Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railterminal Greenport Venlo door Sander.
Vandaag om 02:10:15
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 01:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:06:12
EifelBurgenBahn door Noordernet
24 februari 2020, 23:57:30
Frans loodsje et cetera door Noordernet
24 februari 2020, 23:55:29
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
24 februari 2020, 23:47:40
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Transmission
24 februari 2020, 23:47:30
Raadplaatje door KNed
24 februari 2020, 23:39:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 februari 2020, 23:20:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
24 februari 2020, 23:10:44
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
24 februari 2020, 22:55:37
Falcons Baan-Zonder-Naam door Frank 123
24 februari 2020, 22:17:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 februari 2020, 22:07:31
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
24 februari 2020, 22:03:22
Paul's model train stuff door Remco_Nzo
24 februari 2020, 22:01:01
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Timo
24 februari 2020, 21:57:37
2 treinen samen stoppen niet op tijd door spock
24 februari 2020, 21:56:21
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Thom
24 februari 2020, 21:35:59
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Marco Staartjes
24 februari 2020, 21:03:42
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Falkenberg
24 februari 2020, 20:56:24
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Ronald Koerts
24 februari 2020, 20:42:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 februari 2020, 20:38:47
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
24 februari 2020, 20:36:25
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
24 februari 2020, 20:07:27
Heen, En en Weer door DE-II
24 februari 2020, 20:02:19
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
24 februari 2020, 19:55:01
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door eichddraig
24 februari 2020, 19:53:26
Baanbouw Bosje77 door Edgy
24 februari 2020, 19:30:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 februari 2020, 19:11:42
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
24 februari 2020, 19:07:26
  

Auteur Topic: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)  (gelezen 4092 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3585
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Gepost op: 28 januari 2020, 16:15:52 »
Citaat
BSH noodgedwongen opgeheven per 1 februari 2020

Beste volgers, belangstellenden en kennissen,
Met een zwaar gevoel in de maag moeten wij u mededelen dat we de Vereniging tot Behoud Spoormaterieel Haarlem per 1 februari moeten opheffen.

Niet omdat we dat graag willen, of omdat we klaar zijn met ons materieel. Ook niet omdat projecten te langzaam lopen; want wat ons bind zijn gezellige klusdagen waar geen tijdsdruk op zit. De reden dat wij stoppen met onze activiteiten is dat we niet langer welkom zijn onder het de afgelopen jaren zo gewaardeerde onderdak in de oude loc-loods van NS.

De aanleiding hiertoe lag oorspronkelijk niet bij NS; waar we door de jaren heen altijd een goede verstandhouding hebben gehad. We hielden immers een oogje in het zeil op het opstelterrein en NS personeel was altijd welkom voor een bakje koffie in ‘ons’ verblijf.

De boosdoener in het verhaal is ProRail. Afgelopen zomer kregen wij een brandbrief van ProRail, waarin wij vermaand werden de sporendriehoek per 1 oktober 2019 schoon op te leveren en vertrokken te zijn. Dit in verband met diverse onduidelijke redenen. Het gerucht gaat dat prorail het terrein zelf nodig heeft i.v.m. met de verwachte drukte en extra treinen richting Zandvoort

Op juridische gronde kon ProRail ons niet wegwerken uit Haarlem; we zaten immers in een loods van NS. NS heeft op basis van de brief van ProRail willen kijken wat de mogelijkheden waren voor ons, om toch ons vrijwilligerswerk en het behoud van historisch erfgoed voort te kunnen zetten in Haarlem. De enige weg voor ProRail was dus om NS in te palmen en te overtuigen van het feit dat Haarlem geen plek meer is voor dit soort activiteiten. Tot onze spijt is NS hierin overstag gegaan en hebben we deze winter te horen gekregen dat per 2 maart 2020 de loods en de sporen in de driehoek leeg opgeleverd moeten worden.
Wij zijn ons er van bewust dat diverse mensen binnen NS én ProRail het hier niet mee eens zijn; maar we willen via deze weg graag laten weten hóe misselijkmakend we het handelen van met name ProRail in deze zaak vinden.

Beide bedrijven maken op social-media kanalen maar wat graag gebruik van het feit dat er een prachtige Hondenkop rondrijdt in Nederland; opgeknapt door vrijwilligers. Op open dagen van werkplaatsen heeft men maar wat graag historisch materieel over de vloer. Het is jammer dat de bedrijven van voren niet weten dat ze van achteren leven; want wij zijn niet de enige spoorclub die gehinderd wordt in het in stand houden van historisch erfgoed.

Wij kunnen ons voorstellen dat er op dit moment vragen zijn over wat er met het materieel gaat gebeuren..

DE2 180 zal, en die beslissing was eigenlijk jaren geleden al genomen, geplukt worden van onderdelen ten behoeve van een ander ‘dieseltweetje’ in het land en vervolgens gesloopt worden.

Over de 232 en de Stalen D wordt nog gesproken. Een van de bestuursleden van de Stichting WIJS (eigenaar van het materieel) hoopt het materieel in Sneek onder te kunnen brengen. De tijd zal leren of dit doorgang gaat vinden.

We willen u allen ontzettend bedanken voor het volgen van onze activiteiten de afgelopen jaren, en in het bijzonder de mensen die hebben meegewerkt aan het Behoud van Spoormaterieel te Haarlem. Niet alleen onze vaste leden, maar ook mensen die op de achtergrond dingen voor ons hebben betekend, of mensen die wel eens een dagje hebben meegewerkt bij ons. Uw werk lijkt helaas teniet gedaan door beleid van ProRail en uiteindelijk NS.

Met hartelijke groet,

Het voltallige BSH team!

Bron: Facebook
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 16:42:59 door Bert van Gelder. Reden: Niet iedereen kent de afkorting.. »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ton van W

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
  • Als je het kan bedenken dan wordt het ook mogelijk
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2020, 17:19:28 »
Triest  :'(
iTrain - Digikeijs DR 5000, DR 4088(LN), DR 4018 - Ho - Fleischmann profi

xanderspoor1

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2020, 17:34:29 »
Is het Nederlands Transport Museum in Nieuw Vennep geen goede locatie om e.e.a. te stallen? Staat ook al een Amsterdams RVS metrostel. Verder omvat de collectie: vliegtuigen, auto's, bussen, vrachtwagens, fietsen, enz.

Alexander

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1415
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2020, 19:52:08 »
Hallo,

Erg zonde dat de DE 2 gesloopt gaat worden mede om dat dit eigenlijk best wel een mooi dieseltreinstel is zeker als het in Oude NS rood wordt terug gebracht. Misschien zou juist zo dieseltrein stel wel iets zijn voor GSB of de Star in Stadskanaal.

tot zo ver mijn reactie

gr bernhard

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2020, 20:56:47 »
Is en blijft triest  . Jammer dat zo iets weer gebeurt .


Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 768
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2020, 21:18:33 »
Het zou mooi zijn wanneer er andere stichtingen met museum materieel zijn die het materieel kunnen overnemen om de restauratie en onderhoud voort te kunnen zetten.
heel veel sterkte en succes!

Groeten Eeg

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9785
    • Mijn fotoarchief
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2020, 21:25:16 »
Maar aan de andere kant, wat stelde de BSH nou concreet voor? Een verrotte DE II, een sik en een stalen D? Echt onderscheidend is de club niet. Ja, het is jammer dat een clubje vrijwilligers genoodzaakt is te stoppen, maar het is bepaald niet het niveau van bijvoorbeeld de stichting mat '54 waar in het persbericht naar verwezen wordt.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3114
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2020, 21:54:52 »
Tja, er is een tekort aan opstelmogelijkheden en ja, naar Zandvoort gaan meer treinen (nou ja, iets dat daar voor doorgaat) rijden en dus lijkt mij de claim van ProRail niet onterecht. Jammer voor deze vrijwilligers, zeker, maar Hoorn is niet ver weg....
Groet, Frank

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1820
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2020, 21:57:57 »
Ik maak me nog het meest zorgen over het fraaie restant Haarlemse locloods... en er is al zo weinig overdekte stalling.
En voor de rest: tsja, toch een leuk clubje op een locatie met veel spoorhistorie. Gelukkig zijn er in alle jaren veel goede dingen gebeurd.
 

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #9 Gepost op: 28 januari 2020, 23:05:12 »
Tja, er is een tekort aan opstelmogelijkheden
Dat schijnt niet de reden te zijn. Op somde werd gezegd dat in de driehoek een ondergrondstation gebouwd gaat worden.
Groeten Joop, machinist Lls

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3150
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2020, 02:22:01 »
Hallo,

Erg zonde dat de DE 2 gesloopt gaat worden mede om dat dit eigenlijk best wel een mooi dieseltreinstel is zeker als het in Oude NS rood wordt terug gebracht. Misschien zou juist zo dieseltrein stel wel iets zijn voor GSB of de Star in Stadskanaal.

tot zo ver mijn reactie

gr bernhard
Ze kunnen toch ook de hele trein aan de andere stichting geven?
Zij hebben de 186 ook weer weten te herstellen.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9785
    • Mijn fotoarchief
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2020, 06:50:38 »
Dat zal de moeite vermoedelijk niet zijn.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #12 Gepost op: 29 januari 2020, 10:29:41 »
Ze kunnen toch ook de hele trein aan de andere stichting geven?
Zij hebben de 186 ook weer weten te herstellen.
Zeker alles kan!
Alleen leg de kosten voor het opknappen voor het stel en de onderhoudskosten eens tegen elkaar aan. Dan blijkt het ondoenlijk om de 180 nog een kans te geven.
Er moet zoveel in geinvesteerd worden om het stel weer rijvaardig te krijgen en toegelaten op het spoornet dat dit als eerxte punt al niet reeel meer is.
Daarnaast, zou je dit wel doen, wat zouden dan de opbrengsten zijn?
Het is leuk om te roepen dat andere museumorganisaties het stel misschien wel over kunnen nemen maar ook die organisaties zitten met problemen van stalling en onderhoudskosten.
Haalhet ding leeg en geef het aan een camping, dan hebben die nog en leuk object (zie de 375).
We hebben in NL nog twee van die stellen staan, waarvan één rijvaardig maar zonder geschikte ATB en de andere in afwachting van ......
Dat is genoeg.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3025
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2020, 10:40:01 »
Dat ding staat al jaren door zijn assen heen te zakken en is inmiddels ook zo rot als een tientje, daar begin je sowieso al niks meer mee...

Sicco Dierdorp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2417
    • Flickr
Re: Het doek valt voor BSH (Behoud Spoormaterieel Haarlem)
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2020, 10:58:26 »
Dat is genoeg.

Ook al omdat ze maar in één uitvoering te brengen zijn.
Verzamelaar (NMBS, NS, DB, SNCF, BR, IR)