Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Geluidsisolatie spoorbaan, welke opties zijn er?  (gelezen 5731 keer)

Ribo

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Geluidsisolatie spoorbaan, welke opties zijn er?
« Gepost op: 12 januari 2020, 11:17:40 »
Goedendag,
Ik ben bezig met de voorbereidingen om een nieuwe baan te gaan bouwen.
Welke geluid isolatie kan ik het beste toepassen en waar is dit verkrijgbaar?
Kurk op de rol komt vaak naar voren, is 4 mm dan voldoende en kan dit verlijmd worden met bijv. boekbinderslijm.
   
Had voorheen tegels van Selitac (Hornbach) maar vraag mij af of dit niet te hard is.
Blauwplaat in de dikte 4 mm wordt volgens mij niet meer verkocht.
Wie kan mij hier in adviseren,

Alvast bedankt,
Ron
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2020, 15:42:30 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Geluidsisolatie spoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2020, 11:29:52 »
Begin dit artikel in de encyclopedie te lezen.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2020, 18:48:12 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2020, 11:55:45 »
ik ben nog steeds van mening dan men geen geluidsisolatie moet nemen want dat beetje geluid is niet hinderlijk en natuur getrouw en men koop allerlei decoders om geluid te kunnen maken

rob


Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2020, 13:15:34 »
Hi allemaal,

Ik gebruik al jaren zelfklevend Neopreenband. Perfect spul.
(Zie mijn index: de baan / rail-isolatie)

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2020, 13:25:33 door Haradigi »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2020, 13:19:55 »
Op mijn huidige spoorbaan heb ik ondervloer van Kwantum gebruikt. Het resultaat valt me tegen, ik had net zo goed geen isolatie kunnen gebruiken. En dat is wat ik bij een volgende gelegenheid ga doen, spoorbeddingen van 4 mm triplex en verder geen gedoe want het helpt allemaal toch niet.

Op mijn tentoonstellingsbaantje Without heb ik de rails ook direct op triplex gelegd. Dit omdat zo'n baantje in een tentoonstellingshal komt te staan en daar is het zo rumoerig dat je het rijgeluid toch niet hoort.

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 1793
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2020, 13:33:52 »
hier 4 mm kurk en in zichtbare delen merkur/noch bedding.Het verschil is enorm als je er geen onderlegt.
Greetings,salutations,groetjes,

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2020, 13:44:46 »
Als je de ballast gaat verlijmen verkeerde lijm bij het vast leggen van de kurk of ook maar een spijker gebruikt dreunen de trillingen al door en gaat het effect verloren.

Heeft weinig zin dus, persoonlijk heeft het ook wel wat. We geven honderden euro's uit aan loks met aller geluidsopties maar we willen ze fluister stil over de rails laten lopen.
Tevens als de lok van een oudere generatie is hoor je sowieso vaak de motor of  tandwieloverbrenging.

Max.
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2087
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2020, 14:27:18 »
Ik heb twee verschillende manieren gebruikt. Van een verbouwing had ik nog groene platen van de karwei (7mm dik). Dat is een soort zachtboard voor een ondervloer. Die heb ik met witte houtlijm op 12mm MDF gelijmd, ja ik weet nu vanuit een ander draadje, dat MDF niet geschikt is, maar dat wist ik toen nog niet, en het werkt bij mij verder goed. Wat komt misschien ook wel door de locatie, een kelder met een behoorlijk stabiel temperatuur (13-15graden) en luchtvochtigheid (60%-64%).  Daarop heb ik als bedding voor de rails, stroken van blauwe isolatie plaat gebruikt (groen plaat + blauwe isolatie is ongeveer 10mm dik). Die heb ik ook weer met witte houtlijm gelijmd, daarop de rails en de ballast wat weer met verdunde houtlijm is verlijmd. In mijn geval werkte dat goed. Maar omdat ik niet genoeg groene platen had, heb ik het emplacement gedaan met de grijze ondervloer platen van Kwantum. Helaas hebben die vrijwel geen geluiddempende werking. Ook als je er een deuk induwt, blijft dat. Dus achteraf had ik beter de groene ondervloerplaten moeten gebruiken, maar ja, dat merk je pas als alles klaar is.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2020, 14:44:47 »
….heb ik het emplacement gedaan met de grijze ondervloer platen van Kwantum. Helaas hebben die vrijwel geen geluiddempende werking.
Mijn belangrijkste reden om voor de grijze platen van Kwantum te kiezen was dat ik zelf wissels bouw. Bij het indrukken van de railspijkers moet je er nogal wat kracht op zetten en die grijze platen zijn daar beter tegen bestand omdat ze een stuk stugger zijn andere soorten ondervloer. Maar de geluiddemping is inderdaad bedroevend.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2020, 17:38:01 »
We geven honderden euro's uit aan loks met aller geluidsopties maar we willen ze fluister stil over de rails laten lopen.

Ik woon naast een spoorweg, en ik zeg je, de treinen maken geweldig veel herrie. Veel meer dan mijn treinen op mijn niet geluiddempende baan.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Geluidsisolatie spoorbaan, welke opties zijn er?
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2020, 18:10:59 »
Mijn vorige baan heb ik gemaakt met de toen nog verkrijgbare blauwe ondervloer plaat van 3mm.
Ben voor mijn nieuwe baan toch gegaan voor kurk van 4 mm. Rol van 10 meter lang en 50cm breed besteld.
Snij ik stroken van ca 46 mm van (die dan weer in tweeën gaan). Heb het even snel uitgerekend: doe je dus ca 100m1 spoor mee. Dus ca € 0,40 per M1.
Ik ben nog niet zover dat de locs kunnen rijden, dus isolatie effect kan ik je nog niet geven. Wel ervaring met verwerken.. hele maal top. Hartlijn van het spoor uittekenen en plakken maar. Bij wissels even in goede schuinte afsnijden en dan werk je daar ook gewoon met de stroken.
Bochten maak je ook eenvoudig op deze wijze.
Werk makkelijker dan die blauwe platen. Ik heb wel even tijd geïnvesteerd om een mal te maken om het kurk makkelijk te snijden.

Ik verlijm kurk en rails overigens met Pattex 100%. Redelijk snel zo droog dat tijdelijke klemmen (bij mij van punaise prikkers) weg kunnen en blijft beetje flexibel (dus niet zo hard al houtlijm)


Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Geluidsisolatie spoorbaan, welke opties zijn er?
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2020, 00:30:29 »
Hoi
Ik gebruik 12 mm berken multiplex, als rail bedding isolatie platen groen 3 mm, was vroeger blauw 4 mm, (Karwei/Gamma). Met kleef band dubbel zijdig van de Action kleef ik dit vast op de multiplex. Daarna dubbelzijdige tapijt tape, soort gaas, plak ik op de isolatie en kan zodoende de rails hierop vast plakken. Om de rails ietjes te fixeren gebruik ik een haar fohn om het geheel warm te maken zodat ik de rails ietsjes kan verschuiven.
Groeten Frans

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Geluid isolatie spoorbaan
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2020, 08:29:54 »
Goedemorgen allemaal,

Over de (on)zin van wel of geen geluidsisolatie:

ik ben nog steeds van mening dan men geen geluidsisolatie moet nemen want dat beetje geluid is niet hinderlijk en natuur getrouw en men koop allerlei decoders om geluid te kunnen maken

We geven honderden euro's uit aan loks met aller geluidsopties maar we willen ze fluister stil over de rails laten lopen.

Dit gaat naar mijn mening toch over iets anders: Het geluid van een rijdende trein (zonder geluidsdecoder) over een modelbaan is absoluut niet hetzelfde als het natuurlijke geluid van een echte trein. Om te zeggen dat echte treinen ook geluid maken, vind ik dus iets te kort door de bocht.

Op een baan waar de rails direct hard op de houten ondergrond is bevestigd, krijg je een soort "krassend" geluid als daar een modeltrein over rijdt. Dat lijkt in de verste verte niet op het geluid van een stoomlok of een brommende diesel.
Dus wat dat betreft ben ik er helemaal voor om eerst het (onnatuurlijke) rijgeluid te verminderen en dan vervolgens een geluidsdecoder en luidspreker te gebruiken om een realistischer geluid te produceren.

Echter, het verminderen van het rijgeluid is lastig. Kurk, isolatieschuim, ed werken initieel prima, maar zo snel je de rails bevestigt en/of gaat ballasten, is er weer een harde ondergrond en komt het rijgeluid (deels) terug. Het effect van de geluidsisolatie valt doorgaans dus tegen (zoals hierboven al meerdere mensen hebben geschreven).

Zelf gebruik ik kurk op mijn baan. Ook hier is er slechts een beetje vermindering van het rijgeluid, maar ik heb wel het idee dat het geluid anders is: aangenamer, minder krassend.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Geluidsisolatie spoorbaan, welke opties zijn er?
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2020, 09:50:37 »
Mooie discussie. Het dempen van geluid of niet heeft ook te maken met de gemiddelde snelheden die men rijdt.

Ik zou op hoofdlijnen en spoordijken geluiddempend materiaal gebruiken. Nu zou 8 mm of dikkere styrofoam mijn voorkeur hebben. Noot: het inlijmen van een dik ballastbed met houtlijm heeft een duidelijk negatief effect op de geluiddempende waarde. In het verleden gebruikte ik dan eerst kurk om tussen de rails te strooien om ze daarna van een toplaag ballastbed te voorzien.

Maar dat is al meer dan 20 jaar terug. Sindsdien nooit meer een spoordijk / hoofdbaan gebouwd  :D

Op Mijn rangeer shelf layouts maak ik helemaal geen gebruik van geluiddemping. Snelheden liggen beneden de 30km/uur schaalsnelheid. Dan is de geluidsdecoder met opties zoals wiel gillen en rammelen van de wagons wel mijn voorkeur.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.