Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:18:56
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:08:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108  (gelezen 587 keer)

Aartoscar

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Gepost op: 11 februari 2024, 09:00:23 »
Ik heb zonder veel succes geprobeerd , aan de hand van de handleiding, de spoorbomen te activeren maar zonder veel resultaat. Ik weet ook niet of de Mrail hiervoor eigenlijk geschikt is .


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2024, 11:09:39 »
Moet gewoon werken, heb je dit geprobeerd ? :
" Check the
proper functionality prior to installing the barriers.
Connect the yellow and the brown wires to the 16 V AC~
output of your transformer – e. g.: Viessmann item 5200.
Make sure that the transformer is switched off while you
connect the above mentioned wires!
Then connect alternately one of the two blue wires with
one output terminal of the transformer."

Oftewel geel en bruin aan een 16 volt wisselstroom trafo, dan afwisselend een vd twee blauwe draden aan bruin (of geel)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2024, 11:17:34 »
In principe wel, als je de kleuren van de bedrading maar goed aanhoudt, zoals weergegeven op pag. 7 van de handleiding, afbeelding 6.
Daar zie je uit de trafo links onder bruin en geel komen.  De gele gaat naar het stuurapparaat van de overgang, de bruine ook.
Maar de bruine gaat ook naar de in de afbeelding reed-contacten.

Ik neem aan, dat de massa van de M-rail aan de bruine draad ligt.  Dat is belangrijk, want de M schakelrail schakelt op de massa van de rail, dus dan op bruin zoals in de afbeelding. Zie foto schakelrail hieronder.



Je ziet de contactpuntjes aan de massa vastliggen.

Als je dan dus vanaf de schakelrail-contacten 2 "blauwe" draden aan de stuurunit verbindt, dan krijg je precies de schakeling zoals in de afbeelding weergegeven.  In een testje kun je kijken of de draden goed zitten of omgewisseld moeten worden, dus sluiten in de goede richting en weer opengaan de andere kant op.
Aan de andere kant van de overgang doe je precies hetzelfde, maar dan moeten de draden wel omgewisseld aangesloten zijn. Makkelijk te testen.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2024, 11:22:18 »
Oftewel geel en bruin aan een 16 volt wisselstroom trafo, dan afwisselend een vd twee blauwe draden aan bruin (of geel)
Je vergeet, dat de M schakelrail naar massa van de rail schakelt, dus dat je normaal gesproken geen aparte trafo gebruikt. Of je zou de "bruine" van beide trafo 's aan elkaar moeten verbinden, maar dat kan ook rook tot gevolg hebben, of erger.  Dus daar niet aan beginnen.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2024, 11:25:59 »
Lees even wat er gezegd wordt. Eerst een functie test uitvoeren zoals beschreven.

grtz rob
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2024, 17:14:34 door Reinout van Rees. Reden: Gefilterd op inhoudelijkheid »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2024, 12:03:26 »
Dus de niet-deskundige gebruiker volgt de goede raad, dus de voorgestelde check, ziet dat het werkt en veroorzaakt vervolgens rook of erger.
Slecht advies.  Met name omdat geen rekening gehouden wordt met een M schakelrail.

Zou op zijn minst een waarschuwing in de handleiding mogen staan.

Maar ja, ik vermoed dat de opsteller van de gebruiksaanwijzing nog nooit van M metalen rails gehoord heeft, laat staan dat die weet hoe die schakelrail werkt.  Maar in het volle besef dat dit een vermoeden is.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2024, 17:14:59 door Reinout van Rees. Reden: Gefilterd op inhoudelijkheid »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5824
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2024, 18:26:59 »
Je vergeet, dat de M schakelrail naar massa van de rail schakelt, dus dat je normaal gesproken geen aparte trafo gebruikt. Of je zou de "bruine" van beide trafo 's aan elkaar moeten verbinden, maar dat kan ook rook tot gevolg hebben, of erger.  Dus daar niet aan beginnen.

Je kunt de "massa" van het spoor doorverbinden met de "bruine" van de trafo die de 5108 voedt. Dan is de kring gesloten als de schakelrail wordt bediend.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2024, 19:06:53 »
Dan toch nog een vraag voor de duidelijkheid, om misverstand te voorkomen.

De massa van de rails ligt aan de bruine draad van de trafo, die de snelheid regelt (even aangenomen:  een M trafo).

Dan mag je toch niet zomaar een bruine draad van een andere trafo op dezelfde rail aansluiten ?  Want, in mijn begrip, die kunnen toch in tegenfase tot elkaar staan ?

Dus, wederom in mijn ogen, mag je alleen de bruine draad van de M trafo gebruiken en geen andere.
Of zie ik iets over het hoofd ?
Of bedoelde je dat ook juist met bovenstaande ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2024, 19:34:39 »
Dan mag je toch niet zomaar een bruine draad van een andere trafo op dezelfde rail aansluiten ?  Want, in mijn begrip, die kunnen toch in tegenfase tot elkaar staan ?
Al zouden ze in tegenfase staan, wat dan nog? Het gaat alleen fout als de circuits van beide trafo's nog ergens anders aan elkaar liggen. Maar zolang er maar op één punt een verbinding is, dan kan er geen (fout)stroom lopen.

Los daarvan, waarom zou je er een tweede trafo bijhalen? Voor de voeding van de overweg gebruik je de gele aansluiting, daar staat een vaste spanning van 16V t.o.v. bruin. De snelheidsregeling geeft een variabele spanning op rood t.o.v. bruin.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2024, 22:05:10 »
Hallo Klaas,
a/  heb ik weer wat bijgeleerd  (y)
b/  helemaal met je eens.  1 regeltrafo voor snelheid (rood en bruin)  met bruin en geel voor randapparatuur, in dit geval de sturing over de schakelrail van de overweg.

Aartoscar

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2024, 21:27:20 »
Ja is gelukt. Maar inderdaad wel de bruine en de gele draad alsnog op dezelfde trafo aangesloten als die van de trein.Verder heb ik een schakelrail vervangen
Dank
groet Rob

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re: aansluiten schakelrail M 5146 op viessmannspoorwegovergang 5108
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2024, 11:00:27 »
 (y)