Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Proxxon soldeerbrander en andere merken door 44
Vandaag om 21:55:50
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door Dijkhuizen
Vandaag om 21:55:05
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving door Marco Staartjes
Vandaag om 21:53:47
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 21:53:27
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 21:53:18
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door René 4312
Vandaag om 21:51:56
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 21:39:30
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 21:38:46
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door J. Moors
Vandaag om 21:32:28
EifelBurgenBahn door 44
Vandaag om 21:32:20
Van Biervliet/B Models 2019 door ronnyvdv
Vandaag om 21:29:39
Gezocht: NS DDAR koppelingen. door Mitchell
Vandaag om 21:25:21
NTM goederenwagens in Spoor-0 door NTM
Vandaag om 21:24:20
Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan door 1200blauw
Vandaag om 21:06:41
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door WesleyMunnik
Vandaag om 21:01:30
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 20:56:36
Dapol railstofzuiger, vervangingsmotor gezocht, of alternatief? door Eric B
Vandaag om 20:54:59
Kun je PluX 12 decoder in een pluX 16 aansluiting plaatsen? door lokmuis
Vandaag om 20:53:36
63410 via iTrain en z21 licht laten schakelen? door Bert van Gelder
Vandaag om 20:48:40
Hoe wisseladres invoeren LDT-decoder in Intellibox II?? door emanje
Vandaag om 20:47:57
Raadplaatje door Jeronimos
Vandaag om 20:46:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:34:44
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 20:29:29
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:26:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door basjuh1981
Vandaag om 20:01:53
Baan in Los Angeles door sjoerd74
Vandaag om 19:59:04
Verfraaien D-trein rijtuigen door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:52:13
Albulabahn in H0m door Rob E.
Vandaag om 19:47:12
Artitec SS700/NS3700 door Rob E.
Vandaag om 19:45:23
Verslagje Lima ICIII KLM koploper digitaal maken. door Fritsprt
Vandaag om 19:16:05
  

Auteur Topic: Dubbele keerlus met kruising, problemen?  (gelezen 1170 keer)

RBlok

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Gepost op: 10 januari 2020, 07:20:11 »
Heren,

Mijn onderstaande ontwerp voor een (H0, 2 spoor, digitaal) modelspoorbaan heeft 2 keerlussen. Ik wil op beperkt oppervlak zoveel mogelijk rijplezier creëren met 3 treinen. Volgens mij verhogen keerlussen dat rijplezier. Ik weet dat er mooie digitale kortsluitingloze oplossingen voor keerlussen zijn.
Echter, om de keerlussen voldoende lengte te geven, zodat ieder treinstel er binnen past moeten de keerlussen elkaar kruisen. Op ongelijke hoogte kan niet zonder over de heilige 3% hellingnorm te gaan. Daarom heb ik een kruising (Peco SL-93 met geïsoleerde puntstukken) in het ontwerp geplaatst; dus géén wissel.
Mijn vraag is of dit kan zonder kortsluiting of andere narigheid.




 
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 08:25:45 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2020, 11:19:32 »
Hallo,

Je vraag kan ik niet beantwoorden, ik heb zelf geen ervaringen met 2-rail systemen maar..

Je hebt opzich wel een grappig baanplan maar het heeft 2 problemen.

Volgens mij verhogen keerlussen dat rijplezier. 
In principe zijn krappe lussen geen mooie dingen, ze zijn ook erg onrealistisch. Als je de lussen buiten zicht hou, kan je ze wel prima gebruiken want, het is zeker leuk, als je trein weg rijdt uit het station dat hij omgekeerd terugkomt en dat je dan moet omlopen.

Maarrr... nu heeft jou station geen omloop mogelijkheden dus dat laatste kan je niet doen. Je trein moet dan achteruit het station verlaten en je moet/kan omlopen in dat gebogen stuk er onder. En dat is mijn 2e opmerking, koppelen op bogen is niet te doen.

En je kan met zulke korte treinen veel stijler dan 3% stijgen. Mijn record is 5.5%. 1cm per rail van 18cm en een sleep van 5 lange personen rijtuigen.

Je kan met Anyrail ook aparte secties maken door isolatoren toe te voegen, dan kan je je hoofdsporen een kleurtje geven. Je hebt nu 2 hoofdsporen waar dus 2 treinen continu op kunnen rijden (zonder bloksysteem). Wat leuk zou zijn, is als je tegelijkertijd een trein uit het station kan vertrekken die via de keerlus kan terug komen op het station, zonder over je bestaande hoofdsporen te rijden.

Wat ik aanraad is het volgende.
  • Ik zou het station 90 graden zien te draaien opdat je hem iets kan langer maken
  • Geef het station minimaal 1 omloop mogelijkheid
  • Neem een helling percentage aan van 5.5% ~ 6% zodat je misschien wel overlappende sporen kan aanleggen
  • Bouw 1 keer lus onderop uit het zicht, eventueel zonder kruis
  • Indien mogelijk, zorg er voor dat je vanuit het station bij de keerlus kan komen, zonder over je hoodsporen te rijden



gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3476
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2020, 14:44:27 »
Wat dit plan betreft, kan je net zo goed de uitgang van de centrale kortsluiten, want dat doen de sporen ook.
Als je station rechts onder is, dan liggen er twee keerlussen die inderdaad verstrengeld zijn met een kruis.
Ik hoop dat beide kruizen met geisoleerde sporen zijn, dan kan je met twee keerlus modules dit baanplan maken.
De beide sporen die over het kruis in het centrum gaan beide voorzien van een keerlus module en je bent in staat om te rijden.

Succes met de bouw

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1930
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2020, 20:05:34 »
Gerard heeft natuurlijk gelijk, met 2-rail levert die kruising een massieve kortsluiting op.
Als je digitaal rijdt, kun je het inderdaad met een kortsluit gebaseerde keerlus module proberen, volgens mij kun je met eentje volstaan:


Je zult wel moeten zorgen dat de module beide baandelen voedt, bijvoorbeeld door de railstaven over de kruising heen met elkaar te verbinden.
Als je het zo doet, kun je volgens mij ook wel twee wissels of een enkele engelse kunnen gebruiken...
Je kunt op deze manier uiteraard steeds maar met 1 lok/trein in het blok met de kruising rijden, en de trein mag nooit langer zijn dan het blok!
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
    • Altwied im Westerwald
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 21:37:55 »
.... met 2-rail levert die kruising een massieve kortsluiting op...
De kruising levert volgens mij geen kortsluiting. De Peco SL-93 is volgens de website geïsoleerd dus de 2 sporen zijn electrisch onafhankelijk.
https://peco-uk.com/products/sl-93-turnout-plan

Uiteraard heb je voor de keerlussen wel keerlusmodules nodig, maar dat wist de TS al.

@Hans: jouw oplossing met 1 keerlusmodule vind ik erg mooi gevonden. Het enige punt waar je aan moet denken is dat de treinen niet te lang mogen zijn. Ik zou de sluissectie dus nog wat groter maken (nagenoeg de hele lus gebruiken).
En ja, er kan slechts 1 trein per keer in, maar dat zal geen probleem zijn, want er kan ook slechts 1 trein per keer over de kruising heen... ;)

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1930
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2020, 01:36:31 »
Het is niet de kruising op zich die de kortsluiting veroorzaakt, maar de 'driehoek" van de kruising met de onderliggende wissels...
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
    • Altwied im Westerwald
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2020, 09:34:43 »
Als de kruising een engels wissel was, dan zou de driehoek inderdaad een kortsluiting geven. Maar zoals ik begrijp van de Peco site zijn beide sporen van de kruising electrisch volledig gescheiden. Dat betekent dat er dus geen driehoek is, alleen 2 normale keerlussen.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

RBlok

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2020, 07:35:57 »
Wim, Hans, Gerard en Bask 185,

Reuze bedankt! De kruising van de keerlussen is inderdaad een echte (geïsoleerde) kruising en geen engelse wissel.
Als keerlusmodules denk ik aan de Digikeijs 5013 (zonder kortsluitingsfunctie). Of hebben jullie andere opties of voorkeuren.

Rian Blok

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2020, 12:16:17 »
Hallo Rian Blok
We gebruiken al 3 jaar (mijn kleinzoon en ik) de lenz lk200 , ik weet dat een heleboel mede spoorders er geen fan van zijn ( werken op kortsluit detectie ) , maar ze werken prima .
Hier heb ik mede door gekozen omdat ik een draaischijf heb van fleischmann en dit heel gemakkelijk gaat met deze decoder.
vr groet Arie

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6468
Re: Dubbele keerlus met kruising, problemen?
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2020, 12:21:33 »
Als keerlusmodules denk ik aan de Digikeijs 5013 (zonder kortsluitingsfunctie). Of hebben jullie andere opties of voorkeuren.
Ik zou zeggen lees dit stukje in de encyclopedie eens.
Keus zat aan keerlusschakelingen.
En voorkeuren?
Zoveel mensen zoveel voorkeuren  ;D
Kijk gewoon wat voor jou het makkelijkste / goedkoopste lijkt.
Zelf gebruik ik er twee van Littfinsky. Werken prima.
Gr.
Eric