Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinreizen met m'n vader door Keska
Vandaag om 10:16:51
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:16:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:07:34
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
ABLOAD gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:54:26
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.  (gelezen 3170 keer)

DaPeet

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Gepost op: 09 januari 2020, 12:03:36 »
Hallo Beneluxspoorders,

Twee oude Plan V's van Fleischmann (4472) heb ik omgebouwd naar digitaal en die rijden prima en soepel (ook in tractie). Stroomafname wordt echter alleen gedaan door de draaistellen in de motorloze bak (met Lopi Fx 4) en via de stroomdoorvoerende koppeling (2 polig) naar de motorbak doorgegeven (Lopi 4). Nu wil ik graag ook bij het draaistel waar de motor zit stroomafname toevoegen, om 2 redenen:

  • Nog betere loop (al rijdt hij al prima rond)
  • Maar vooral: als de trein met de motor aan voorkant rijdt (rijrichting gewisseld), wordt detectie in een blok pas gedaan als de stroomafnemende achterste bak in het blok komt, dan staat dus de hele bak met motor al in het blok, dat is te ver. Door te zorgen dat er ook stroomafname bij het motordraaistel is, wordt de trein direct bij binnenkomst van een blok gedetecteerd

Met name dat tweede punt is belangrijk, zijn er tips voor?
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2020, 12:28:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel, uniform »

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Stroomafname motorbak Fleischmann Plan V 4472
« Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2020, 12:19:59 »
Heb je een foto van de onderzijde van beide bakken, zodat gezien kan worden waar stroomafname zit en zou moeten komen ?
Krijg je wellicht wat gerichter advies.

mvg
Wiebe

Tijdperk||

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2020, 12:34:07 »
Volgens mij zal het niet veel uitmaken om voor het motorstel extra stroom afname te maken.
Er is maar één zijde mogelijk de andere wielen zijn voorzien van antislip bandjes.
Misschien heb jij een ander motorstel dan is het misschien wel mogelijk.
Grt,Wim.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2020, 12:34:38 »
Ik ben geneigd te zeggen: copieer de stroomafnamedelen van het draaistel dat nu stroom afneemt naar het draaistel waar je ook stroom wilt laten afnemen en verbind beide met draadjes..

oudebiels

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4057
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2020, 13:01:48 »
Ook iets om over na te denken.

Als je trein gelijktijdig over de normale baanspanning en een stroomdetectie rijdt, gaat er dan wel een stroom lopen door de stroom detectie print?

Stroom kiest de weg van de minste weerstand. En dat is altijd de directe baanspanning. Ik maak zelf stroomdetectie printjes op basis van een optocoupler en 2 diodes voor spanningsverval. En ik denk dat deze het niet zouden doen in dit scenario. Maar dat moet ik nog testen..

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2020, 13:10:51 »
Dat probleem los je op door de niet gedetecteerde secties ook aan te sluiten via een diodebrug. Dan verdwijnt het verschil in weerstand. Zie verder encyclopedie.

Het motordraaistel heeft asb aan de kant van de tandwielen. Dat zou geen betrouwbare detectie opleveren. Maar het is goed te doen een stroomafnemer tegen de wielen aan de andere kant te plaatsen. Dan moet je ervoor zorgen dat die kant altijd op de spoorstaaf staat die in detectiesecties is verdeeld.
Als het vooral gaat om meer stroomafname kan je beter het binnenste draaistel van stroomafnemers voorzien. Dat is identiek aan het binnenste draaistel van de stroomafnemende bak, maar dan zonder de stroomafnemertjes. Ik heb ooit dat draaistel compleet met de stroomafnemers besteld en in de motorbak geplaatst. De asafnemer kan je apart bestellen, maar de stroomafnemertjes op de geïsoleerde wielen wordt alleen met het draaistel geleverd. Je kan natuurlijk ook zelf stroomafnemertjes tegen de wielen prutsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6139
  • ***
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2020, 13:47:26 »
Misschien heb je hier iets aan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

DaPeet

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Stroomafname motorbak Fleischmann Plan V 4472
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2020, 16:25:54 »
Wow, zo snel al veel antwoorden, dank allemaal! Daar kan ik zeker verder mee.

Heb je een foto van de onderzijde van beide bakken, zodat gezien kan worden waar stroomafname zit en zou moeten komen ?
Krijg je wellicht wat gerichter advies.

mvg
Wiebe

Dat is een goede tip! Zal vanavond een foto posten.

Volgens mij zal het niet veel uitmaken om voor het motorstel extra stroom afname te maken.
Er is maar één zijde mogelijk de andere wielen zijn voorzien van antislip bandjes.
Misschien heb jij een ander motorstel dan is het misschien wel mogelijk.
Het motordraaistel heeft asb aan de kant van de tandwielen. Dat zou geen betrouwbare detectie opleveren. Maar het is goed te doen een stroomafnemer tegen de wielen aan de andere kant te plaatsen. Dan moet je ervoor zorgen dat die kant altijd op de spoorstaaf staat die in detectiesecties is verdeeld.
Aan de antislipbandjes had ik even niet gedacht, weet eigenlijk niet of ze aan 1 zijde zitten of aan beide kanten 1, de foto zal het uitwijzen :-)

Ik ben geneigd te zeggen: copieer de stroomafnamedelen van het draaistel dat nu stroom afneemt naar het draaistel waar je ook stroom wilt laten afnemen en verbind beide met draadjes..

oudebiels
Kan eens kijken of dat gaat passen, draaistellen met stroomafname zijn wellicht toch iets anders dan het draaistel met de motor. Maar het bekijken waard.

Ook iets om over na te denken.

Als je trein gelijktijdig over de normale baanspanning en een stroomdetectie rijdt, gaat er dan wel een stroom lopen door de stroom detectie print?

Dank voor de tip, maar dat is in mijn geval geen issue, ik heb geen ongedetecteerde stukken baan. Complete baan is in blokken ingedeeld en elk blok heeft minstens 2 secties.

Als het vooral gaat om meer stroomafname kan je beter het binnenste draaistel van stroomafnemers voorzien.
Nee belangrijkste is vooral tijdige detectie, dus afname aan het binnenste draaistel zorgt eigenlijk voor te late detectie.

Misschien heb je hier iets aan?
Top, dat gaat helpen! Heb nog afnemers van Hufing (Malutronik) liggen.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #8 Gepost op: 09 januari 2020, 19:39:11 »
Ik heb bij mijn analoge plan V het tweede draaistel van stroomafnemers voorzie.
Dit gedeelte rijdt nu zelfstandig en de verlichting brandt ook zonder gekoppeld te zijn.





knar46

DaPeet

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2020, 21:03:34 »
Hier de foto's:



De antislipbandjes zitten aan beide zijden op 1 wiel. Aan de zijde zonder tandwielen zou ik een sleper kunnen plaatsen, dat zijn ook de geisoleerde wielen. De andere wielen zijn wellicht via de assen of motorbehuizing af te tappen.
Zie de volgende foto: het gele balkje is dan iets van isolatie, de rode lijnen een sleper voor het rechter spoor en bij de blauwe cirkels kan ik misschien afname van het linker spoor realiseren.


Ik heb bij mijn analoge plan V het tweede draaistel van stroomafnemers voorzie.
Ja zoiets bedoel ik, dank knar46.


Groet, Peter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2020, 21:14:19 »
De wielen met tandwielen zijn waarschijnlijk niet geïsoleerd van de as. Draaien de assen in een metalen frame? Dan kan je de stroom van het frame afnemen. Scheelt je weer gedoe met slepertjes op de assen.

DaPeet

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2020, 08:45:24 »
De wielen met tandwielen zijn waarschijnlijk niet geïsoleerd van de as. Draaien de assen in een metalen frame? Dan kan je de stroom van het frame afnemen. Scheelt je weer gedoe met slepertjes op de assen.

Ja dat vermoed ik eigenlijk wel, zal dat nog eens goed nameten met een multimeter. Lijkt me ook de beste oplossing inderdaad.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2020, 19:42:51 »
Enige tijd gelden kocht ik een Fleischmann Mat '64. Bij inbouw van de decoder heb ik een extra sleper op het motordraaistel gemonteerd. Dit om ervoor te zorgen dat het stel gedetecteerd wordt als het motordraaistel voorop rijdt. Een sleper aan één kant volstaat om voor detectie te zorgen. Gezien mijn doel niet was om de stroomafname te verbeteren (die was goed) heb ik het hierbij gelaten.

Ik heb voor zulke doeleinden een plaatje fosforbrons van 0,1 mm dik. Daar knip ik met een schaar strippen af die ik dan als sleper kan gebruiken.
De schaar zal best slijten van deze toepassing; het is dan ook niet de beste schaar die ik hiervoor gebruik.

In mijn knutselvoorraad zit ook een plaat fosforbrons van 0,2 mm dik. Dat is naar mijn ervaring te dik: de drukkracht is snel zo hoog dat het wielstel gaat slippen.

Op de foto: het motordraaistel met de extra sleper, gesoldeerd op een stukje gatenprint. De print is op het draaistel gelijmd.
Op de grond het stuk fosforbrons.



Groet, Juroen

DaPeet

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Fleischmann Plan V 4472, stroomafname motordeel.
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2020, 16:18:09 »
Hi Juroen, dank voor je bijdrage en foto. Jouw tip (en die uit het draadje van ruudns) heb ik met succes toegepast op de Sprinter, daar werkt het al prima! Ik kom er echter achter dat bij de Plan V de kant van de tandwielen (helaas) toch geïsoleerd is van de metalen behuizing / motorschild en laat ik nu net aan die kant ook de detectie-secties hebben zitten... Aan die zijde is weinig ruimte een sleper, maar ik ga kijken of ik daar toch iets voor kan maken.

Dank allen voor de tips!
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 16:21:05 door DaPeet »