Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013  (gelezen 10046 keer)

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2019, 18:27:55 »
Hoi Marco,
Dit is een goed idee en misschien wel de oplossing voor het probleem.
Maar ik heb inmiddels de loc teruggebracht naar de leverancier omdát de decoder ongecontroleerd de pantografen begon aan te sturen en de verlichting vreemd begon te knipperen in de hoop dat Artitec een oplossing hiervoor kan vinden. Misschien in combinatie met jouw Railcom advies.

Mvgr. Bas.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #16 Gepost op: 15 augustus 2019, 15:04:01 »
Hoi Bas (en anderen),

Ik heb bij Bentink Modelspooor Apeldoorn een 1300 met Sound mogen lenen voor een test. (waarvoor natuurlijk hartelijk dank !! (y) )

Mijn bevindingen:

1) Loc (c.q. haar electronica) start zeer moeilijk op :o Knipperende seinverlichting, bewegende panto's, flarden van geluid. Pas na ca. 2 seconden is de boel rustig. Let wel, dit is DIRECT aan de centrale.

2) Loc(decoder) is met de ESU programmer niet uit te lezen... zelfde verschijnsel als boven bij 1), plus dat de Programmer na 30 seconden het opgeeft en kortsluiting meldt :o

3) Loc(decoder) geprobeerd uit te lezen met de DR5000... 1 op 10 pogingen slaagt. De lok/decoder start niet snel genoeg op en genereert af en toe SHORT op het, op 700mA begrensde, begrensde programmeerspoor.

4) Loc in de T-Sectie van de DR5013 gezet.... zelfde verschijnsel als boven bij 1). De DR5013 probeert dat te corrigeren, en probeert met meer malen ompolen de zaak op te lossen, maar staakt net als de ESU programmer na ca.10 seconden en meldt sluiting...

5) Loc van buiten (na eenmaal opgestart te zijn ;) ) de keerlus in proberen te rijden... resultaat zie 4)

6) Stroom gemeten met een multimeter in piek-meter stand, tijdens inschakelen van de railspanning (direct aan de centrale) met de loc op de rails... Loc trekt ruim 2 Amp (!!! :o ) tijdens de opstartfase, waarna het terugvalt tot ca. 200mA als de boel rustig is geworden.

Mijn mening:

Er zit iets fundamenteel en grondig mis in de electronica van de loc. Ik vemoed dat het komt door de servo's van de pantografen. Deze "spartelen" volledig ongecontroleerd op en neer tijdens het opstarten.
Tegelijkertijd weet de decoder ook niet wat te doen (met haar uitgangen) want sluit- binnen- en seinverlichting knipperen als een dolle tijdens het opstarten. Hier vemoed ik, dat de servo's zoveel stroom (weg)trekken, dat de decoder meerdere keren gereset wordt.

Omdat het een leen-exemplaar was dat ik had, heb ik hem niet opengemaakt om te zien of er een, simpele, oplossing zou zijn... Echter is het voor mij bijna zeker, dat er grote elko's in de loc aanwezig zijn die geen of ontoereikende laadstroombegrenzing hebben. Tevens ontvangen de servo's al hun voedingsspanning terwijl de decoder nog niet opgestart is, hetgeen het effect nog eens versterkt.

Grtzz,

Karst

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2019, 09:11:46 »
Bijzonder.

Bewegende panto's tijdens het rijden door korte stroomonderbrekingen is al veel gemeld. Het raakt ook een beetje aan dit rare verschijnsel uit het 1300 topic:


Ik heb zojuist enkele soundfuncties in Koploper ingevoerd, zodat de loc op bepaalde plekken tijdens het rijden zijn sound aan zet of juist uit zet. Tot op heden werkte dit bij alle soundmodellen perfect, maar de 1300 is kennelijk een nukkig apparaat. Op elke locatie waar het sound geschakeld moet worden, stopt de loc, schakelt om , voert de sound aan / uit door en rijdt verder (in tegengestelde richting dus).


De decoder wordt kennelijk ook gereset als soundfuncties geschakeld worden?

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2019, 11:03:19 »
Hoi,

Ja, lijkt mij ook terug te voeren op de voedingsspanning voorziening binnen de loc.

Grtzz,

Karst

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2019, 14:40:00 »
Hallo Karst

Het probleem wat je bij punt 2 aangeeft, nl het niet uit kunnen lezen van de decoder op de ESU programmer is mij ook opgevallen.
Ik heb een exemplaar zonder geluid maar wel met af fabriek gemonteerde decoder.
Dat is ook meteen de enige loc met ESU decoder die dit probleem heeft.

Gr. Ron
Gr. Ron

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:58:44 »
In het andere topic wordt ook ingegaan op het al dan niet kunnen uitlezen en programmeren via de LokProgrammer. heeft te maken met de extra electronica op de SUSI module. Ik kan nog steeds niet de sluitseinen en zo dimmen. ondanks de update. Er is iets met de ESU's dat niet lekker gaat met het SUSI verhaal met het programmeren. Ik wacht af tot ik tegen een MTC21 decoder aanloop die wel de SUSI kan programmeren of totdat ESU de firmware update en het wel werkt...

Mvg,

Robert

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #21 Gepost op: 20 augustus 2019, 11:36:32 »
Inmiddels heb ik de loc via Grootendorst in Woerden weer terug van Artitec. De railcom is uitgezet en de loc rijdt nu wel weer goed op de normale sectie, maar het  keerlusprobleem is er nog steeds. Ik laat het voorlopig maar even rusten tot de garantieperiode van de loc is afgelopen, om daarna verder te kijken en misschien de condensatoren los te maken, want het heeft er alle schijn van dat die de oorzaak zijn.
Iedereen, en met name Karst Drenth en Johan Grootendorst, bedankt voor het meedenken en testen en als ik later de loc heb aangepast horen jullie direct het resultaat.

Bas.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #22 Gepost op: 20 augustus 2019, 11:52:17 »
Citaat
...en als ik later de loc heb aangepast horen jullie direct het resultaat.     
.

Eigenlijk is dat niet goed, hè. Artitec of Ree moeten met een oplossing komen. Ik zou graag een melding zien dat ze op de hoogte zijn van dit probleem en naar een oplossing zoeken.

Als die er al is, dan toch graag een melding hier. Ik kijk niet op elk forum.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2019, 13:14:20 door Bert van Gelder »
Jeroen

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #23 Gepost op: 01 september 2019, 13:34:27 »
Ik rijd nu een dag of tien met de loc en het lijkt erop dat het probleem voor 95 % is opgelost.  Zoals hierboven al is opgemerkt is de decoder moeilijk uit te lezen of te programmeren. Zo geeft CV1 die op 3 staat bij uitlezing met de multimedia of de Z21 app steeds de waarde 131 en CV29 die ik geprobeerd heb op 2 te zetten geeft bij uitlezen de waarde 18. Dus of dat instellen van de CV's gelukt is blijft onzeker. Maar de loc rijdt nu wel goed de keerlus in en uit, dat gaat nu dus wel goed, maar alleen moeten de pantografen ofwel omhoog staan of gestreken zijn, want als deze bewegen (via een functietoets of automatisch als de loc stopt bij het station aan de keerlus) dan gaat het weer mis. Lichten knipperen, keerlusmodule gaat in kortsluiting etc. Dus zolang de panto's niet bewegen in de keerlussectie dan is er niets aan het handje. Vermoedelijk trekt de panto zoveel stroom dat de beveiliging van de keerlusmodule in werking komt.

Met spoorse groeten,
Bas.
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #24 Gepost op: 01 september 2019, 13:36:22 »
Multimedia moet Multimaus zijn  :)
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #25 Gepost op: 01 september 2019, 20:37:44 »
Ook hier had ik wat problemen met deze NS 1300, het bekende 'zoemen' bij het starten, het nukkige gedrag tijdens het programeren etc. etc.

Ik heb de pantos een paar maal omhoog en omlaag gezet, daarna waren deze problemen weg. Net alsof ze initieel niet helemaal in de eindstand staan/komen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #26 Gepost op: 02 september 2019, 01:59:58 »
Het lastige programmeren ligt aan de SUSI module die gebruikt wordt om de panto's, cabine  verlichting en bovenste seinen te bedienen. Deze zit met een stekkertje vast en als je deze loskoppelt kan je de loc prima programmeren. Zie ook het materieel besprekings draadje van dezelfde loc.

Mvg,

Robert

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #27 Gepost op: 02 september 2019, 10:15:16 »
Ja, maar daarvoor zul je de loc open moeten maken. En dat is toch wel zeer gebruiksonvriendelijk.


Steyn

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #28 Gepost op: 28 september 2019, 13:11:56 »
Citaat
Mijn mening:

Er zit iets fundamenteel en grondig mis in de electronica van de loc.
zegt Karst

Ik begin ook te twijfelen. Mijn eerste 1300 met de lokpilot (geen geluid, panto) gaf recht uit de doos kortsluiting. Omgeruild via de leverancier en inmiddels een paar maanden later krijg ik plots vandaag weer kortsluiting die verdwijnt als ik de 1300 van de baan haal. Lok stond stil in schaduwstation...
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Waalspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Artitec NS 1300 veroorzaakt kortsluiting in Digikeijs keerlusmodule DR5013
« Reactie #29 Gepost op: 01 februari 2020, 13:27:48 »
Twee weken geleden heb ik bij Martin Domburg een workshop Z21 gevolgd en daar o.a. geleerd hoe je deze centrale optimaal kunt instellen met de maintenance tool van Z21. Bijvoorbeeld om alleen het DCC signaal op de rails te zetten en Railcom in de centrale uit te zetten. Dus niet alleen in de loc Railcom uitzetten met CV29, maar ook in de centrale.
Dit leverde wel een verbetering op. De pantografen konden nu gewoon werken op de keerlus zoals op het hoofdspoor. Wel bleef de 1300 problemen houden als deze bij het inschakelen van de spanning op de keerlus stond.
Inmiddels heb ik ook de nieuwe firmware van Digikeijs in de keerlusmodule gelsden maar dit gaf geen verbetering.
De 1300 stopte nog steeds af en toe bij de keerlusingang of -uitgang en was dus nog steeds niet 100% probleemloos.
Begin dit jaar heb ik de TEE van Roco gekocht. Als de motorwagen hiervan bij de keerlus aankwam stopte hij elke keer doordat de Z21 in kortsluiting ging.  Na het handmatig opheffen van de kortsluiting kon dan weer verder worden gereden.
Toen was ik het zat en heb ik de Digikeijs 5013 vervangen door de Z21 multi loop keerlusmodule van Roco.
Na het overzetten van de draadjes van de 5013 op de overeenkomende stekkertjes van Roco en deze in de nieuwe keerlusmodule te hebben gestoken werkte alles meteen perfect.
Alle locjes rijden nu zonder enig probleem de keerlus in en uit.
PROBLEEM OPGELOST MET DE ROCO KEERLUSMODULE

 
Groeten,
Bas

H0, Z21, Sprog3, Rocrail, NS III, IV