Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Opstelruimte bij ProRail te weinig?  (gelezen 6686 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2020, 11:33:33 »
De sporen zuidelijk van Amr zijn die niet bruikbaar te maken? Liggen wel dicht bij de bebouwing natuurlijk, dus grote kans dat daar dan weer de zelfde problemen ontstaan als bij Hnk...
Het was de bedoeling om het oude wasspoor weer te gebruiken las ik op Somda, maar na een aantal jaar geprobeerd te hebben om een milieuvergunning te krijgen is dat opgegeven. Hetzelfde zal wel spelen bij de sporen aan de andere kant .

nu treuren dat op een volledig buiten de looproute en bewoning liggend perron onverlaten kleurtjes aanbrengen zijn gewoon krokodillentranen.
En op een opstelterrein gebeurt het ook, dus wat nu?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2020, 11:53:05 »
Er lopen volgens jou continu 15 man rond en toch zien ze die spuiters niet? Kan niet waar zijn.
Dan zijn er m.i. 4 conclusies mogelijk:
1. de bewering is onjuist
2. die 15 man hebben geen ogen in het hoofd (onwenselijk voor de meeste functies)
3. die 15 man zitten de hele nacht gezellig in een treinstel te toepen
4. de '15 man' en de 'spuiters' zijn twee volledig dekkende verzamelingen

oudebiels

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2020, 11:55:37 »
Bedankt Rick, duidelijk.
Geeft m.i. wel duidelijk aan dat "we" op bepaalde gebieden volledig zijn doorgeslagen op vergunningsgebied...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2020, 12:02:39 »
En op een opstelterrein gebeurt het ook, dus wat nu?
Ik ken dat andere terrein alleen voor wat betreft google. En ja alleen een hek houdt niets tegen.
Alleen ik heb het specifiek over het stukje Zaans . En dat was een redelijk groot terrein dat verpangelt is aan woningbouw maar omgeven was door een brede sloot en volop licht en beweging aan de andere zijde. In Wormerveer ligt het buiten de bebouwing, in het donker en je kunt er zo heen zonder dat iemand je ziet.
Ik heb het dus ook over korte termijn denken van NS en ProRail die ook hadden kunnen weten dat ze hun spullen veilig konden parkeren.
Alleen dat merk je hier gelijk ,kritiek op NS/ProRail doet zeer.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2020, 12:18:39 »
Joop, ik snap helemaal niks van jouw verhaal. Er lopen volgens jou continu 15 man rond en toch zien ze die spuiters niet? Kan niet waar zijn.
Sorry Klaas, maar helaas kan ik bevestigen dat het toch echt wel waar is. Ik kan geen tijden e.d. noemen hier, er zal gerust mee gelezen worden door die spuitbusterroristen, maar op een gegeven moment wordt het rangeerproces wat rustiger. Dan loopt niet iedereen constant buiten, en dan slaan ze hun slag.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 12:25:20 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2020, 12:21:04 »
Dat plan is er door Joop? Ik neem aan dat dat dan gaat over de driehoek ten westen van de bestaande baan, vanaf het viaduct over de Westerweg in noordelijke richting.
Klopt! In die driehoek is Prorail voornemens een opstelterrein te maken. Laatste wat ik er van weet, er lopen nu wat bezwaarschriften, dus het is even afwachten

(bron: chef storingsmonteurs Alkmaar)
Groeten Joop, machinist Lls

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2020, 12:24:47 »
Alleen dat merk je hier gelijk ,kritiek op NS/ProRail doet zeer.
Doet geen zeer hoor. Moet wel het correcte plaatje geschetst worden. En dat klopt deels niet helemaal. Dat daar dan een reactie op komt, had je kunnen verwachten.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2020, 12:44:42 »
Bedank Joop!
Ik heb me even een beetje ingelezen en het blijkt dat de meeste bezwaren uit de politiek van mijn eigen woonplaats Alkmaar komen.
Die voorzien behoorlijke problemen door met name de overweg in de Helderseweg, als die door de extra treinbewegingen nog vaker/langer gesloten zal zijn dan nu al het geval is, men verwacht situaties als destijds op De Kleis in Uitgeest.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2020, 12:50:12 »
En er zijn bezwaren van de bewoners van Heerhugowaard, omdat ze bang zijn voor geluidsoverlast. En dat kan ik mij wel voorstellen. SNG is niet de stilste trein in het wagenpark van NS :-\
Groeten Joop, machinist Lls

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1912
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2020, 13:15:38 »
Helaas is het niet te voorkomen Kees. Bij ons op Lelystad Opstel lopen in de nacht 4 machinisten, 3 storingsmonteurs en 8 schoonmakers rond. En toch zien die spuitbusterroristen kans treinen onder te kalken..  >:(

Die hebben een heeeel lang opstelterrein . Tussen de eerste sporen daar en het trajekt aldaar is nog ruimte over om oa de wasstraat te maken . Jullie zouden dan een beter overzicht hebben . Ook betere hekken/sloten zouden op hun plaats zijn .

