Voor een zo groot mogelijk regelbereik is het van belang de voedingsspanning niet hoger te kiezen dan nodig is voor het bereiken van een realistische topsnelheid. Dus maximaal 8 volt voor schaal Z, 10 tot 12 volt voor schaal N en TT en voor schaal HO ten hoogste 14 volt
Door als standaard wel 31kHz PWM te hebben ondervang je het knipperen van ledjes een beetje maar niet 100%. Maar 80Hz is al wat minder waarneembaar (en eventueel makkelijker te ondervangen) dan 20Hz. H-brug of enkele transistor zal in ieder geval geen verschil opleveren.
Ik heb ook even opgezocht hoe die permaloog van je werkt. Opzich wel interessant, het lijkt erg op pulse-stretching met DCC waarmee je een analoge loc tussen de digitale kan aansturen. Gelukkig is dat makkelijk te programmeren hoef ik niet zo'n rijgelaar te bouwen.
Ik begrijp niet zo goed de tegenzin om dit gewoon in hardware te bouwen.
In het verleden ook wel eens zitten spelen met analoge treinen laten rijden. Ik kwam eigenlijk bij optie 2. Maar dan eigenlijk permanent. Dus +-32kHz PWM met ik meen een 80Hz software PWM erover.
Terug gaan in spanning zou ik zeker niet doen. Dan neem je juist een sterk punt van PWM weg en dat is meer kracht. Zelfde geld voor afvlakken.
Toch vaag dat dit knipperen oplost op 20Hz. Zorgen die vrijloop diode en die motor er nu samen voor dat de leds niet gek gaan doen? Ik had nooit bedacht dat je daar de spanningspieken van de motor voor kon gebruiken
Laten we eerst vast stellen dat we het over hetzelfde hebben.Met het knipperen van verlichting bedoel ik dat zowel de frontseinen als de sluitseinen branden aan beide kanten van de trein
Hoi Bas,Bij 50 Hz brand een led 10 milliseconden wel en 10 niet.Bij 20 Hz is dat 25 milliseconden wel en 25 niet.