwde bunker. Kom ik later op terug:

20190531_142034 by Ronald Halma, on Flickr

Even snel met een BR01 die in de vitrine stond, vrij imposant toch?:

20190531_142120 by Ronald Halma, on Flickr

Wat meten en tekenen geeft eigenlijk deze optie als beste weer:

20190531_145734 by Ronald Halma, on Flickr

20190531_162242 by Ronald Halma, on Flickr

Er is een Engelse variant in 0 en die heeft mij wel geinspireerd. Helaas laat mijn loods niet toe daar een spiegelbeeld versie van te maken dus lijkt de mijne wel op die uiutvoering. Onder het motto "beter goed gejat dan slecht verzonnen" moet dat kunnen. Van mijn Shop is door een Duitser een 1 op 1 kopie gemaakt en mijn Metusa Junction plan (dat ik ook deels van een ander had) is na mij door diverse mensen weer gebruikt voor hun versie van dat plan. Dus, niets aan de hand. Uiteindelijk leggen we onze eigen hand erin en zijn ze allemaal verschillend van elkaar.
Oh ja, de Engelse variant vind u hier: https://laramieengineterminal.com/  Plaatje:

img_4758-cropped by Ronald Halma, on Flickr

Oke, dit wordt het dus:

20190531_162343 by Ronald Halma, on Flickr

De loods ga ik maar deels gebruiken. Dus als een soort halfrelief. Wordt nog een klusje maar zeker te doen (ten tijde van schrijven al gebeurd maar.... dat komt nog).
Eerst moest de bak voorzien worden van in ieder geval een drager voor de frieslijst. De bak was door het ontbreken daarvan vrij slap en doordat deze rechtop stond extra gevoelig voor deformeren ervan. Dus wat blokjes gefabriceerd:

20190531_163104 by Ronald Halma, on Flickr

Die in de hoeken van de boven-voorkant gelijmd:

20190531_163841 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna een strip 9 mm plex genomen en daar schuine verstekkanten aan gemaakt:

20190531_181228 by Ronald Halma, on Flickr

Die in 2 lagen aan elkaar gemaakt zodat ik met standaard lengtes toch 1,6 meter kon halen:

20190531_181231 by Ronald Halma, on Flickr

Op de plek:

20190531_182927 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de achterkant bovenin een lat gelijmd en geschroefd, ook hier had de bak de neiging wat krom te gaan staan:

20190531_192148 by Ronald Halma, on Flickr

En dat ziet er dan zo uit:

20190531_192359 by Ronald Halma, on Flickr

Inmiddels staat de bak op een paar "nood-poten". Er komt een nieuwe set onder die ook hoog is zodat railhoogte toch rond de 150 cm zal liggen. Waarom? Omdat ik dat erg mooi vind maar ook vanwege de mooie inkijk die je dan hebt. Er zal zeker een voorziening bijkomen voor kleinere mensen doie dan ook goed kunnen kijken.

Dit stukje bouw was afgelopen zomer al :) Inmiddels ben ik wel wat verder.... ik zal eerst echter nog laten zien hoe ik het plan ontwikkeld heb dit najaar.

Later!

BartvD:
mooi project(je)....

Eelco Storm:
De plannen, maar vooral die grootbedrijf foto gaven mij een fijne kriebel, deze gaat dus gevolgd worden

Ronald Halma:
@Bart: Kleintje maar ;D Die zijn eigenlijk heel leuk om te bouwen.

@Eelco; dank je!

# Update 1

Het plan; daarvoor ben ik in september begonnen met het aan elkaar plakken van een stapel A4'tjes:

20190913_145535 by Ronald Halma, on Flickr

Dat in de kamer op de grond gelegd samen met de mal van de draaischijf. Hier lag ook de loods en kon ik mooi plaats bepalen.
Begonnen met een plek te kiezen:

20190913_150220 by Ronald Halma, on Flickr

20190913_150403 by Ronald Halma, on Flickr

Met de bunker erbij. Zo kan ik mooi zien hoe het geheel oogt en wat ik er aan achtergrond gebouw bij kan bouwen:

20190913_151736 by Ronald Halma, on Flickr

De bunker zal dienen als "view-blok" en zal het gat in de wand uit het zicht halen. Achter de wand zal een 60cm staging komen met wss een schuifbak + draaischijf die met de hand bediend gaat worden.
Daarna een plan uitgezet op papier waar zo'n beetje het sporenverloop zichtbaar is:

20190913_153016 by Ronald Halma, on Flickr

2 wissels gaat het worden, de rest gewoon spoor. Alle sporen sluiten aan op de schijf zoals ook bij het grote voorbeeld in zowel Laramie als Cheyenne:

20190913_155159 by Ronald Halma, on Flickr

Nu is op de foto's ook mooi te zien wat ik van plan ben namelijk het doorhalen van de schijf zodat deze deels "verdwijnt" in de achtergrond. In tegenstelling tot de 0-variant in Engeland zal deze niet van achter zichtbaar zijn maar alleen van voor en linker-zijkant:

20190913_155235 by Ronald Halma, on Flickr

En nog een keer zonder bebouwing:

20190913_155653 by Ronald Halma, on Flickr

Dit zal de basis worden voor het baantje.

Laters!

ArjanB:
De kolen bunker is dat de onderstaande “kit”




Die zie je in Canada nog weleens liggen

Arjan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie