Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi E424 oud model reparatie door Station W
Vandaag om 23:33:47
Welke winkel in Nederland heeft ee behoorlijk Weinert assortiment? door Rob E.
Vandaag om 23:33:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:28:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:26:08
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:22:47
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 23:21:02
Neutraal Moresnet in H0 door Martin Hornis
Vandaag om 23:19:34
Bouw NS 532 spoor 1 door peterha
Vandaag om 23:06:49
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 23:05:54
's-Heer Heinkenspolder door Duikeend
Vandaag om 23:05:43
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 23:02:10
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door RICROO
Vandaag om 22:57:57
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
Vandaag om 22:57:25
Fleischmann Profi-rails, wordt het nog gemaakt? door 44
Vandaag om 22:54:07
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 22:53:06
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:39:10
25 jaar geleden door Martin Hornis
Vandaag om 22:35:05
Doornvliet door Deetrein
Vandaag om 22:29:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 22:16:53
Digikeijs DR4018: Seinen aansturen door Martin Hornis
Vandaag om 22:14:44
Fleischmann lok1381 rijdt tegenovergesteld t.o.v. andere loks. door stoombr38
Vandaag om 22:12:06
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door janw
Vandaag om 22:07:29
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door AlexanderR
Vandaag om 22:06:51
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 21:53:18
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Forever Rocofan
Vandaag om 21:43:04
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Overet
Vandaag om 21:34:09
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door Tulpendaal
Vandaag om 21:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:26:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Eric B
Vandaag om 21:24:47
OC 32, 3-lichtsein (CH) van Schneider aansluiten? door Remunj
Vandaag om 21:19:44
  

Auteur Topic: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam  (gelezen 10836 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18886
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #90 Gepost op: 25 oktober 2019, 07:06:51 »
Ik denk zomaar dat de minister bij deze internationale verbinding bij de DG Concurrentie van de Europese Commissie (de afdeling die over mededinging gaat) heeft gepeild of het kan. En dat daar positief op is gereageerd. Met altijd de mededeling dat we dat pas zeker weten als iemand de moeite neemt de zaak voor het Europees Hof te brengen.

Het beginsel dat openbaar vervoer een algemeen belang is waar staatssteun is toegestaan, staat dan niet ter discussie. Hooguit of het bevorderen van deze internationale treinverbinding een dergelijk algemeen belang is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #91 Gepost op: 25 oktober 2019, 10:10:39 »
Gezien de onbekendheid met het product en de afkeer van het gebruik van de trein (en de nachttrein in bijzonder) bij het grote publiek, ontkom je er in mijn optiek niet aan om iets als dit in de aanloop te subsidieren.
Een niet bestaand product zal nooit afzet vinden. Door het in het begin (zeg de 1e 10 jaar) te subsidieren, kun je het product bieden en kunnen de mensen er vertrouwd mee raken en zal op termijn moeten blijken of die markt er echt is.

Ik vergelijk het met de E-Auto in Noorwegen (Ref. Nieuwsuur 24-10):
Die is zodanig gesubsidieerd, dat een E-uitvoering van de VW Gold goedkoper(!) is, dan de benzine variant.
Gevolg is dat het wagenpark in Noorwegen inmiddels 10% E is.
Meer afzet > meer productie > Basisprijs (af fabriek) daalt
Als je nu de verkoop prijs 'constant' houdt, kun je in de loop van de tijd de subsidie afbouwen.

Heeft iets met lange termijn visie te maken, alleen kijkt die verder dan de zittingstermijn van politici.

Daarbij vraag ik me af op dat 'verbod op subsidie' wel opgaat bij publieke infrastructuur.
Want ik betwijfel of die er uberhaupt zou zijn, zonder subsidie.
Een volledig zichzelf bedruipend spoorweg netwerk (dwz infra en exploitatie) is volgens mij een utopie



Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Wel Belg, niet gek !

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #93 Gepost op: 15 november 2019, 17:42:31 »
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191115_04718282

Bijkbaar 29,90 euro voor zitplaatsen en 49,99 voor ligplaatsen vanuit Belgie.

Ik denk dat ik elk weekend ga gaan !!!  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #94 Gepost op: 20 januari 2020, 19:35:11 »
En hij is afgelopen ochtend in Brussel voor de eerste keer aangekomen.
Getrokken door een reeks HLE 18 ( sorry, enkel de beelden gezien zonet op het Belgische nieuws, dus zelf geen fotos ).
Iemand enig idee welke lok de trekkende kracht was in Oostenrijk en/of Duitsland ?

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam
« Reactie #95 Gepost op: 20 januari 2020, 19:46:55 »
OBB Taurus in Nightjet-uitvoering