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2020, 16:25:41 »
Ik begrijp je steun aan NS en ProRail maar in mijn voorbeeld was het er op Zaandam ooit volop ruimte , ja het terrein werd natuurlijk niet meer voor Cargo gebruikt . Maar ,dat schreef ik ook , korte termijn gewin ging voor langere vooruitzichten. Zaandam was goed overzichtelijk en belangrijker nog ,redelijk afgesloten door brede sloten en op de weg toegang altijd werklui. Dus ja weggegooid en nu treuren dat op een volledig buiten de looproute en bewoning liggend perron onverlaten kleurtjes aanbrengen zijn gewoon krokodillentranen.
Heeft niets met steun aan NS en Prorail te maken, maar gewoon met de feiten bekijken en omgaan zoals ze zijn.

Als die sporen in Zaandam geen looppaden en verlichting hadden mag een machinist daar niet uitstappen en gaan wandelen en waarschijnlijk was opstellen van materieel daar ook niet opgenomen in de milieuvergunning. Iets wat je ook niet zomaar gewijzigd krijgt met herrie makende treinen midden in de bebouwing de hele nacht door...

Simpelweg geen optie, dan houdt het toch op en is het voor NS geen optie om er materieel weg te zetten...
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 16:28:44 door Thom »

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2020, 17:07:59 »
Als die sporen in Zaandam geen looppaden en verlichting hadden mag een machinist daar niet uitstappen en gaan wandelen en waarschijnlijk was opstellen van materieel daar ook niet opgenomen in de milieuvergunning. Iets wat je ook niet zomaar gewijzigd krijgt met herrie makende treinen midden in de bebouwing de hele nacht door...
Dat heet toch vooruit zien. Er was altijd herrie van treinen ,alleen prevaleerde korte termijn denken door de grond met rails af te stoten en er huizen op te bouwen. Die uitstaptredes is maar een kleinigheid met de schade tot nu toe. Gewoon kortetermijn geld en nu huilen.
 

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2020, 17:08:24 »
Iets wat je ook niet zomaar gewijzigd krijgt met herrie makende treinen midden in de bebouwing de hele nacht door...
In dat kader ga je je toch afvragen waarom NS, met kennis van deze problemen, materieel blijft kopen met lawaai makende compressoren, dat schijnt het grootste probleem te zijn, terwijl er veel stillere varianten beschikbaar zijn.
Dit is overigens al veel langer een probleem, tijdens een lezing over DDM-1 begin januari werd dit nog door de spreker benadrukt. In de door de gemeente Enkhuizen afgegeven vergunning voor het in die plaats laten overnachten van DDM-1 stammen was letterlijk aangegeven dat de stammen alleen onder spanning mochten worden gehouden door de installatie in de Bvk.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2020, 18:50:11 »
Dat heet toch vooruit zien. Er was altijd herrie van treinen ,alleen prevaleerde korte termijn denken door de grond met rails af te stoten en er huizen op te bouwen. Die uitstaptredes is maar een kleinigheid met de schade tot nu toe. Gewoon kortetermijn geld en nu huilen.
Een kleinigheid ja, maar waarschijnlijk lagen alle sporen te dicht op elkaar waardoor het helemaal niet zou passen en je het hele emplacement zou moeten gaan verbouwen, en dan hou je nog steeds het vraagstuk of je dat milieutechnisch nog voor elkaar krijgt...

En voor het idee dat jij dat soort zaken misschien niet relevant vind als tegenargument en men niet zo moet zeuren, dan is dit dus een mooi voorbeeld;
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/spoor/2020/01/fnv-spoor-maant-ns-tot-actie

Je hebt dus zo de vakbond op je dak die wel iets verzinnen als ook maar iets niet helemaal correct voorzien is...

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Opstelruimte bij ProRail te weinig?
« Reactie #29 Gepost op: 22 januari 2020, 18:58:03 »
Dat plan is er door Joop? Ik neem aan dat dat dan gaat over de driehoek ten westen van de bestaande baan, vanaf het viaduct over de Westerweg in noordelijke richting.

De sporen zuidelijk van Amr zijn die niet bruikbaar te maken? Liggen wel dicht bij de bebouwing natuurlijk, dus grote kans dat daar dan weer de zelfde problemen ontstaan als bij Hnk...

Klopt! In die driehoek is Prorail voornemens een opstelterrein te maken. Laatste wat ik er van weet, er lopen nu wat bezwaarschriften, dus het is even afwachten

(bron: chef storingsmonteurs Alkmaar)

Neen, het opstelterrein wil men in Heerhugowaard juist ten oosten van de lijn naar Schagen -> Den Helder bouwen, iets ten noorden van het viaduct over de N194 Westfrisiaweg (bedrijventerrein De Vaandel). Het zou gaan om minimaal 6 tot maximaal 9 sporen, waarbij het nog niet zeker is of er ook een aansluiting op het spoor richting Schagen -> Den Helder komt.

Bezwaren van Heerhugowaardse huishoudens m.b.t. geluidsoverlast lijken mij snel van tafel te vegen, omdat er in Heerhugowaard niet of nauwelijks woningen in de directe nabijheid van het (betreffende) spoor staan.... ? 🤔😅

Even Googelen op Opstelterrein De Vaandel levert interessante resultaten op. 😉

De sporen aan de zuidzijde van Alkmaar kennen ten heden dagen al vele opgelegde gebruiksbeperkingen i.v.m. geluidsoverlast.
Ik snap nog steeds niet waarom men in Alkmaar die nieuwe weg aan de achterzijde van het station zo dicht op het spoor gemaakt heeft, had deze een paar meter verder naar achteren gelegen, dan hadden er geen opstelsporen geruimd te hoeven worden.(?) 🤔😅😇
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 19:26:39 door Bartje81 »