Wat zijn we aan het bouwen? > Banen of diorama's

Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi

(1/22) > >>

freekvo:
Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn oude baan afgebroken (zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60329.msg3221921384#msg3221921384) in verband met het verkopen van onze toenmalige woning. Dat was op zich geen ramp want ik zat een beetje 'vast' met die oude baan.

Vlak voor afgelopen Kerst zijn we in ons nieuwe huis getrokken. Eigenlijk wilden we kleiner gaan wonen maar dat is niet echt gelukt. We zijn gewoon voor dit (voor ons 2-en veel te grote) huis gevallen; we zien het dan maar als een ruime bungalow met 2 slaapkamers met daarboven ook nog 4 ruime slaapkamers.
Die ruimte is natuurlijk ideaal voor een nieuwe treinbaan; die gaat er dan ook komen. In de woonkamer hebben we boven de eethoek een vide van 6,60 m breed en 4,20 m diep en dat is in mijn ogen een ideale treinenruimte. Alles ligt uit het zicht maar je trekt je toch niet helemaal terug als je aan het knutselen slaat. Vanwege de schuine kanten is voor de trein 'maar' 5,10 m x 4,20 m beschikbaar (bij een baanhoogte van 70 cm).







NB De foto's zijn genomen met een groothoeklens dus het is wel iets vertekend.

Uiteraard gaan de bedden nog weg als in de bovenslaapkamers vloerbedekking is gelegd (gebeurt deze week).

Qua baanplan heb ik al snel iets in elkaar gezet maar daar komt later wel een apart topic voor.



Ik zit nog wel met een vraag. De vloer van de vide bestaat uit houten planken met daarop hardboardplaten met lijmresten van de oude vloerbedekking. Ik weet nog niet wat ik voor vloerbedekking ga leggen. Die vloer moet wel enigszins een dempend effect hebben, makkelijk schoon te houden zijn en ook snel en eenvoudig te leggen. De hoogte mag maximaal 2,5 cm zijn ivm de deur.
Voorlopig zit ik te denken aan (groene) isoboard platen met daarop een (goedkope) laminaatvloer. Dan hoef ik ook niets af te lakken o.i.d. Maar wellicht heeft iemand nog een ander goed idee? Ik hoor het graag.

mass am see:
Hoi Freek,


Eem mooie ruimte waarvan menig treinliefhebber droomt, laminaat is wel gehorig misschien gedacht aan novilon demt en is makkelijk schoon te houden.


mvgr Evert en Bas

Klaas Zondervan:
Met dat geluid zou het best eens mee kunnen vallen. Ik heb zelf ook een zolder met planken vloer en daarop groene platen en parket. De baan steunt aan de achterkant op de wanden. Aan de voorkant staan er stalen pootjes onder. Die zijn van 15mm CV buis gemaakt. In het parket en de groene plaat heb ik gaten van 16mm geboord waar die pootjes in staan. De pootjes staan dus direct op de vloerplanken. Soms laat ik de treinen rondrazen en dan ga ik in de slaapkamer daaronder op bed liggen luisteren. Niks van te horen.

Ik zou die vloer wel grondig aanpakken als je er laminaat op gaat leggen. Dus al die hardboard platen er eerst af. Ik weet het, het is een pokkenwerk want je moet duizend spijkertjes uit de vloer trekken.

iarnrod:
Leuk!

Maar waarom eigenlijk die wissels in de onderste lus en niet aan de lus van het station/parkeersporen?
En je kan het dan met 2 wissels minder doen.


Gr,
Jan

Dennis.:
Succes met de bouw!

Over de hardboard vloer zou ik gewoon een ondervloer knallen met laminaat eroverheen. Over de lijmresten zou ik me niet al te druk maken zo lang ze niet te grof zijn en voor grote oneffenheden zorgen. Mocht het geheel meer dan 2,5 cm omhoog komen zou ik gewoon met een cirkelzaag een stukje aan de onderkant afhalen.

groet Dennis

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie