Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

EVA aansluiten op analoge baan

(1/3) > >>

Bjor:
Hallo,

Ik heb een Fleischmann 6960 elektronische vertraging (EVA) voor een analoge baan. Daarbij heb ik een Arnold 7602 bloksein, dat ik daarop wil aansluiten en met een schakelaar wil bedienen. Als het sein op rood wordt gezet zal de EVA tegelijk daarmee worden ingeschakeld en de trein langzaam laten stoppen en weer optrekken.
In bijgaand schema staat een sein met twee draden aangesloten op de EVA, maar ik heb een bloksein met twee lampjes met ieder (uiteraard) twee draden. De enkele schakelaar moet volgens de handleiding van de EVA tussen aansluiting 3 en 4 van de EVA worden geplaatst, maar ik kom er niet uit hoe ik die schakelaar dan zo met het sein verbind dat als de schakelaar contact maakt het rode sein brandt en de EVA de trein laat stoppen en bij een open schakelaar het groene licht brandt en de EVA de trein met gelijkblijvende snelheid laat passeren.
Bijgaand een plaatje met het schema van de EVA, mijn sein en mijn schakelaar.

Wie kan voor mij tekenen hoe ik EVA, sein en schakelaar met elkaar verbind?

En ik weet dat dit hopeloos ouderwets is en digitaal veel beter kan, maar ik zoek hier een oplossing voor dit analoge probleem.



Bij voorbaat mijn grenzeloze dank,

Ben

Patrick Smout:
Dag Ben,

Wat je nodig hebt is een schakelaar 2x om. Met 1 schakelbeweging wijzig je tegelijkertijd de stand van 2 afzonderlijke schakelaars die samen in de behuizing zitten. De ene schakelaar gebruik je om de EVA aan te sturen. De andere om te wisselen tussen rood en groen.

Mvg, Patrick

Bjor:
Patrick,

Zo'n schakelaar heb ik wel liggen, maar ik weet niet welk draadje van sein, schakelaar, EVA en trafo aan welk ander draadje moet worden verbonden. Ik zoek dan ook een in "lekentaal" getekend schemaatje, maar kan dat nergens vinden. Niet in de handleidingen van EVO en sein, noch op Internet (of ik zoek niet goed  :-\).

Ben

kawaaad:
Hallo bjor, ik heb onlangs 2 eva,s op mijn analoge flmn baan gebouwd. De 2 uitgangen bij het sein hier getekend bij flmn sein 6200/ 6205/6206 is de aparte schakelaar die in vloer  is ingebouwd en geschakeld wordt door spoel beweging. Ik weet niet of je hier iets aan hebt.
Mvg  aad

Bjor:

--- Citaat van: kawaaad op 28 januari 2020, 22:40:14 ---De 2 uitgangen bij het sein hier getekend
--- Einde van citaat ---

Aad,

Ik denk dat je een tekening bent vergeten?

Ben

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie