Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Stopschakeling met NTC weerstand - Na Vijven nr 196 - wie heeft hem?

(1/4) > >>

Joost O:
Hallo allemaal:

In het tijdschrift Na Vijven nr 196, April 1968, verscheen een artikel "Stopschakeling op de modelbaan: 4 weerstanden en 1 transistor".

De schakeling was gebaseerd op een "Negatieve Temperatuur Coefficient" weerstand, dus eentje die naarmate hij warmer wordt, meer stroom doorlaat. Bij de halte hadden we een geisoleerd stuk rail dat stroom kreeg via de NTC weerstand. Als de trein aankwam was de weerstand koud en stopte de trein. Na enige tijd werd de weerstand zo warm dat er genoeg stroom door liep om de trein weg te laten rijden.

De schakeling bediende ook nog eens een sein met groen/rood licht.

Nou heb ik tussen mijn vergeelde papieren een schema van die schakeling gevonden, maar ik kan er niet meer wijs uit worden. Misschien destijds verkeerd getekend, of (waarschijnlijker) heb ik het originele schema gewijzigd en weet ik nu niet meer hoe of waarom.

Heeft iemand toevallig dat artikel of een schema van de schakeling?

Alvast dank,

Joost




zuylen:
Ik denk dat je beter naar een schakeling op zoek kan gaan in de meer hedendaagse lectuur. En dat kan uiteraard nog steeds met een NTC weerstand. De onderdelen die toen geleverd werden zullen nu moeilijker of helemaal niet meer geleverd kunnen worden. Bovendien kunnen de schakelingen tegenwoordig veel mooier uitgevoerd worden.
vr gr Andre

Rob Hagg:
Even gekeken want ik wist dat er nog een paar op zolder moesten liggen, maar ze zijn miv 1970, dus helaas.

ikbenerevenniet:
Als je het schema hier plaatst kunnen we zien of er chocola van te maken is.

HansQ:
Als je een alternatief zoekt: oponthoud schakelaar

Ik heb er ooit een printje voor gemaakt:


Zie meer info hier: https://hansqprs.home.xs4all.nl/circuitsonline/

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie