Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
17 april 2024, 17:57:26
  

Auteur Topic: Hulp bij keerlussen  (gelezen 3908 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #15 Gepost op: 08 februari 2020, 15:40:06 »
De kortsluiting tussen w10 en w11 moet je oplossen door de beide parallele sporen gelijk te polen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #16 Gepost op: 08 februari 2020, 16:38:17 »
Ik had een tikfout gemaakt, groen moest rood zijn...

De rode keerlus is GEEN keerlus meer ALS je die groene oplost zoals getoond. Als je dat doen dan is rood, inclusief de wissels die daarin nu sluiting geven (omdat ze IN de detectie van de huidige keerlus zitten), gewoon een probleemloos ovaaltje.

Als je alle keerlusmodules nu weg zou halen, en je haalt dat spoortje naast de draaischijf, dus van wissel 4 naar 5 weg of even los, heb je nergens een keerlus, maar gewoon een ovaaltje zoals alle anderen.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2020, 18:23:25 »
Ik heb de rode er helemaal van tussen gehaald. De geïsoleerde raillasjes verwijderd. En w10 en w11 gekoppeld, maar blijf toch kortsluiting houden.
Aan groen heb ik nog niks gedaan. Ben nu effen letterlijk het spoor bijster :(
Ik zou eventueel toch w4 richting w1 kunnen verplaatsen, en daar dan de groene keerlus van kunnen maken. Dan is hij wel lang genoeg. Vraag me dan alleen weer af of dat geen problemen met de draaischijf gaat geven. Het liefst laat ik de groene keerlus zoals ik die nu gemaakt heb zitten.

Ik denk dat ik snap wat je gedaan hebt. Je hebt eigenlijk maar 1 keerlus, maar die heb je niet handig opgelost.
Deze had je dus denk ik zelf gezien, en opgelost met de detectie op c1 en c2:


Echter, toen je die 2 wissels toevoegde, deed je dat dus IN de lus, waardoor je kortsluiting veroorzaakt.

Wat je denk ik moet doen is die rode keer lus gewoon weghalen, dat is namelijk geen keerlus meer als je deze hieronder op zou vangen, en dan de detectie in een stuk spoor zetten waar je verder uiteraard niet van aftakt, dus tussen de groene streepjes. Maak het spoor wat langer als je een hele trein er in wilt hebben.


Groet Johan Westhoeve.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #18 Gepost op: 08 februari 2020, 18:35:52 »
Nogmaal, als de tekening klopt, en je de rails tussen w4 en w5 loshaalt, moet de sluiting weg zijn. Dat is het ‘bewijs’ dat daar je lus zit, daar zul je dus de keerlusmodule moeten gebruiken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #19 Gepost op: 08 februari 2020, 19:00:38 »
Heb je de twee parallelle sporen wel gelijk gepoold?

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #20 Gepost op: 09 februari 2020, 11:42:11 »

Wat bedoel hiermee Klaas?
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2020, 12:07:10 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groet Johan Westhoeve.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7811
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #21 Gepost op: 09 februari 2020, 12:50:08 »
Dat de beide railstaven de zelfde polariteit hebben als de naastgelegen sporen.
Zege maar het bovenste rail de "plus" en de onderste de "min".
Dit geldt voor je hele baanplan. Parallelle sporen steeds de zelfde polariteit aanhouden.
Gr.
Eric

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #22 Gepost op: 09 februari 2020, 13:09:32 »
Aha, dat is uiteraard het geval.
Groet Johan Westhoeve.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25266
    • Pagina van klaas
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #23 Gepost op: 09 februari 2020, 13:28:34 »
De beide sporen moeten wel gelijkgepoold zijn want bij wissel 8 zitten ze ook al aan elkaar. De wisselverbinding 10-11 kan dus niet het probleem zijn. Het probleem zit echt in het stukje spoor wat langs de locloods loopt.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #24 Gepost op: 09 februari 2020, 14:47:45 »
Duidelijk,

Ik heb inmiddels besloten de beide keerlus modules te verwijderen. En wissel 4 een stuk te verplaatsen richting wissel 1. Zodat dat stuk spoor langer wordt. En daar een keerlus module tussen te plaatsen. Wordt wel effe een klusje, maar dat is niet anders.
Zodra dit is gedaan laat ik weten of het gelukt is.
Groet Johan Westhoeve.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #25 Gepost op: 09 februari 2020, 15:31:47 »
Haal na de keerlusmodules eerst dat spoor tussen w4 en w5 los om zeker te weten dat je dan geen sluiting elders gemaakt hebt.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #26 Gepost op: 09 februari 2020, 18:12:43 »
Inmiddels de modules losgekoppeld. En stukje spoor tussen w4 en w5 losgemaakt.
En inderdaad alles werkt nu storings vrij. Ik heb de modules incl. de bedrading gelijk maar helemaal verwijderd, zodat daar geen problemen meer door veroorzaakt worden.
Volgende stap is nu, spoor aanpassen vanaf w1 tot aan w5. En daar een keerlus module tussen plaatsen.
Bedankt voor het mee denken zover. Zonder jullie hulp had ik waar schijnlijk nog een module aangeschaft. En nu hou ik er een over. (y)
Als de laatste fase klaar is laat ik het nog effe weten.
Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2020, 21:20:59 »
Toch nog een paar vraagjes,

Wissel 4 is verplaatst. En ben bezig om de secties te maken. Nu weet ik dat sectie c1 zolang moet zijn als de langste trein. Maar hoelang mogen secties,a,b,d,e zijn. Ik hanteer nu een raillengte, dus ongeveer 20 cm, maar mag dat ook korter. Dit om sectie c1 zolang mogelijk te maken.
En mag er een wissel in zitten. Deze word dan wel doodlopend.

« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 21:29:59 door johanw »
Groet Johan Westhoeve.

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #28 Gepost op: 10 februari 2020, 21:23:15 »


De rode lijn is de keerlus. Dus vanaf het nieuwe wsl4 tot aan de bestaande wsl5.
Sectie c1 is dan ongeveer 1 meter lang.
De korte rode lijn wil ik gebruiken voor wagons te stallen.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 21:31:00 door johanw »
Groet Johan Westhoeve.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Hulp bij keerlussen
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2020, 14:55:25 »
Riskante oplossing. Als er locomotief tijdens het rangeren op wissel 5 staat (grens geisoleerde sectie) en een andere trein rijdt bij wissel 4 het geisoleerde stuk in, kun je problemen krijgen. Verder is het een goede oplossing.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.