Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"  (gelezen 53541 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #255 Gepost op: 19 september 2020, 16:34:53 »
Laat maar zien, ben razend benieuwd.
Btw, TS 60 ook voor de portalen te gebruiken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #256 Gepost op: 26 september 2020, 17:44:49 »
Hoi,

De vakantie zit er weer op, weer thuis. Maandag aan de slag.
Vrijdag de betreffende spuitbussen ontvangen en vandaag even de kans in de primer(Humbrol grijs) te zetten en de TS 33 van Tamiya.

Het komt wel tot leven.
De rest van de onderdelen plaats ik later wel en werk ik wel bij.
Rechts in de hoek klein kleurentstje gedaan met TS 60.
De rest wachten tot droog is.

Belangrijkste nu is dat de brug een keer op zijn plek komt.



Voor de plaatsing had ik nog even achterstallig huiswerk gemaakt.



Ik werd niet blij van de hoogte tussen brug en kade.
De oplossing is nabij, de kade verlagen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #257 Gepost op: 01 oktober 2020, 12:58:02 »
Hoi,

De menie (TS 33) paar dagen laten uitharden en verder afgespoten met TS 60.
Na de droogtijd met TS 60  met een fijn schuurpapiertje de boel ophalen.
Zorg dat de primer(Humbrol spuitbus grijs) en de Red Dull (TS 33) er goed uitgehard opzit.

Nu rest slechts afwerken met pigmentpoeders en een wash, ook weer over paar dagen uitharden.
Ik doe het verder bij plaatsing en afwerking van de brug.

De in eerste instantie sterke ogende kleur Parelgroen wordt zeer sterk afgezwakt door deze behandeling.
Precies de bedoeling, gevaar bestaat dat je met alle behandelingen te ver doorgaat, oppassen dus!
De klinknagels komen hierdoor wel weer tevoorschijn.



Hier zijn goed de details te zien.







Voorlopig wat minder updates, ik doe wat ik kan om verder te werken maar nu gaan we eindelijk onze bovenverdieping opknappen.
Hiervoor moeten de kamers zoveel mogelijk ontruimd worden voor ik weer verder kan.
Dat kost een paar weken tijd helaas maar daarna kan ik ook verder met deze module en starten met mijn "Demka" modulebaan.
Zal wel proberen de modulebak verder te completeren ondertussen.

Ik had trouwens een flex rails van Piko gekocht als testmateriaal voor de brug. Op zich niet verkeerd materiaal.
Weet niet in hoeverre men streng is met het type rails dat op de module gaat behalve Peco 100 wat als eis gesteld wordt.


Totzover.

Koen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2020, 13:04:17 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #258 Gepost op: 01 oktober 2020, 13:02:37 »
Succes met je bovenverdieping!
Zo, dat klinkt raar.  ;D

Succes met de brug heb je al, ziet er goed uit.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #259 Gepost op: 01 oktober 2020, 20:00:11 »
Ik had trouwens een flex rails van Piko gekocht als testmateriaal voor de brug. Op zich niet verkeerd materiaal.
Weet niet in hoeverre men streng is met het type rails dat op de module gaat behalve Peco 100 wat als eis gesteld wordt.
Dat hebben we in het begin ook wel gehad, piko gecombineerd met peco. Dat was geen succes. Op zich zou het moeten kunnen, het enige dat er echt toe doet mijns inziens, is de overgang van BB naar BB ivm peco - piko overgang. Die moet goed zijn. Volgens mij was de piko iets smaller dan de peco. Zolang je er maar voor zorgt dat de overgang goed gaat. Dat is waar het om draait.

Overigens, peco 75 op je module is ook prima.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #260 Gepost op: 01 oktober 2020, 20:53:01 »
OK,

Dan lijkt het me geen optie om dat te nemen.
Geen problemen opzoeken uiteraard.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #261 Gepost op: 01 oktober 2020, 21:28:19 »
Even los van de Piko-Peco discussie, ik vind de brug wel erg geslaagd  (y) (y)

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #262 Gepost op: 01 oktober 2020, 21:57:33 »
Zeker de brug ziet er prima uit  (y). Op de brug in mijn module heb ik ook Piko flexrails liggen maar dan met betonnen bielzen. Deze zijn op Fleischmann profi rails aangesloten. Dat gaat wel goed al vind ik de Piko rails nogal losjes op de biels zitten.



Groet, Anton

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #263 Gepost op: 01 oktober 2020, 22:19:53 »
Hoi,

Heren, bedankt voor de reactie.

@Anton
Dat vind ik ook wel vrij losjes ja, als eenmaal in ballast zit zal het wel meevallen denk ik.
De bnls module eisen hebben eenmaal Peco 100 of 75 staan.

De brug zal nog eea aan afwerking krijgen.
Ik heb al met een rond minivijltje hier en daar weer wat van de TS 60 weg zitten veilen waardoor het weer meer levendig uitziet.
Voor verder expertise heb ik onze bruggen expert heer Vink geraadpleegd.
Zit op het goede pad, denk ik zo.

Het brugdek en reling en doe ik naderhand.
Kan ik pas doen als ik de achtergrond delen heb gemaakt en de BB's.
Het brugdek kan pas dichtgemaakt als ik de Peco rails heb.

Dat is zo'n beetje de planning tijdens de opknapronde thuis.

In het draadje van Hans Reints met de loods van Roosendaal kun je de bouw van een pand als Werkspoor zien.
Mijn handen jeuken al maar ik wil zoveel mogelijk 1 voor 1 afmaken dat het ook niet teveel doorelkaar loopt.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2020, 22:21:32 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #264 Gepost op: 04 oktober 2020, 11:05:00 »
Hoi,

Op deze druilerige zondag kun je toch niets anders doen dan een beetje plakken en knippen.

De kamers zijn wel leeg totzover om te schilderen maar de module staat zo dat ik er bij kan, zo kan ik af en toe nog wat doen.
Ben nu al zo ver bezig dat ik niet meer wil onderbreken :D, verslavend aan zon module.

Gestart met de opzet van het tunneltje linkse zijde.
Dat begint al weer zo leuk dat ik iets kan laten zien.

Dit tunneltje wordt een betonnen tunneltje onder het talud door zonder verder niet echt een brug te zijn in het talud.
Weet niet hoe ik verder uit moet leggen, maar zo is het.
De gebruikte materialen zijn deze keer low-budget; we halen met regelmaat een broodje bij ons Versplein, die zitten dan in een mooi plastic doosje waar reliëf in zit. Ook een dankbaar structuurtje in de bodem, traanplaat.

Dan is het niet veel meer dan plak en knipwerk met wat karton en foam strookjes erbij.







Het piepschuim en blanke hout krijg ik zo langzamerhand ook pijn aan mijn ogen dus hier en daar gaat er al wat acrylverf op.
Dan inspireert het al gelijk weer meer.

Nog even een huishoudelijk dingetje.
Ik heb de boel voor het tunneltje weer eens opgemeten en kwam erachter dat het talud een centimeter hoger is dan gedacht. Vandaar dat ik er bij de andere brug niet uitkwam. Ik ging uit van 4 cm piepschuim maar blijkt 5 te zijn, @!#@$%Miljaar! Stom natuurlijk.
Maar eigenlijk maakt het geen bal uit want de hoogte is nog steeds goed en zal aansluiten.

Ook nog een eerste technische vraag.

Ik wil het tunneltje van verlichting voorzien, wat dat betreft heb ik 2 linkerhanden maar miss een aardig projectje om mee te beginnen.
Binnen dit project.

Suggesties?

Gr Koen.









Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #265 Gepost op: 04 oktober 2020, 11:39:48 »
Dag Koen

ik heb ooit op de lokale kerstmarkt een aantal doosjes met kerstverlichting (warmwit) op een batterij aangeschaft. Dat koste geen drol, ik geloof 1,50-2,00 euri. Die gebruik ik nu voor allerlei verlichting in huisjes. De ledjes zitten met een 2aderig stijf kabeltje aan elkaar gesoldeerd. Ik knip gewoon er een af, een knip vlakbij het ledje, zodat er aan de andere kant een stuk van 5-10cm overblijft. Een weerstandje van 1k-1,5k ohm op een draad en dan aansluiten op 5v. De polariteit is een puntje, gewoon even uitzoeken, als het verkeerd om zit dan blijft de led donker. O ja, om de stugge draad zit een soort isolatie coating, dus het uiteinde even afkrabben voor je soldeert. Waarschijnlijk kun je er ook wel een aantal in serie laten, maar dat moet je zelf even uitproberen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #266 Gepost op: 04 oktober 2020, 19:14:15 »
Ik heb nog LED liggen en die kerstverlichting ook, maar die is voor straks in de vrachtwagen ;D

Zal ff kijken wat voor Ampère ze zijn, weerstandjes heb ik ook nog wel.
Aansluiten op een batterij lijkt me voorlopig wel goed genoeg.

ALs er later meer bij komt dan heb ik al een oude Flsm lichttrafo klaarstaan van mijn oude baan.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #267 Gepost op: 08 oktober 2020, 09:56:46 »
Hoi,

Toch weer ff een uurtje aan het brughoofd kunnen werken.
Eindelijk komt er schot in.

Bij elk stukje een malletje gemaakt van restjes materiaal.
Voor de muur ben ik lui geweest, Maurplatte van Noch in N (schuim).
Erg makkelijk bewerkbaar.

Het staat nog allemaal los voor de fijne afwerking.







Brughoofd annex opslagplek en steunplaats voor het hoofdsein straks.
Ook aan het nadenken over een stenen trap.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 01:40:55 door NS264. Reden: extra foto en verbeterd »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #268 Gepost op: 11 oktober 2020, 18:31:23 »
Ik ben vanmiddag bezig geweest met DIN portalen voor op de module.
Koen heeft verzocht om er 5 te maken voor dubbelspoor. (y)

Via hem, internet en de encyclopedie van het forum, heb ik een goed idee kunnen krijgen over diverse systemen,
die er ooit geweest zijn en nog zijn.

Ik heb al heel wat portalen gemaakt tijdens mijn leven, maar altijd maar op gevoel en hoe het uitkwam.
Nu dan maar eens exact aan de gang en zo veel mogelijk op de werkelijkheid gelijkend.
Ook daar leer ik dan nog van en het wordt per slot een BNLS module.....

De profielen zijn al een tijdje in huis ...... :angel:, maar as donderdag hebben we afgesproken de objecten te passen en te meten op de bak.
Dan moeten ze er wel zijn.

Beschrijving bouwmethode volgt.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #269 Gepost op: 12 oktober 2020, 14:22:06 »
Op basis van de encyclopedie een schets gemaakt op schaal 1:1 van het portaal in schaal 1:87
Portaal met staanders, ligger, plaats isolatoren, Y stuk etc.
H profiel messing  (3 x 3 en 2,6 x 2,6 mm) waren al in huis evenals C profiel  3 x 1 mm.

Ik ben begonnen met het op lengte maken van de staanders. Afstand tot BS en dan nog 30 mm erbij.
De staanders aan beide kanten waar de verbinding moet komen (C profiel) ingelaten met een vijltje.
De reden is dat de ligger smaller is dan de staander en dat je met een inkeping het draaimoment van de verbinding veel beter kan opvangen.

De linkse staander (op tekening) voorzien in de flens van een gaatje voor het plaatsen van de uithouder.
De afstand steeds afgehaald van de schets, afgetekend en geboord (met de hand en een 0,7 mm boortje)



Daarop de Y houder gemaakt. Een exact lengtestuk C afknippen, de korte poot aftekenen en met een platbek tangetje de bocht erin gebogen
Passen op de schets of de vorm klopt. Nee? >> bijbuigen. KNAP !!  O, opnieuw.
De liggers afgemeten en deze op lengte geknipt en daarna de beide kanten bijgewerkt/gevijld, zodanig tot de exacte lengte.

De plaats van de bovendraad isolatoren afgetekend en met het handboortje op de plaats van de poten een kuiltje gemaakt.
Hierop de ligger omgedraaid en toen de plaats van de beide Y poten afgetekend en met de zijkant van een driehoek vijltje op de streep inkervingen geslepen. De diepte is niet meer dan de helft van de flensdikte: reden een goede soldeer verbinding. Daarna de Y stukken bij elkaar gelegd en steeds een paar gemaakt waarvan op het oog leek dat de vorm goed genoeg was.

Van overig MDF materiaal een mal gemaakt waarop de juiste afstand tussen de staanders en de ligger afgemeten en aangehouden kan worden.

Toen aan het solderen gegaan. Niet met een bout maar met een potlood gasbrandertje. Die had ik nog van vroeger messing en soldeerwerk.
De ligger geplaatst en vast gekleefd met tape.
Met een pincet de korte poten van de Y vastgepakt en deze gepast tegen de ligger >>>  "vorm" test.
Daarna de beide korte poten iets uit elkaar gebracht en er tussenin een stukje soldeertin gelegd.  Pincet in de hand, brander aan. Korte poot verhitten, smeltproces en tegelijkertijd de/het pincet dicht knijpen. Klaar. Er wel degelijk opgelet dat de Y mooi vlak op het MDF lag. Zo niet dan was het even bijwarmen en goedleggen. Gaatje aftekenen en boren (nee niet met de hand, met de Proxxon en een afgebroken boortje).

.

Het solderen op de ligger van de Y had het volgende proces. Ligger leggen en vast tapen. Een Y-stuk passen: zijn de poten even lang en oogt het zo dat de korte pootjes inderdaad verticaal staan. Bijvijlen was zeker nodig en ook het bijbuigen zodat de Y voeten in de gleufjes pasten.
Ter plaatse van de korte pootjes een stukje tape om het object op het MDF en op de plaats te houden. De mal 45 graden schuinplaatsen; aan de binnen zijde één poot verhitten en er soldeer in aanbrengen. Dan snel de mal omdraaien en de andere poot voorzien van soldeer.  PFFFT ......

Dan kwam de staander verbinding aan de beurt.
Een stukje C werd afgeknipt en op de mal gelegd aan beide kanten waar de staanders moesten komen. Daarna de staander erop gelegd zodanig dat verbinding op de juiste plek lag. Daar op een stukje soldeer en daarop dan de ligger. Dan weer een stukje soldeer en een verbinding.
Het soldeer ligt dus tussen de flenzen van de ligger en de beide verbindings-stukjes. Ligger en de staanders getaped evenals de Y. Het moet wel allemaal op de juiste plaats blijven zitten en niet loskomen of verschuiven.





Het hele pakket verhitten en op het moment van vloeien van de soldeer het hele pakket met een pincet aandrukken. Klaar.   (y)
Dan de andere verbinding eerst controleren op de juiste plaats van de onderdelen bijstellen, verhitten, aandrukken klaar.



En zo al de 5 portalen afgewerkt. Daarna met een rond schuursteentje de losse einden de verbindingsstrippen mechanisch bijgewerkt tot de juiste afstand tot de staander (ca 2 mm)

Volgende handelingen zijn:  het aanbrengen van de isolatoren en uithouders.
 
De plaats van betonvoeten op de staander en de hoogte van de mast zullen in situ uitgezocht gaan worden.
De staanders laat ik door de grondplaat heen steken en zullen in een nauw passend gat geplaatst gaan worden. Dan kan het portaal het beste de zijdelingse kracht opvangen veroorzaakt door de lengte krachten van de bovenleiding zelf (ja, ik weet het: bout en moer....)







Deze methode had ik al uitgedacht, vanwege de vroegere opgedane soldeer ervaringen en het feit dat de potloodbrander voorhanden was.
Ja, met het verhitten en solderen was het af en toe even blazen. Er is/was een brandblusser voorhanden (in de auto....).

Toch gisteravond de methode van het lijmen ook nog maar eens uitgeprobeerd. Twee componenten metaal lijm, als druppeltjes, aanbrengen op de staander, de ligger en de verbindings-stukjes, door gebruik te maken van een cocktail prikker.
Vanmorgen de stukjes vasthoud tape verwijderd en het portaal eraf gehaald. Inderdaad ook een goede en strakke verbinding.
Met het testen van de stevigheid denk ik dat de soldeer verbinding het toch wel langer kan uithouden dan de lijmverbinding. Het gaat om een module bak en die zal iets robuuster moeten zijn dan een eigen baantje thuis.

Voor zover 
Ronald Visser
(trouwens ik ben liever in 1 avond klaar met de portalen dan steeds weer te moeten wachten ivm de uithardingstijd).

Edit: er zullen best wel andere methoden zijn, maar dit is zoals ik het nu gedaan heb. Het resultaat telt zeg ik altijd maar.

« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2020, 14:44:30 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.