Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Bert Jolink
Vandaag
om 12:16:06
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Eric v C
Vandaag
om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Update: baan in de tropen
door
tuurtje
Vandaag
om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 09:15:54
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:05:18
Station Roodeschool
door
Cor--24
Vandaag
om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens
door
TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais
door
Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024
door
Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC (gelezen 6631 keer)
erik2
Offline
Berichten: 144
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
«
Gepost op:
10 februari 2020, 19:05:21 »
Hoe zat het ook alweer......?
We hebben de oude doos van schoonvader ontvangen en eens gekeken naar de mogelijkheden om e.e.a. weer aan de praat te krijgen.
Eerst eens goed poetsen en dan eens kijken wat er onder de kap vandaan komt en of we er wellicht een (oude) decoder in kunnen plaatsen.... zoon tevreden, opa tevreden, ik tevreden
..
Maar ja, al zijn het niet mijn eerste lok's om om te bouwen, het is weer even geleden en niet eerder hadden we deze schilden...
Het schild van een BR70 - Fleischmann 4016
en dan hebben we het schild van een BR89 - Fleischmann 4020
Zijn deze schilden nog te gebruiken of moeten er nieuwe schilden op om e.e.a. geschikt te maken voor een decoder?
We hebben trouwens nog meer oude baasjes
, maar die zullen er wel op deze lijken..
Groet,
Erik
«
Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 15:30:25 door Bert van Gelder
»
Gelogd
stoombr38
Online
Berichten: 385
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #1 Gepost op:
10 februari 2020, 19:10:54 »
Het eenvoudigst is schildjes vervangen door andere die geschikt zijn voor de digitale ombouw.
Ik heb nog diverse schildjes liggen,die hier voor bruikbaar zijn.
Er zijn veel verschillende uitvoeringen,voor diverse loks.
Grt.
Jo
Gelogd
ivanzon
Offline
Berichten: 1595
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #2 Gepost op:
10 februari 2020, 19:25:45 »
1e type heb ik wel eens geprobeerd (staat ergens een handleiding voor), met als resultaat dat die krom werd. Is een alternatief voor te krijgen
2e type zou ik eerst doormeten, met een beetje geluk is dat een kwestie van de verbindingen doorslijpen
Gelogd
heuvelbaan
Offline
Berichten: 463
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #3 Gepost op:
10 februari 2020, 20:52:44 »
Ik heb ze beiden ook omgebouwd.
De BR 70 toevallig gisteren en de BR 80 al enige tijd geleden.
Voor de BR 70 heb ik een nieuw geïsoleerd schild gebruikt en voor de BR 80 het originele schild, die kan je inderdaad doorslijpen.
BR 80 rijd al weer een tijdje mee op de baan.
De BR 70 heeft gister op het programmeerspoor gereden en mag straks even de grote baan op.
Het enige nadeel van het nieuwe geïsoleerde schild vond ik dat het helemaal wit was, dus daar is een kwastje over heen gegaan.
Schilden bestel ik altijd bij ETS en zelfs bij een verkeerde bestelling heb ik ze kunnen ruilen. (had 2 gats ipv 3 gats besteld)
Groeten Marco
Gelogd
Groeten Marco
https://www.fleischmenn.nl
erik2
Offline
Berichten: 144
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #4 Gepost op:
11 februari 2020, 15:21:46 »
Thanks!
Ik heb toch gelijk maar de rest ook even opengehaald.
Naast de BR70, BR89 ook een BR64 en nog een BR80(ouder model) en 2 oude OenK's
Type 1, vervangen:
Type 2, slijpen/schuren:
Twee typen dus..... met nog wat uitzoek werk. Allemaal verschillende type schilden die vervangen moeten worden
Groet,
Erik
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 760
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #5 Gepost op:
11 februari 2020, 17:50:17 »
In beginsel kunnen veel Fleischmann-motorschilden hergebruikt worden voor digitalisering, als je maar zorgt dat beide motorpolen/koolborstels geen verbinding meer hebben met de rails. Dat kan door met een kleine tandartsfrees, een slijpschijfje op een dremel of gewoon een dunne sleutelvijl wat metaal weg te schrapen van het schild. Kwestie van goed kijken en dan nameten met een AVO-meter of de verbinding echt verbroken is.
Je wil de motor digitaal aan kunnen sturen, dus de koolborstelbussen moeten gescheiden worden van de railspanning.
Je kunt ook de betreffende motorpool losmaken uit het schild, het gat iets ruimen
en met een stukje krimpkous erom weer inlijmen
motorschild isoleren1
motorschild isoleren2
Bij Fleischmann blijft vaak de +=blauwe decoderdraad ongebruikt, omdat je die "vervangt" door de massa van de loc=de railspanning van één van beide rails.
Ik heb al een heel stel Fleischmann-motoren gedigitaliseerd, een enkele keer mét een opgeblazen decoder tot gevolg, als de verlichting nog "ergens" sluiting maakte. Maar testen met een gelijkspanningstrafo en een dummystekker ipv een decoder voorkomt veel problemen.
Succes met de ombouw!
François
«
Laatst bewerkt op: 11 februari 2020, 19:01:24 door 008200
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6141
***
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #6 Gepost op:
11 februari 2020, 20:35:12 »
Ook ooit een
5200 en 1200
gedaan, gewoon het oude schildje aangepast.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
erik2
Offline
Berichten: 144
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #7 Gepost op:
24 februari 2020, 10:24:44 »
Dank,
Nu een stapje verder,..
Ik heb er voor gekozen om voor nu 2 schildjes aan te schaffen en de rest 'spanningsloos' te slijpen. Dat laatste heb ik al eens uitgevoerd en was goed te doen.
Wat me nu op valt / waar ik nu pas bij stil sta, is dat eerdere modellen allemaal het frame gebruiken om stroom te laten geleiden. Bij mijn eerdere koplopertje en 1600 was dit niet aan de orde, maar nu is er niet aan te omkomen om dat ook bij de oudere modellen te blijven doen/ te laten gebeuren.
De stroomafnemer kan nog geisoleerd worden, maar de wielassen ook
Mag ik de conclusie trekken dat het niet erg is om het chassis in aanraking te laten komen met 1 vd 2 railspanningen, zolang de rest maar gescheiden blijft?
groet,
Erik
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25300
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #8 Gepost op:
24 februari 2020, 10:43:59 »
Die conclusie mag je trekken.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
008200
Offline
Berichten: 760
Re: Oude schilden roesten niet....
«
Reactie #9 Gepost op:
24 februari 2020, 15:26:50 »
Het mooiste is als je een 8 polig inprikpunt maakt waar je analoog met een gewone trafo kunt testen met een dummy-stekker of alles goed werkt.
Je kunt ook een voor een testen met de trafo op oranje en grijs of de motor werkt , en tussen geel/wit negatief en rood dan wel blauw voor+, of de seinen werken.
Gebruik een decoderpunt van bijvoorbeeld
860001/LaisDcc Brand
in China,
71621.1: UHLENBROCK
kabelset NEM652, een iets duurdere
ESU 51950
NEM652. Alternatief is er een zelf maken met een stukje IC-voet met 8 pootjes.
In een heel krappe loc zul je de 8 kleuren draad rechtstreeks aan de stroomafnemers (rood en zwart), de motor (oranje en grijs) en de verlichting wit = - (front) en geel = - (sluit), blauw voor de + dan wel een van raildraden ( vaak de rode) moeten solderen. Als je erg ijverig bent kun je nog een led met serieweerstand van 1,5k monteren voor de cabineverlichting (groen = - resp blauw=+). Die bedien je dan met F1. In een wat ruimere loc is een decoderprikpunt echt de veiligste oplossing.
Je moet echt alle soldeerverbindingen afschermen met stukjes isolerende krimpkous, ook de 8 pootjes onder het decoderprikpunt.
Dat bant kortsluitingsgevaren goeddeels uit. Pas na een goed test-resultaat stop je er een decoder in.
Ik heb al tientallen decoders ingebouwd in mijn locs en een enkele keer verspeel je toch een decoder, dus test eerst met een goedkope en waag er niet meteen de duurste sounddecoder aan.....
François
«
Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 15:28:38 door 008200
»
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6141
***
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
«
Reactie #10 Gepost op:
24 februari 2020, 15:45:26 »
Haal die paddenstoel er ook gelijk ff onderuit, scheelt ook weer de kans op sluiting. Schakelen doe je er toch niet meer mee
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
erik2
Offline
Berichten: 144
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
«
Reactie #11 Gepost op:
24 februari 2020, 17:23:06 »
So Far No Good,.. kortsluiting bij de 1e poging
....nog even oefenen dus..... al werkt t motorschild i.i.g. wel, dus kortsluiting op het chassis
Gelogd
008200
Offline
Berichten: 760
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
«
Reactie #12 Gepost op:
25 februari 2020, 11:11:28 »
En decoder stuk?
Ik vergat nog te zeggen dat je alle onderdeeltjes van het schild moet verwijderen.
En voor de duidelijkheid wat-waar hoort is het verstandig 7 of 8 kleuren draad te gebruiken.
Gebruik de dunste decoderdraad uit de modelspoorwinkel.
En met de 5 meter per bosje draad kun je erg veel treinen veilig digitaliseren.
De witte zie je vaak na inbouw in een Fleischmann stoomloc onder de keel lopen, dus die verf je meteen zwart.
En ik doe, bij wat langere draden, vóór het solderen steeds een (of meerdere) stukje(s) krimpkous
om de draad en zet de krimpkous weer vast met een dotje smeltlijm ( lijmpistool bijv. bij Blokker).
De draad ligt dan vast maar kan in de lengte nog iets schuiven door het kokertje krimpkous.
Ook kun je meerdere draden op dezelfde wijze bundelen.
Een te nauwe krimpkous kun je met een puntig pincet wat oprekken, zodat er meerdere draden
doorgeregen kunnen worden. Alles om de boel veilig en ordelijk te organiseren.
De kleuren zorgen ervoor dat je steeds weet over welke draad je het hebt.
François
«
Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 11:23:54 door 008200
»
Gelogd
iarnrod
Offline
Berichten: 1618
Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
«
Reactie #13 Gepost op:
25 februari 2020, 15:56:50 »
Enkele FLM ombouw voorbeelden:
(BR 218)
https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1278
(BR03)
https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1274
(BR103)
https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1276
(Vt416)
https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1277
Je kan natuurlijk ook CD/DVD motortjes gaan gebruiken.
Dan hoef je later niet telkens met de koolborsteltjes gaan priegelen om deze te vervangen....
(hangt natuurlijk af van hoe vaak je de loc's wenst te gaan gebruiken)
«
Laatst bewerkt op: 25 februari 2020, 16:00:57 door iarnrod
»
Gelogd
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal
erik2
Offline
Berichten: 144
Re: Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC
«
Reactie #14 Gepost op:
25 februari 2020, 16:40:38 »
Ik heb er een hele tijd geleden in mijn jongere jaren ook een aantal gedaan, de meest 'spannende' was deze:
Maar goed, dat was toen,.... o.b.v. een vergelijkbaar voorbeeld. En eerlijk gezegd; moet ik er weer een beetje inkomen
Voor nu heb ik dus de BR70 en de BR89 voor me liggen die wat ouder zijn.
Nee, nog niets ontploft, pas als ik zeker weet dat ze analoog goed rijden met nieuwe draden etc. dan probeer ik een decoder.
Ik heb voor beide andere schildjes genomen, het uitboren van een contactpunt sla ik deze keer even over.
Moet bij onderstaand schild nog iets worden verwijderd, bijvoorbeeld die 3 ...?
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC