Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Artitec 2020, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 95092 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: Artitec 2020
« Reactie #150 Gepost op: 03 februari 2020, 20:02:54 »

De enkele die ik uit de eerste serie heb zijn voorzien van Weinert finescale 11mm met een langere aslengte.
Ze koppelen balg aan balg -schacht aangepast- en dat gaat perfect.
Hopelijk behoeft de nieuwe serie weinig/geen aanpassingen.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 17:25:07 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3818
Re: Artitec 2020
« Reactie #151 Gepost op: 16 februari 2020, 17:13:55 »
 Arnold

Kan je nog eens ergens precies  aangeven wat je hebt gedaan? Niet hier, want geen nieuwtje. Mag ook in pb

Blijft de vraag, zijn verbeterde onderdelen te gebruiken op de oude serie, en hoe serieus mogen we een klompentrein verwachten?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 2020
« Reactie #152 Gepost op: 16 februari 2020, 17:24:55 »
Martijn, gezien het feit dat de Plan E's met reclamebanen opnieuw en verbeterd uitgebracht gaan worden, zou het me verbazen als Artitec geen rijtuigen als Klompentrein zou gaan uitbrengen...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Artitec 2020
« Reactie #153 Gepost op: 17 februari 2020, 13:03:59 »
Klompentrein zou wel aardig zijn, misschien een leuke samenwerking met Piko, maar wat is precies de samenstelling van een klompentrein, zijn de plan e die nu al komen er ook geschikt voor en er moet weer een energiewagen komen.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #154 Gepost op: 17 februari 2020, 13:09:53 »
Ten eerste is 'Klompentrein' eigenlijk niet helemaal de juiste benaming om de dieseltrekduwtreinen met plan E aan te duiden. De term stamt vanuit de werkliedentreinen uit de jaren 50/60 in het noorden die op een gegeven moment een dieselloc ervoor kregen en is later hergebruikt voor de treinen met plan E met 2200-en. Maar ach, we weten waar we het over hebben

De treinen reden met aangepaste rijtuigen met DE onder het computernummer dus in die zin zijn deze niet te gebruiken. bovendien waren het B- en AB-rijtuigen. Samenstelling in principe vier tot zes stuks (afhankelijk van dienst en dienstregeling), drie of twee is uitzonderlijk ook wel eens voorgekomen, in de zomer ook wel zonder energiewagen maar dat is half zo leuk herkenbaar niet.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec 2020
« Reactie #155 Gepost op: 17 februari 2020, 13:19:44 »
De energiewagen hoeft niet perse, deze reed in de zomermaanden niet mee. Maar juist die energiewagen maakt de trein natuurlijk wel leuker.

De Plan E's waren echter ook aangepast. Ze kregen extra bekabeling, zodat de achteroplopende 2200 ook mee kon werken. Deze kabels zijn alleen op de kopwanden zichtbaar. De rijtuigen werden omgenummerd en kregen de letters DE onder het computernummer. Wat wel enorm opvalt waren de rijtuigen 2e klas waarvan een eindcompartiment verbouwd was tot 1e klas, de zogenoemde AB rijtuigen. Deze rijtuigen kregen naast een ander interieur in dat 1e klas compartiment, een crème 1e klas bies boven de ramen en de 1e klas aanduiding op de buitenzijde van de bak. In de jaren '70 waren dit nog emaille 1e klas borden, in de jaren '80 witte '1' transfers.

Dus wil je het conform werkelijkheid doen, dan kun je niet standaard Plan E's tussen twee 2200'n als Klompentrein laten rijden.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Artitec 2020
« Reactie #156 Gepost op: 17 februari 2020, 14:12:54 »
Zie Railwiki voor de nummers van de DE geschikte rijtuigen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec 2020
« Reactie #157 Gepost op: 17 februari 2020, 19:21:25 »
Ik mis in de tabel van Railwiki de kolom waarin staat dat de twaalf B-rijtuigen met de hoogste volgnummers (375-388) in 1981 werden "terugverbouwd" en ook teruggenummerd werden. 

drie of twee is uitzonderlijk ook wel eens voorgekomen

Drie rijtuigen was zeker geen uitzondering. Het was gedurende de zomerdienst 1985 in een aantal treinen serie 7900 (Zwolle-Enschede v.v.) zelfs voorgeschreven.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Artitec 2020
« Reactie #158 Gepost op: 17 februari 2020, 19:30:58 »
Met een klein beetje fantasie kan je ze ook in het westen van het land laten komen ...
In het paasweekend van 1986 is de dienst Haarlem - Zandvoort met 2200'n met plan E gereden.
Het baanvak was eigenlijk buiten dienst i.v.m. vervanging van de bovenleiding, maar gezien het verwachtte mooie weer
in dat weekend is het tijdelijk in dienst gesteld, maar dan met DE tractie.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Artitec 2020
« Reactie #159 Gepost op: 17 februari 2020, 21:36:07 »
Zou leuk zijn die DE rijtuigen . Op sommige trajekten reden ze met 2 dieselloks ervoor ( 's ochtends heen en 's avonds terug ) en op andere trajekten met 1 voor en 1 achter . Byzonder is te vermelden dat in enkele zomervakanties de trein reed tussen Emmerich en Harlingen haven . Dat was de trein die in het weekend overstond in Arnhem . Reden dan 7 of 8 keer deze route voor de badgasten . Alleen op zaterdag . Tussen Groningen en Leeuwarden hebben die "geleende" dieselloks type 216 deze dienst gereden . Mogelijkheden te over voor op een modelbaan .

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #160 Gepost op: 18 februari 2020, 20:47:58 »
Ik mis in de tabel van Railwiki de kolom waarin staat dat de twaalf B-rijtuigen met de hoogste volgnummers (375-388) in 1981 werden "terugverbouwd" en ook teruggenummerd werden.
Zo ver ben ik nog niet met de Railwiki. Ik wist ook niet dat ze waren terug verbouwd. Zal binnenkort eens in HOV gaan grasduinen daarvoor.
Spoorgroet, Martin

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2447
Re: Artitec 2020
« Reactie #161 Gepost op: 19 februari 2020, 09:11:54 »
Op de lijst van Martijn Haman staan de vernummeringen ook, inclusief de terugvernummeringen van 1981.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re: Artitec 2020
« Reactie #162 Gepost op: 19 februari 2020, 20:21:07 »
Niets ten nadele van Martijn, maar die data zijn te ‘algemeen’. Ik probeer zo nauwkeurig als mogelijk is de gegevens te verwerken op de Railwiki.

Edit: Vanmiddag een lijstje online gezet met de data van terugverbouw. En nu weer verder met de nieuwtjes van Artitec van dit jaar.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2020, 21:34:59 door Taigagaai »
Spoorgroet, Martin

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3818
Re: Artitec 2020
« Reactie #163 Gepost op: 17 april 2020, 12:09:09 »
Geen idee of dit het juiste draadje is, maar toch maar even gesteld

Iemand al iets gehoord van de IC-Hondekoppen ? Ik kan de leveroverzichten niet meer vinden.

Heeft geen haast, maar toch
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec 2020
« Reactie #164 Gepost op: 17 april 2020, 12:13:52 »
Die overzichten kan je allemaal vergeten.

Bij elke fabrikant liggen de levertermijnen geheel op zijn gat.
Niets is zeker nu.