Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?  (gelezen 9783 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6266
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2020, 11:05:00 »
Suggestie: de Atlas kap afsnijden op de grens van geel en grijs en het onderste gedeelte door een stukje Lima vervangen? Dan heb je een functionele loc die veel meer 1600 is dan de Lima ooit is geweest  :)

Mvg, Paul
Boomshanka!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2020, 20:11:03 »
je idee is niet slecht! alleen moet je dan het deel van de lima af snijden, bij atlas zit dat al los   ;)
probleem is dat ik alleen het onderstel heb dus ik moet op jacht naar een restje lima kap..  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6266
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2020, 20:13:36 »
Dan zou ik het van styreen namaken op zo’n manier dat het perfect aansluit op het Lima onderstel. Dit is toch een vrij rechttoe - rechtaan gedeelte...

En niet valsspelen met je 3D printer  ;D
Boomshanka!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2020, 20:27:45 »
recht toe recht aan zou ik niet willen zeggen.. daar zitten de zand vul doppen in, cabine tredes, bufferbalken etc.. maar de grap is dat de lima bak precies binnen het atlas frame valt  ;D dus ik ben ff aan het puzzelen.. ik maak foto's as i go, en zal later wel weer een totale update plaatsen  ;D

en vals spelen doe ik nooit.. behalve dan voor mensen die geen lantaren palen kunnen maken  ;D ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6266
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2020, 20:56:50 »
Nou, daar ga ik ook niet meer aan beginnen want die prints van jou zitten vol met zichtbare stepping:

  ;D ;D ;D  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2020, 21:08:24 door Pauldg »
Boomshanka!

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2020, 22:00:29 »
Valt niks tegen hoe het ding er uit ziet, zie ik nou goed dat de draaistellen gewoon kunnen draaien?? Metalen wielen erin en dan kan ie al mee als opzend loc 😋
Groetjes Patrick

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2020, 22:17:04 »
Best een knappe kap. Alleen de draaistelzijkanten zijn een ondergeschoven kindje qua detaillering. Ik zou ze van Roco of desnoods Lima gebruiken.

Leuk spul hoor dat Atlas!

Wat ontbreekt er dan aan? Het is niet zo strak als een Roco of LS Models maar zeker gelijk of beter dan de Lima. Je mist waarschijnlijk die fliepjes die dus bij de Roco er wel aan zitten maar eigenlijk aan de bak horen.

*Ascona: Ik denk dat ze niet heel veel kunnen draaien omdat de draaistellen tegen de bak aanlopen aan de voorkant. De Roco en Lima's heben een afgeschuinde kant waardoor deze onder de bak door kunnen piepen bij krappe bogen.

Ik zou het metalen Atlas onderstel aanpassen zodat er een Lima of Märklin/Hamo aandrijving in kan. Als je een Lima kap pas wilt maken zodat het grijze gedeelte netjes aansluit op de Atlas kap dan is dat ingewikkelder en lastiger denk ik. Gat in de metalen bodemplaat dremelen en hop (y) . Wil je het nog mooier maken dan zet je er twee draaistellen met motoren in. De echte NS 1600 had ook een mono motor draaistel, dus twee motoren die elk twee (holle) assen aandreven, net als bij Lima/Märklin/Hamo :D

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2020, 23:27:33 »
ok, ik wilde me natuurlijk graag in de draaistellen discussie mengen maar omdat ik eigenlijk geen flauw idee had waar ik het over had heb ik maar even het 1600 boek van jos burgemeester erbij gepakt en:



klein citaat uit dat boek

afijn, te zien is dus dat de wielflenssmering niet op alle locs toepasbaar is en wat blijkt:




de roco rechtsboven heeft die dus wel en valt af als je een 1602 maakt. overigens zit deze imitatie maar aan 1 kant van de roco draaistellen.

het atlas draaistel is smaller waardoor het beperkt kan draaien. zelf vind ik eigenlijk de lima niet zo gek dus na een avondje dremelen
(er moet best wel wat weg) paste het lima loop draaistel er al in. nu ben ik nog aan het nadenken of en zo ja welke aandrijving ik er in ga bouwen.

wordt vervolgd..
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2020, 19:05:08 »
Ik heb sowieso nog een compleet onderstel van een marklin 1600 liggen, als het Chinees prul binnen is ga ik eens kijken wat ik er mee kan.
Groetjes Patrick

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #24 Gepost op: 28 februari 2020, 23:40:09 »
na een paar dagen prutsen, schelden en weer opnieuw beginnen dan nu maar een update. na verschillende varianten overwogen te hebben ben ik maar aan de slag gegaan om een roco draaistel voor de aandrijving te pakken. dus nog meer dremmelen:



en met de hele aandrijving erin:




 <a href="https://www.youtube.com/v/f3u1tLi9rsw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/f3u1tLi9rsw</a>

maar helaas, het ding loopt voor geen meter.. dus verschillende dingen geprobeerd maar ik kwam er niet uit.. dus ding mee naar de club, op de rollenbank en..

het stof kwam uit de tandwielen!! je moet er natuurlijk wel vet op doen na het schoonmaken!! maar dat was niet het euvel..
na nog 2 keer alles uit elkaar halen en motoren en cardans wisselen is er geen andere conclusie dan dat mijn roco 1600 draaistel helaas niet goed is!

helaas heb ik geen nieuwe dus dit projectje gaat voorlopig weer in de kast tot ik een nieuw draaistel heb... om toch maar te laten zien waar je dan voor bezig bent:





« Laatst bewerkt op: 28 februari 2020, 23:50:08 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #25 Gepost op: 29 februari 2020, 10:41:07 »
Volgens mij moet je een draaistel omdraaien,het trapje zit aan de verkeerde kant.
Ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft ?

Casmir

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #26 Gepost op: 29 februari 2020, 10:49:42 »
Duikeend, hoe heb je die cardanverbinding in elkaar geprutseld?

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #27 Gepost op: 29 februari 2020, 10:59:34 »
Het lijkt wel of er wat aanloopt. Heb je geprobeerd de aandrijving met de hand te draaien, zonder motor en gevoeld hoe dat loopt? Als ie soepel loopt, loopt er wellicht iets tegen de bodemplaat aan. Als het met de hand goed loopt, drijf 'm dan eens aan met de motor. Als het gekraak in de kardan zit, vervang de kardanverbinding met een stukje siliconenslang (dus: motoras>stukje slang>kardanas>stukje slang>as van draaistel).

Tip: gebruik geen vershoudfolie om de kap in te leggen. Dat bindt met de kap en dan trek je de verf eraf
Waarom zou je nou in hemelsnaam vershoudfolie in de kap leggen? ??? Dat is net zo'n tip als "Als je een tijger op de maan tegenkom, ren dan hard weg".
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2301
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #28 Gepost op: 29 februari 2020, 18:18:37 »
dat draaistel zie ik nu ook. maar dat is het niet ;) dat is namelijk het loop draaistel en heeft er op meerdere manieren op gezeten.
de cardan is het ook niet, ik had eerst de genoemde siliconen slang en die frommelt helemaal op. niet meteen maar af en toe..
 
het probleem doet zich ook voor als je hem me de hand heen en weer drukt.. het lijkt er erg veel op dat het draaistel gaat dansen, wellicht door een zwaar punt hierin.
de aandrijving is 1 die ik al eerder gebruikt heb maar dan met een piko hk draaistel en dan loopt ie super!

de cardan assen zal ik hier binnen kort in een apart topicje zetten, maar het is op basis van VD draad en messing kraaltjes van ali  ;D de cardan klauwtjes zijn 3d geprint.

Waarom zou je nou in hemelsnaam vershoudfolie in de kap leggen? ???

ik denk dat simpeler is dan je denkt  ;) ik ken meerdere mensen die de plastic velletjes waarmee locs in hun doosjes liggen vervangen met open geknipte boterham zakjes of blijkbaar vershoudfolie  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Re: Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel?
« Reactie #29 Gepost op: 29 februari 2020, 20:57:19 »
Ik heb de mijne ook binnen,ik moet zeggen dat ie er voor die paar centen bijzonder knap uit ziet, het is echt een 1600!!  Ik heb direct nog een exemplaar besteld,die gaat de vitrine in,deze gaat op de slachtbank,ben benieuwd of het een rijdend iets gaat worden
Groetjes Patrick