Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Stopschakeling met NTC weerstand - Na Vijven nr 196 - wie heeft hem?

<< < (2/4) > >>

ikbenerevenniet:
Hehe: "Monteer een schakelaar over de beide aansluitingen van de schakelaar.".  ;-)

Joost O:
Goedenavond:

Dank allemaal voor de reacties en tips.

@ André, Hans: Er zijn inderdaad betere alternatieven. Maarrree... ik ben bezig me een beetje electronica aan te leren, ik heb dat oude schema gevonden, en nu kan ik het niet uitstaan dat ik niet snap hoe het werkte   >:(  Het gaat me dus meer om het begrijpen.

Om op Erik zijn chocola-aanbod in te gaan, is hier het schema, voor wie zich er in wil verdiepen:


Wat ik er bij kan toelichten is dit:
- Hierboven staan twee variaties van de stopschakeling. Ik weet niet welke de goede is.
- Het stoppen van de trein ging via de NTC, daar was verder niets voor nodig.
- De transistor bediende de sein lampjes. Die werden gevoed vanaf een 9v transformatortje.
- De transistor was een AC128 PNP. Ik kan niet garanderen dat ik hem goed getekend heb.
- Het werkte zo: Als er geen trein was, stond het sein standaard op rood. Wanneer de trein op de stopsectie aankwam, sprong het sein op groen. Even later (als de NTC warm was) reed de trein weg en sprong het sein weer op rood.

Op een baan van 1x2 meter met een ovaaltje kon je dat één keer doen, want als de trein bij het volgende rondje weer bij de halte kwam, was de NTC nog lang niet afgekoeld... ;D

Ik heb de schakeling nog niet gebouwd en getest. Eerst wil ik zeker weten dat er geen brand- of explosie risico bij komt kijken..

Alvast dank en veel plezier met puzzelen,

Joost

 

zuylen:
Nou ja: brand of explosie krijg je alleen als je het heel bont maakt. 230 volt erop of zo. Dat raad ik dus niet aan. Maar goed, waarom zou je zoiets doen.
vr gr Andre

Tjalling:
Wat is het verschil?
Volgens mij staat daar 2 keer hetzelfde schema......

Groet,
Tjalling

zuylen:
Nee dat is niet waar, ik zie wel degelijk een verschil.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie