Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Fleischmann V60 ontspoort

(1/6) > >>

heuvelbaan:
Hallo,

Ik heb een oude (circa 50 jaar) Fleischmann V60 omgebouwd naar digitaal.
Dat is op zich helemaal goed gegaan behalve dat het licht nog niet werkt omdat de loc het achterste verlichtingssetje mist.

Gisteren met proefrijden kwam ik erachter dat deze loc ontspoort op een gebogen wissel.
Alle andere wissels gaan goed behalve deze ene. Er staat een circel om de betreffende wissel in het plaatje.
Het zijn de enige 2 gebogen wissels in de baan en ook de enige die bij deze loc problemen geven.





Groeten Marco

zuylen:
Gebogen wissels zijn wel wat gevoeliger voor ontsporingen, maar het kan mij niet voorstellen dat dit de oorzaak van ontsporen is. Zo'n Fleischmann V60 moet daar geen last van hebben. Ik zie wel dat de loc vrij grove wielflenzen heeft. Dat zou een oorzaak kunnen zijn!

Klaas Zondervan:
Controleer eerst eens de wielafstand (maat B in NEM310)
Kun je ook aangeven waar hij ontspoort? Een gebeurt het in beide rijrichtingen?

Ronald Halma:
Maak eens een foto van dichtbij die 2 wissels... zo valt daar geen oordeel over te geven.

Besselspoor:

--- Citaat van: zuylen op 11 februari 2020, 13:43:10 ---Gebogen wissels zijn wel wat gevoeliger voor ontsporingen, maar het kan mij niet voorstellen dat dit de oorzaak van ontsporen is. Zo'n Fleischmann V60 moet daar geen last van hebben. Ik zie wel dat de loc vrij grove wielflenzen heeft. Dat zou een oorzaak kunnen zijn!

--- Einde van citaat ---
Dit is de eerste generatie V60, een lompe klont met dikke flenzen. Ik heb 'm ook dus weet wat een baksteen het is. ;D
Maar de Fleischmann meegebogen wissel (ik ga er van uit dat die ook Modellrails is net als de rest) was ook al bedacht in de jaren '60 dus daar zal het probleem niet zitten. Waarschijnlijker is het dat één van de wielen wat verschoven is op de as waardoor deze uit de bochtwissel loopt. De wielen kunnen na 50 jaar nu eenmaal een beetje los gaan zitten omdat het kunststof van de isolator ook uithardt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie