Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Schakelend sluitsein bij bijwagen bij railbus

<< < (2/4) > >>

Biesje:
Als de bijwagen altijd achterop loopt dan kan je toch de verlichting gedeeltelijk onklaar maken? Frontsein lampjes er uit peuteren en aan de kant waar de motorwagen is gekoppeld ook de sluitseinen er uit pulken. Tenzij je de bijwagen elke keer met een andere kant tegen de motorwagen aan wilt zetten.

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan:
Ik heb dit bedacht. En niet alleen bedacht, ook getest. Zodra je de bijwagen aansluit gaan de sluitlichten van de motorwagen uit en van de bijwagen aan.

Tjalling:
Hallo Klaas,

Hartstikke bedankt!
Dit is precies wat ik zocht. Morgen spullen bij elkaar zoeken en eventueel bestellen.

@Robert: Het scenario is dat het treinstel aankomt bij een kopstation, omloopt en de bijwagen weer aankoppelt.

Door deze schakeling aan beide zijden in te bouwen, hoef ik niet na te denken over dat sluitsein, dat gaat dan vanzelf.

Groet,
Tjalling

Klaas Zondervan:
Tjalling, ik ga mijn tekening aanpassen want ik bedenk nu dat het nog eenvoudiger kan.

Kijk, zo kan het ook.



De weerstandswaarde 3k3 is maar een indicatie. Dat is de waarde waarmee ik heb getest, maar die kun je aanpassen om de gewenste lichtsterkte te krijgen.

laurent:
Is het een idee om nog een gelijkrichter aan de bijwagen zijde ertussen te hangen?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie