Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekplaatje NS 3726 door Dpc Fo
Vandaag om 00:13:49
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door barry1972
Vandaag om 00:07:56
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door barry1972
Vandaag om 00:01:15
Piko NS1100, materieelbespreking door barry1972
22 september 2020, 23:52:49
Zonder fouten een Arduino programmeren door Hennik
22 september 2020, 23:44:45
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door Klaas Zondervan
22 september 2020, 23:41:16
Wielstel draaiend vastzetten? door Te 2/2
22 september 2020, 23:39:10
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door Jeroen Water
22 september 2020, 23:28:16
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
22 september 2020, 23:12:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 september 2020, 23:11:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
22 september 2020, 23:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 september 2020, 23:04:05
Tillig DDR DR Bme 2de klasse rijtuig type Y/B 70 H0 door stefan88
22 september 2020, 22:52:24
Draaistelwagens en Wielstelwagens door Freek Jonkers
22 september 2020, 22:50:11
Projekt 083-338 door Falkenberg
22 september 2020, 22:28:08
Welke manier van handbediening op wissels? door Klaas Zondervan
22 september 2020, 22:26:03
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door arnout
22 september 2020, 22:24:20
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
22 september 2020, 22:16:05
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
22 september 2020, 22:06:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 september 2020, 21:47:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
22 september 2020, 21:33:22
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
22 september 2020, 21:06:53
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
22 september 2020, 21:02:26
Roco Vectron DC voorzien van schijnwerpers en cabineverlichting door MattieGraafschap
22 september 2020, 20:47:24
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
22 september 2020, 20:41:58
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door Frank 123
22 september 2020, 20:18:13
Zimo sounddecoder, instellen maximum snelheid door VAM65
22 september 2020, 20:06:23
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door phdirk
22 september 2020, 19:47:12
Uitlezen decoder met Twin-Center door lokmuis
22 september 2020, 19:41:50
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door ronald1956
22 september 2020, 19:22:45
  

Auteur Topic: Kortgekoppelde Liliput GTMK's  (gelezen 852 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3845
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Gepost op: 14 januari 2020, 11:06:03 »
Een tijdje geleden een viertal op het type Linz gebaseerde GTMK kolenwagens van Liliput (21640) aangeschaft. Zullen wel niet helemaal kloppen, maar ik vind ze een leuke afwisseling  tussen de kolenbakken van Roco en Artitec.
Wagens zijn al op leeftijd en hebben een frame van zinkspuitwerk.



Door die leeftijd ontbreekt het ze ook aan kortkoppelingsmechanieken en dat stoort mij behoorlijk, vroeger wisten we niet anders, maar heden ten dagen vind ik persoonlijk gapende gaten tussen de buffers op recht spoor geen gezicht, dus dat moest anders.
Gelukkig had ik nog wat Symoba mechanieken liggen en na enig passen en meten werd de conclusie getrokken dat dat moest gaan passen.
Als proef één zijde van één wagen aangepast en deze een tijdje proef laten rijden, wat zonder problemen verliep, dus was het tijd voor de seriematige constructiewijziging.
Demontage:
De assen zijn eenvoudig uit de ashouders te verwijderen, door ze even naar één kant te drukken.
Vervolgens kan met een kleine platbektang het remwerk uit hun houders getrokken worden.
Daarna de bestaande koppelingen uit hun gaatjes trekken, de buffers uit de bufferbalken trekken en de nabootsingen van de veerophangingen uit het frame klikken door ze in het midden wat uit te buigen.
In de bovenzijde van de bufferbalken zitten wat kleine gaatjes, door daar een cocktailprikker in de drukken ontstaat net voldoende ruimte om een dunne schroevendraaier tussen stelbalk en wagenbak te steken en door voorzichtig de schroevendraaier te draaien en dit op een paar plaatsen te herhalen, komt de bak los van het onderstel.
En dit is dan het resultaat:



Aan één zijde van de wagens zitten in de koppelingshouder nog twee extra gaatjes, net langs de binnenzijde van deze gaatjes moet geslepen worden voor de juiste plaatst van de Symoba.



Deze maat in de schuifmaat overgenomen en op alle onderstellen afgetekend.
Van een stukje ABS kokerprofiel met dezelfde breedte als de Symoba een mal gemaakt om de overige slijplijnen af te tekenen.



Dan is het tijd om het frame in de bankschroef te zetten, en de slijptol zijn werk te laten doen.
Denk aan de gezondheid, stofmasker en veiligheidsbril!



En dit is dan het resultaat:



Wordt vervolgd...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3845
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 13:11:08 »
Vervolg:

Op de ashouders zitten twee randjes die de ashouder positioneren in het onderstel, één van de twee moet verdwijnen, omdat op die plaats straks het mechaniek wordt vastgeplakt ik heb ze weggeknipt met een vlaksnijdend elektronica kniptangetje en even nabewerkt door te schrapen met een mesje. Meteen de kunststof even opgeruwd met een glasvezelpotlood.
Links origineel, rechts bewerkt:



Op de bovenzijde van de mechanieken zitten kleine puntjes, die moeten ook weg, even over een stukje schuurpapier korrel 400 doet het werk.
Links origineel, rechts bewerkt:



En dan kan de boel weer gedeeltelijk in elkaar.
Wagenbak op zin kop neerleggen, ashouders in de uitsparingen in de onderzijde van de wagenbak leggen (let erop dat de bewerkte zijde van de ashouder aan de zijde van de bufferbalk zit. Eén keer raden waarom ik dat vermeld).
Onderstel voorzichtig over het geheel laten zakken en aandrukken zodat het weer vastklikt.
Hierna kunnen met een weinig secondelijm de mechanieken op de ashouders gelijmd worden. Mooi in de hartlijn en met de binnenzijden tegen de steun waar straks het remwerk weer opkomt.
Dan de NEM schachten over de pennen van de mechanieken schuiven, ze afstellen, net onder de bufferbalk is goed ze fixeren met een beetje dunne lijm en als deze uitgehard is, het uitstekende deel van de pennen afknippen.
Eventuele beschadigingen door slijpen of vijlen even aanstippen met zwarte verf en dan is dit het resultaat:



Wordt vervolgd:


Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3845
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kortgekoppelde Liliput GTMK's
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2020, 12:26:22 »
Slot:

De toegepaste korte schachten van Symoba zijn niet diep genoeg om daar zonder meer een NEM koppeling in te steken, daarom moet er een stukje vanaf geknipt of gesneden worden. Als gevolg hiervan, 'klikt' de koppeling ook niet vast in de schacht, hier moet dus gelijmd worden, ik gebruik hiervoor "Tacky Glue" van de Action, zit voldoende vast voor normaal bedrijf, maar kan weer los indien nodig.

En dan is dit het resultaat:



En daar was ik dus niet tevreden over, de afstand tussen de buffers was me nog te groot, zeker in vergelijking met fabrieksmodellen:



De oorzaak was snel gevonden, toch iets te gehaast/onzorgvuldig geweest, waardoor de voorkant van de schachten net voorbij de bufferbalk steekt in plaats van daar gelijk mee te liggen:



Aanpassen dus! Assen en remwerk weer verwijderen, koppelingen weer verwijderen (dat kon door de gebruikte lijm) en met een fijn zaagje een klein stukje van de schacht afgezaagd, zodat deze wél gelijk ligt met de bufferbalk.
Koppelingen nog iets meer ingekort en weer op hun plek gelijmd. Remwerk en assen er weer onder en dan is dit het uiteindelijke resultaat:



Hier ben ik tevreden mee.
Volgende stap: Het verfraaien, weatheren en beladen van de wagens.

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2020, 13:51:08 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.