Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 18:25:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MOVisser
Vandaag om 18:19:31
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Ben
Vandaag om 18:00:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 17:54:43
Projekt 083-338 door tijgernootje
Vandaag om 17:53:34
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door HaHoHo
Vandaag om 17:53:17
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Willem1951
Vandaag om 17:36:01
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 17:35:53
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:33:16
Puntstuk Roco wissels door Wout br52
Vandaag om 17:30:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cédric
Vandaag om 17:25:37
Modules van Kees Gorter door 44
Vandaag om 17:24:51
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:56
Transfer afwrijven? door henk
Vandaag om 17:19:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:15:01
Zestiger jaren plastic lijmen? door bellejt
Vandaag om 17:09:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:00:19
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:17:44
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 15:48:58
Probleem: ramen 'beslaan' door Floris Dilz
Vandaag om 15:37:06
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 15:30:49
Treinongeval Rijnstrecke door Gérard Drost
Vandaag om 15:28:42
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 15:25:42
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 14:43:39
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:33:05
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:25:06
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door puntenglijder
Vandaag om 14:16:40
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 14:11:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Rondje_HO
Vandaag om 13:55:49
Maar stel nou dat....? door NS8714
Vandaag om 13:53:37
  

Auteur Topic: Artitec 2020  (gelezen 18048 keer)

Arnold van Heyst

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Artitec 2020
« Reactie #150 Gepost op: 03 februari 2020, 20:02:54 »

De enkele die ik uit de eerste serie heb zijn voorzien van Weinert finescale 11mm met een langere aslengte.
Ze koppelen balg aan balg -schacht aangepast- en dat gaat perfect.
Hopelijk behoeft de nieuwe serie weinig/geen aanpassingen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 17:25:07 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2371
Re: Artitec 2020
« Reactie #151 Gepost op: 16 februari 2020, 17:13:55 »
 Arnold

Kan je nog eens ergens precies  aangeven wat je hebt gedaan? Niet hier, want geen nieuwtje. Mag ook in pb

Blijft de vraag, zijn verbeterde onderdelen te gebruiken op de oude serie, en hoe serieus mogen we een klompentrein verwachten?
Martijn

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2752
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 2020
« Reactie #152 Gepost op: 16 februari 2020, 17:24:55 »
Martijn, gezien het feit dat de Plan E's met reclamebanen opnieuw en verbeterd uitgebracht gaan worden, zou het me verbazen als Artitec geen rijtuigen als Klompentrein zou gaan uitbrengen...

Rob
Gewoon een keer beginnen....

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Artitec 2020
« Reactie #153 Gepost op: 17 februari 2020, 13:03:59 »
Klompentrein zou wel aardig zijn, misschien een leuke samenwerking met Piko, maar wat is precies de samenstelling van een klompentrein, zijn de plan e die nu al komen er ook geschikt voor en er moet weer een energiewagen komen.

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2448
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #154 Gepost op: 17 februari 2020, 13:09:53 »
Ten eerste is 'Klompentrein' eigenlijk niet helemaal de juiste benaming om de dieseltrekduwtreinen met plan E aan te duiden. De term stamt vanuit de werkliedentreinen uit de jaren 50/60 in het noorden die op een gegeven moment een dieselloc ervoor kregen en is later hergebruikt voor de treinen met plan E met 2200-en. Maar ach, we weten waar we het over hebben

De treinen reden met aangepaste rijtuigen met DE onder het computernummer dus in die zin zijn deze niet te gebruiken. bovendien waren het B- en AB-rijtuigen. Samenstelling in principe vier tot zes stuks (afhankelijk van dienst en dienstregeling), drie of twee is uitzonderlijk ook wel eens voorgekomen, in de zomer ook wel zonder energiewagen maar dat is half zo leuk herkenbaar niet.
Verzamelaar (NMBS, NS, DB, SNCF, BR, IR)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4366
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec 2020
« Reactie #155 Gepost op: 17 februari 2020, 13:19:44 »
De energiewagen hoeft niet perse, deze reed in de zomermaanden niet mee. Maar juist die energiewagen maakt de trein natuurlijk wel leuker.

De Plan E's waren echter ook aangepast. Ze kregen extra bekabeling, zodat de achteroplopende 2200 ook mee kon werken. Deze kabels zijn alleen op de kopwanden zichtbaar. De rijtuigen werden omgenummerd en kregen de letters DE onder het computernummer. Wat wel enorm opvalt waren de rijtuigen 2e klas waarvan een eindcompartiment verbouwd was tot 1e klas, de zogenoemde AB rijtuigen. Deze rijtuigen kregen naast een ander interieur in dat 1e klas compartiment, een crème 1e klas bies boven de ramen en de 1e klas aanduiding op de buitenzijde van de bak. In de jaren '70 waren dit nog emaille 1e klas borden, in de jaren '80 witte '1' transfers.

Dus wil je het conform werkelijkheid doen, dan kun je niet standaard Plan E's tussen twee 2200'n als Klompentrein laten rijden.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
Re: Artitec 2020
« Reactie #156 Gepost op: 17 februari 2020, 14:12:54 »
Zie Railwiki voor de nummers van de DE geschikte rijtuigen.
Niels

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Artitec 2020
« Reactie #157 Gepost op: 17 februari 2020, 19:21:25 »
Ik mis in de tabel van Railwiki de kolom waarin staat dat de twaalf B-rijtuigen met de hoogste volgnummers (375-388) in 1981 werden "terugverbouwd" en ook teruggenummerd werden. 

drie of twee is uitzonderlijk ook wel eens voorgekomen

Drie rijtuigen was zeker geen uitzondering. Het was gedurende de zomerdienst 1985 in een aantal treinen serie 7900 (Zwolle-Enschede v.v.) zelfs voorgeschreven.   
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3733
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Artitec 2020
« Reactie #158 Gepost op: 17 februari 2020, 19:30:58 »
Met een klein beetje fantasie kan je ze ook in het westen van het land laten komen ...
In het paasweekend van 1986 is de dienst Haarlem - Zandvoort met 2200'n met plan E gereden.
Het baanvak was eigenlijk buiten dienst i.v.m. vervanging van de bovenleiding, maar gezien het verwachtte mooie weer
in dat weekend is het tijdelijk in dienst gesteld, maar dan met DE tractie.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: Artitec 2020
« Reactie #159 Gepost op: 17 februari 2020, 21:36:07 »
Zou leuk zijn die DE rijtuigen . Op sommige trajekten reden ze met 2 dieselloks ervoor ( 's ochtends heen en 's avonds terug ) en op andere trajekten met 1 voor en 1 achter . Byzonder is te vermelden dat in enkele zomervakanties de trein reed tussen Emmerich en Harlingen haven . Dat was de trein die in het weekend overstond in Arnhem . Reden dan 7 of 8 keer deze route voor de badgasten . Alleen op zaterdag . Tussen Groningen en Leeuwarden hebben die "geleende" dieselloks type 216 deze dienst gereden . Mogelijkheden te over voor op een modelbaan .

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • *
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #160 Gepost op: 18 februari 2020, 20:47:58 »
Ik mis in de tabel van Railwiki de kolom waarin staat dat de twaalf B-rijtuigen met de hoogste volgnummers (375-388) in 1981 werden "terugverbouwd" en ook teruggenummerd werden.
Zo ver ben ik nog niet met de Railwiki. Ik wist ook niet dat ze waren terug verbouwd. Zal binnenkort eens in HOV gaan grasduinen daarvoor.
Spoorgroet, Martin

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 1987
Re: Artitec 2020
« Reactie #161 Gepost op: 19 februari 2020, 09:11:54 »
Op de lijst van Martijn Haman staan de vernummeringen ook, inclusief de terugvernummeringen van 1981.
Niels

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • *
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #162 Gepost op: 19 februari 2020, 20:21:07 »
Niets ten nadele van Martijn, maar die data zijn te ‘algemeen’. Ik probeer zo nauwkeurig als mogelijk is de gegevens te verwerken op de Railwiki.

Edit: Vanmiddag een lijstje online gezet met de data van terugverbouw. En nu weer verder met de nieuwtjes van Artitec van dit jaar.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2020, 21:34:59 door Taigagaai »
Spoorgroet, Martin