Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn  (gelezen 26576 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #60 Gepost op: 18 januari 2021, 15:04:45 »
De doorzetter wint altijd, zullen we maar denken.

Groet
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #61 Gepost op: 18 januari 2021, 22:02:43 »
Dank voor de aanmoediging Ronald  :)

En de oplossing is daar. Blijkt dat het handige genereren van de loclijst direct uit de ECoS ook zijn keerzijde heeft: Rocrail heeft daardoor niet direct de beschikking over de loclijst (want kijkt in een eigen bestandje waar de locs zouden moeten staan) en geeft daarom een foutmelding in de Server logging die ik niet direct kon plaatsen.

Citaat
To keep these locomotives permanently in Rocrail, the check mark by "Generated" in the Table→Locomotive→Details needs to be removed.

Kwestie van het juiste vinkje uitzetten. Je moet het even weten. Wat ik nu wel weet is dat je je wezenloos kunt zoeken in Rocrail  :)
Wel fijn dat er fora zijn en medehobbyisten (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #62 Gepost op: 30 januari 2021, 18:35:32 »
De strijd is nog niet gestreden :-[

Het "vinkje" was weer terug in Rocrail, dus de loclijst weer verdwenen en dus was Rocrail alle posities van de locs van de vorige sessie weer kwijt. Nu kan ik echter ook het vinkje niet meer aan- of uitzetten, omdat het betreffende vakje op magische wijze uitgegrijsd is...
Ik had gelukkig zelf een loclijst veiliggesteld (is een xml-bestand) en die zet ik nu telkens nadat ik Rocrail heb afgesloten op de juiste plaats tot ik een betere oplossing tegenkom. Ik laat het maar even zo, anders blijf ik er zo in hangen.

Volgende probleem was de manier waarop Rocrail omgaat met vrijgeven van blokken. Rocrail geeft namelijk een blok pas vrij als de trein die eruit vertrokken is bij de stopsectie van het volgende blok is aangekomen. dat lijkt natuurlijk heel veilig, maar gaat puur uit van het principe van pulsmeldingen als bezetmelding. Ik maak gebruik van massadetectie en dat is een continue melding. Daarmee kun je dus doorlopend zien of het blok vrij is: bezet is bezet en vrij is vrij. Je hoeft dus niet te wachten tot er een bezetmelding komt uit een volgend blok. Ook evt. losgeslagen materieel kan door massadetectie worden gesignaleerd en zorgt voor een bezetmelding van het blok. Daarin voorziet Rocrail voor zover ik het nu heb bekeken en nagevraagd echter niet. Gevolg is, dat er dus hele blokken onnodig leeg zijn en dan wordt een baan met bloklengtes tot 10 meter wel wat saai.

Kan iemand mij vertellen hoe dat werkt in iTrain en Koploper?

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 676
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #63 Gepost op: 30 januari 2021, 18:56:26 »
In koploper kun je dat allemaal instellen, en nog veel meer...Ook al wordt het programma niet meer doorontwikkeld, je kunt er vrijwel alles mee wat je als modelspoorder zou willen, alleen 32 functies ed wordt wat lastiger...

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #64 Gepost op: 31 januari 2021, 07:52:37 »
Ik begrijp dat dat in iTrain ook gewoon mogelijk is. In dat opzicht biedt Rocrail dus echt minder mogelijkheden.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #65 Gepost op: 02 maart 2021, 17:25:01 »
De afgelopen maand ben ik bezig geweest met het leren remmen van mijn locs volgens BBT in Rocrail. Dat had de nodige voeten in aarde. Ik zou verwachten dat leren remmen analoog werkt aan sequentieel zoeken in een database, maar dat blijkt niet het geval. De student-loc remt aan het begin van de enter-melder sterk af tot Vmin en vanaf dat moment wordt getimed hoelang de loc erover doet bij de stop-melder aan te komen. Nu zou je verwachten dat er dan een algoritme voor zorgt dat dan de afremtijd tenminste wordt verdubbeld, maar dat blijkt niet het geval. Na 10 rondes is er nauwelijks verbetering waarneembaar. Ik heb op aanraden van de 'lead programmer' de correctiewaarde aangepast van 25% naar 100%, maar dat bood maar beperkt verbetering. Om niet een maand per loc bezig te zijn heb ik besloten Vmin voor iedere loc te verhogen en de lange afremsecties van 10m in twee stukken te verdelen. Daardoor ben ik erin geslaagd het leertraject van iedere loc te beperken tot 1-2 dagen. Ik kon per sessie een klasje van 5 locs les geven. Van eentje gaf de decoder de geest tijdens de opleiding.
Ik heb nu alle locs min of meer getraind. Ik heb nu Vmax ongeveer ingesteld zoals ik het er wel natuurlijk uit vond zien. Dat dat niet heel nauwkeurig is blijkt wel uit de snelheidsverschillen die de locs toch blijken te hebben. Ooit zal ik ze netjes ijken en zal het er allemaal nog mooier gaan uitzien.
Bijkomend voordeel blijkt dat de locs nu WEL worden vastgelegd in Rocrail, waardoor ik niet telkens met de hand de betreffende files hoef terug te zetten voor de juiste plaatsing van de locs. Kennelijk moet er eerst iets van configuratie aan een loc gebeuren in Rocrail wil het pakket 'm gaan onthouden. Dat men het weet...

Opmerkelijk dingetje: locs met DCC-decoders lijken sneller te leren dan Mfx-exemplaren. Ik heb er geen verklaring voor. Het werkelijke leren gebeurt natuurlijk niet door de loc, maar door Rocrail. De enige variabele is tijd, toch?

Ach kom, weer eens een plaatje. Het heeft niets met bovenstaand verhaal te maken, maar gewoon omdat het kan.



Dit was mijn Fleischmann Plan V, analoog 3-rail. Die heeft onlangs een nieuw baasje gevonden. Ik heb voor de liefhebber ook nog een groen exemplaar met NS-vignet in vergelijkbare goede staat, mèt echtheidscertificaat (voor wie dat belangrijk vindt), dat eventueel wel van eigenaar mag wisselen.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2021, 17:27:32 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #66 Gepost op: 07 maart 2021, 22:11:17 »
Inmiddels de eerste wisseldecoder geïnstalleerd, een SwitchPilot van ESU. Dat verliep eigenlijk best goed! Eén SwitchPilot stuurt vier wissels aan, dus creëer je per apparaat vijf opstelsporen. Die heb ik dus nu, in het schaduwstation. Ik kan nu in theorie 10 treinen in bedrijf hebben, maar dan rijdt er telkens maar eentje. Dat is niet heel interessant, dus ik beperk het tot zeven vooralsnog. dan rijden er drie of vier en dat is ook wel zo'n beetje het maximum dat de baan aankan.
Nadeel is natuurlijk weer wel dat de treinen op de nieuwe opstelsporen opnieuw moeten leren remmen, maar aangezien de overige treinen daar niet op hoeven te wachten stoort het niet erg.

Ik krijg het digitaal signaal van de baan en de voeding van de bekende analoge 32VA Märklin-trafo. Dat lijkt uitstekend te gaan. De SwitchPilot heeft er een aansluiting voor om het zo aan te sluiten. Het lijkt erop dat ik een tweede SwitchPilot op een tweede 32VA-trafo kan aansluiten, dus dat is het plan. Waarom? De locatie van een groep wissels is ver verwijderd van zowel de ECoS als de eerste trafo. Ik vermoed dat het de bedrijfszekerheid ten goede gaat komen als de voedingsdraad geen meters lang is. Die afstand overbrug ik straks hopelijk met een netspanningsdraad (verlengsnoer).


1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #67 Gepost op: 25 maart 2021, 21:20:30 »
In afwijking van het vorige plan heb ik het voeden van de wisselaandrijvingen door één trafo laten doen. De tweede heb ik dus niet aangesloten en ik heb ook geen plannen meer dienaangaande.

Intussen ben ik echter wel zeven defecte C-railwisselaandrijvingen verder :(
Daar zijn een aantal oorzaken voor aan te wijzen denk ik.

1. De beruchte zwakte van Märklin-wisselaandrijving 74490. Nadere uitleg overbodig denk ik. Ik had er nog een 20 stuks liggen. Zolang ze het doen blijf ik ze nog maar even gebruiken.
2. De voor mij onverwachte eigenschap van de ESU SwitchPilot dat dat ding zelf bepaalt hoelang een omschakelpuls zou moeten zijn. Je kunt dus in Rocrail en de ECos instellen wat je wilt, uiteindelijk bepaalt de decoder hoe lang de puls duurt. Dat kun je instellen met de CV-waarden van het apparaat, maar dat moet je dus net even weten. Uit de handleiding had ik het niet gedestilleerd, maar een attente medeforummer wees me op zijn bekende eigenzinnige wijze op de mogelijkheid (dank Ben!).

Zeven defecte aandrijvingen nodigen natuurlijk uit voor experimenteren. Dat loont de moeite als je rekening houdt met de prijs van nieuwe aandrijvingen. Ik kreeg de tip dat die dingen wel te redden zouden zijn. Ene Rainer Lussi geeft op zijn site uitleg over verschillende opties en die met PTC's wil ik gaan experimenteren. Daartoe heb een paar van die dingen besteld. Baat het niet dan schaadt het niet.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2021, 16:49:32 door 1200blauw. Reden: Even een vlekje wegwerken »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #68 Gepost op: 28 maart 2021, 16:50:50 »
"And now something completely different"  :)
De laatste tijd rijd ik erg veel en soms dus ook lang achter elkaar. Daardoor begint zich het volgende probleem aan te dienen: vervuiling van de rails. Sinds kort ben ik ook aan het experimenteren met ATF. Dat lijkt tot verbetering te leiden vwb het contact tussen rails en wielen. Wat het met de ABS'jes doet weet ik niet. Vooral op de K-rails zie ik veel zwarte vlekken ontstaan, residu van de ASB's denk ik. Of er een relatie is met de ATF durf ik niet te zeggen, het kan ook komen door het frequenter rijden. De treinen lijken vooralsnog niet veel last te hebben van de vervuiling. Op C-rails zie je het niet zo. Het lijkt ook of die rails als het ware schoongereden wordt, omdat treinen er beter op rijden na een poosje gebruik. Toch zijn er een paar hardnekkige plaatsen waar treinen wat schokken of zelfs helemaal gaan stilstaan, ATF ten spijt. Ik heb geen reinigingswagen, maar overweeg dat nu wel. Er zijn verschillende systemen heb ik gezien, van stofzuigers (tegen de pluisjes) tot railpoetsers (tegen de vlekken), met uiteenlopende prijzen. Wat is jullie ervaring met zo'n railreinigingswagen (al dan niet icm ATF) en welke zou je voor drierail aanraden?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #69 Gepost op: 29 maart 2021, 17:31:37 »
over ATF en de voors en tegens zijn in een apart draadje al heel wat dingen getypt.
Wat de oplossing is voor wat betreft een specifieke schoonmaakwagon,kan ik je niet helpen,al helemaal niet qua 3rail.
Ik denk dat door ieders specifieke wensen/idee het ook lastig zal zijn om een uniform antwoord uit te lokken.
Zo goed als dat de ene zweert bij een railgum,zo hekelt een ander die oplossing.
Ik denk dat de plekjes die je ziet wellicht een combi zijn van de atf,de vuile wielen en de gekozen materiaal soort van de k rails.
zoals gezegd,ik heb het niet ,dus t blijft bij een vermoeden,en welke de zwakke schakel is,dat is me al helemaal een  ???
(als t goed is dan heeft atf geen/weinig effect op je asb'tjes,wat dan de oorzaak is,dat staat hierboven dat is een  ??? )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #70 Gepost op: 04 april 2021, 12:34:38 »
Dank je Floris.

Inmiddels ben ik erin geslaagd het pendelbaantje aan te leggen. Dat had ik nog niet eerder gedaan, niet digitaal, maar ook op de eerdere analoge baan niet bedoel ik. Eigenlijk viel het me mee: weer blokken maken aan de uiteinden met elk een afremmelder en een stopmelder. Vervolgens in de software de juiste zaken bij de trein en het traject instellen en na een paar kleine misverstanden was het voor elkaar. Nu keutelt er een mooie rode DE2 heen en weer.





Opmerkingen bij de foto's:
- Er ligt een hamer op de rails, zo krijg je beschadigingen aan de rails. Correct, het betreft een reststukje rails dat geen andere dienst meer doet dan voorkomen dat het loshangende draadje tussen de eronder rijdende treinen valt. Geen zorgen dus!;
- De foto's hebben een kleine scherptediepte. Andermaal correct. Dat krijg je als je geen zin hebt in een kleine, matig verlichte ruimte met een statief te prutsen, maar toch graag snel wat impressies wilt delen. Ik ga mijn leven binnenkort beteren met verbeterde foto's die de theorie over het maken van dit soort foto's wat dichter benaderen.
- De zwarte rand is lelijk. Lelijk is een kwestie van smaak. Daarover valt niet te twisten. Ik heb gewoon een afwijkende smaak ;)

Commentaar welkom! (y) (mocht je na bovenstaande anders denken)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn - de pendelbaan deel 2
« Reactie #71 Gepost op: 28 april 2021, 17:33:21 »
Ik zie dat ik al een poosje niets meer gepost heb. Tijd dus voor een korte update.

Er zijn een paar opstelsporen in het schaduwstation bijgekomen. Dat is niet heel spannend, maar wel veel werk. Nu kan ik daar even niet mee verder, omdat de werkende wisselaandrijvingen verbruikt zijn. Ik moet er dus eerst een stel reviseren. Dat wordt een projectje voor heel binnenkort.

Ik heb inmiddels naar aanleiding van "klachten" even wat betere foto's gemaakt van de pendellijn, met een wat grotere scherptediepte (altijd een probleem met foto's van modellen - die waarvoor dit forum bedoeld is bedoel ik ;)). Men is de laatste jaren wat verwend geraakt met beeldmateriaal, dus "even snel uit de hand" wordt niet meer geaccepteerd ;D





FAQ's
Overbelicht?! Klopt. Requirement in de "klachten" was dat de DE2 er duidelijk in zijn geheel op moest staan, dus overbelicht om de DE2 zo goed mogelijk uit te lichten. Consequentie is dan dat de rest overbelicht raakt.
Waar is de hamer? De hamer die te zien is op de vorige fotoserie (op de rails! :police:) is vervangen door de eerder in dit draadje besproken watertoren. Voor de hamer is een passender onderkomen gevonden onder de tafel, naast de combinatietang.
De DE2 lijkt wel geknakt! Ik zie het ook ja. Kennelijk ligt het pendelspoor er niet helemaal perfect in. Ik ben in zijn algemeenheid niet heel tevreden met hoe de K-rails, zeker het flexgedeelte, erin ligt. Dat wordt ook een klusje, zodra ik er zin in heb.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2021, 22:40:39 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #72 Gepost op: 08 mei 2021, 15:56:40 »
Inmiddels heb ik wat ervaring opgedaan met een gereviseerde wissel. Die functioneert al een paar weken uit de kunst, zonder mankeren altijd goed, heel betrouwbaar. Hij wordt niet overmatig heet of heeft andere mankementen. Het experiment lijkt te slagen. Ik heb dus de overige defecte aandrijvingen ook omgebouwd. Ik heb er wat foto's van gemaakt.

1. De wisselaandrijving wordt onder de wissel vandaan geschroefd. De metalen klipjes waarmee de behuizing van de wissel op elkaar geklonken is wordt uit elkaar gebogen en de beide delen van elkaar gehaald. Onder is een complete aandrijving te zien en erboven eentje waarvan van de behuizing de beide helften zijn gescheiden:




2. De wissel wordt heen en weer bewogen door twee spoelen (eentje voor naar links en eentje voor naar rechts), op onderstaande foto de beide wikkelingen. Indien de spanning te lang op de spoelen staat worden de draden in de spoel steeds heter, waardoor uiteindelijk de spoel doorbrandt en de wissel stuk kan gaan of zelfs brand veroorzaakt. Daarom heeft Märklin aan beide uiteinden van de wisselschakelboom (het zwarte stokje midden in de lengterichting van de aandrijving) twee microschakelaars gemonteerd. In beide uiterste standen van de boom wordt de schakelaar ingedrukt en zo de stroom naar de spoel onderbroken. Echter zijn die schakelaars ook niet onfeilbaar. Bij falen van de schakelaar laat hij in het geheel geen stroom meer door aan de spoel, waardoor de wissel ook niet meer functioneert. at is bij mijn defecte wissels het geval. Ik heb ze daarom vervangen door PTC's, zoals op onderstaande foto te zien is. Boven is de gemodificeerde aandrijving te zien; onder de oorspronkelijke. Bij de pijltjes is te zien waar de schakelaars zaten die werden losgesoldeerd en nu de PTC's zijn aangebracht. Vaak wordt een dergelijke wissel gereviseerd door botweg op de plek van de eindafschakeling een draadje te solderen. Dat zou bij (onbedoelde) continue belasting kunnen leiden tot oververhitting van de spoel. Aangezien mijn wisseldecoders de mogelijkheid hebben per ongeluk in een stand terecht te komen die continue belasting met zich meebrengt lijkt het mij noodzakelijk een beveiliging in te bouwen, in dit geval in de vorm van een PTC. Een PTC zorgt ervoor dat bij aanhoudende spanning en dientengevolge oplopende temperatuur de stroom wordt afgeknepen. Een PTC kost bij de groothandel ongeveer €0,40 per stuk en bij de detaillist €1,-. Dat betekent dat je voor rond de €2,- een wisselaandrijving repareert. Een nieuwe aandrijving kost tegenwoordig zeker €20,-.



Ik heb er voor de zekerheid voor gezorgd dat de pootjes van de PTC's niet tegen de metalen behuizing aan kunnen komen.


Dat de oplossing van Märklin niet altijd voorkomt dat de spoelen te heet worden illustreert dit plaatje van de binnenkant van dit drietal behuizingen. De brandsporen zijn duidelijk te zien.




En een overzicht van de stand van zaken tot nu toe. De gereviseerde wissels zijn (op die ene na natuurlijk) nog niet in de baan opgenomen.

« Laatst bewerkt op: 08 mei 2021, 15:59:41 door 1200blauw »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #73 Gepost op: 08 mei 2021, 20:01:58 »
[...]Daarom heeft Märklin aan beide uiteinden van de wisselschakelboom (het zwarte stokje midden in de lengterichting van de aandrijving) twee microschakelaars gemonteerd.
Barbaren! Die schakelaars zijn echt totaal ongeschikt voor hun functie en mogen helemaal niet zoveel stroom schakelen. Ik heb nooit wissels met eindafschakeling gehad (geloof ik) maar er wel veel over gelezen. Dit is de eerste keer dat ik er 1 van binnen zag. Het verbaast me niets dat dat relatief vaak fout gaat ;)

Imposante baan trouwens. Ik kan alleen maar zoveel ruimte wensen.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #74 Gepost op: 24 mei 2021, 10:23:27 »
Dank je!

Barbaren! Die schakelaars zijn echt totaal ongeschikt voor hun functie en mogen helemaal niet zoveel stroom schakelen. Ik heb nooit wissels met eindafschakeling gehad (geloof ik) maar er wel veel over gelezen. Dit is de eerste keer dat ik er 1 van binnen zag. Het verbaast me niets dat dat relatief vaak fout gaat ;)

Daar durf ik niets over te zeggen. Ik heb geen electrotechnische achtergrond.

Mijn Roco 1113 reed al een poosje bijzonder slecht. Het leek of hij slipte. Ik heb daarom de ASB's vervangen door Märklin exemplaren (artno 7153). Dat hielp echter niet afdoende. Ik heb daarom de kap gelicht en opnieuw gereden. Eén kant op ging best goed, maar de andere kant op leek het of het vooroplopende draaistel telkens blokkeerde. Ik heb daarom het kastje van het voorste wormwiel geopend om te kunnen zien waar het misgaat. De as van dat wormwiel wordt door een knikarmconstructie verbonden met de motoras. Op de motoras zit een bal die vast gemonteerd hoort te zitten aan de as. Dat was echter niet meer het geval. Ik heb de bal met industiële lijm opnieuw gefixeerd en een nachtje laten drogen. Vanochtend heb ik de kap weer aangebracht en een proefrondje gemaakt. Dat ging nog steeds niet vlekkeloos, maar ditmaal leek het een contactprobleem. Ik heb dus de draaistellen en wielassen gedemonteerd en de contactpunten van de 0 ("massa") wat strakker op de wielen gedrukt. Ook heb ik er een minieme hoeveelheid ATF op aangebracht, omdat de contactpunten wat geoxideerd leken. Na assemblage loopt de loc nu vlekkeloos, als nieuw (y)