Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:49:38
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
  

Auteur Topic: Knooppunt aan de Twentelijn  (gelezen 26579 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #45 Gepost op: 20 mei 2020, 22:33:49 »
Begrepen. (y)

Succes met de verdere bouw.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2020, 16:12:56 »
Dank je!

We hebben een lang weekend, dus er is weer tijd voor wat activiteit.

Allereerst heb ik een poging gedaan de tandem Roco 2200's wat te verfraaien. De vers verbouwde 2311 heb ik geprobeerd van het litteken op haar voorhoofd te ontdoen door voorzichtig masseren met een polijstpapiertje. Dat is niet helemaal gelukt, maar beter vind ik het nu wel. 2305 kreeg ook wat duw- en trekwerk aangemeten. Vooralsnog behoudt ze het gat in het voorhoofd nog even.



Terwijl ik het verlies van mijn oude 2311 aan het verwerken was heb ik voorzichtig rondgekeken naar vervanging. Daarbij stootte ik op een niet al te dure 2210 van Piko die ik uit voorzorg maar alvast heb aangeschaft. Hierbij een plaatje van deze "schoonheid". Ik zet het tussen aanhalingstekens, want èchte schoonheid zit natuurlijk van binnen... Ik had geleerd van eerdere ervaringen met Piko-sound, dus is deze geluidarm. Ik zeg niet geluidloos, want ze is duidelijk aanwezig. De Roco's maken beduidend minder herrie onder het rijden. Ook omschakelen op een analoge baan vindt ze moeilijk. Na enig aandringen lukt het wel, maar het werkt niet fijn. Het blijft jammer dat Piko het pad van eigen decoders is opgegaan, want feilloos zijn ze bepaald niet... Als me dit teveel gaat ergeren zal er wel een ESU in komen, zonde geld weer. Gezien het succes van de Piko-decoder zal ik daar wel niets meer mee kunnen. MFX is 'ie trouwens wèl. Ik hoefde 'm dus niet handmatig aan te melden maar heb in plaats daarvan de vuilcontainer alvast aan de straat gezet ;)



Een vraag als het mag. Als je het zwarte kader weg laat kijkt het wat vriendelijker en ziet je ook meer "inhoud".

Ik snap wat je zegt. Het is een kwestie van smaakt misschien (zonder een discussie te willen starten). Ik vind de kaders echt fraaier. De foto's komen daardoor meer los van de achtergrond. Dat "meer inhoud" komt door de begrenzing van BNLS op 800pix breedte. Daardoor lijkt het of het kader wat van de foto afsnoept.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5745
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2020, 17:02:12 »
Ik vind dat kader niks terwijl ik als kijker tot je doelgroep behoor maar het was een vraag, geen discussie dus.   :)

Succes met je baan en de bouw.

Gr, Ben.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2020, 18:04:11 »
Als het mogelijk zou zijn is zoiets als fotoframe beter dan wat je nu ziet.
Maar waar het om draait is lol en het delen ervan,dus ga vooral verder daarmee  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #49 Gepost op: 24 mei 2020, 22:47:11 »
Tadaah! Je draadje staat, inclusief nieuwe titel, op z'n nieuwe plek bij "Banen".
Veel bouwplezier! :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #50 Gepost op: 25 mei 2020, 07:58:12 »
Dankjewel Reinout! (y)

Ik was begonnen aan de bouw van de watertoren van Roosendaal die Tilly Models heeft uitgebracht. Dat is dus een resin-model en daar had ik al wat problemen mee gehad een poosje terug. Gelukkig hoefde ik bij deze geen wanden recht te maken, want alles is achthoekig. Eigenlijk is het vooral stapelen van blokken en wegzagen en slijpen / vijlen van overbodige brokken hars.
Daarna heb ik de afzonderlijke hoofddelen gespoten met witte Humbrol-enamelverf uit een spuitbus en vervolgens de bakstenen delen met een kwastje uit een potje met Humbrol 37 (baksteenkleur, moet goed zijn) ingevuld. Daarna geprobeerd het baksteendeel wat te verweren zoals ik dat tot nu toe had gedaan: met zwaar verdunde lichtgrijze verf. Dat ging niet helemaal lekker, omdat de verf niet netjes in de voegen bleef zitten. Na een halve omgang zag ik het niet meer en ben voorzichtig overgestapt op de zilverpoetsmethode (zelf geen ervaring mee), deels over het eerder behandelde en deels over het onbehandelde. Dat zag er als volgt uit:



Toen ik zag dat dat goed leek te gaan heb ik de hele toren met zilverpoets ingesmeerd.



Dat leek goed te gaan, totdat ik door kreeg dat die zilverpoets daarna ook nog gefixeerd moet worden omdat het er anders bij aanraking alweer af ligt. Dat heb ik gedaan door er blanke lak op te spuiten uit een spuitbus, maar daarmee verdween ook weer een deel van het effect. Ik had misschien weer opnieuw kunnen beginnen, maar ik heb besloten de toren af te bouwen en later beter naar het verweren te kijken, aan de hand van foto's die er voldoende te vinden zijn op het www.
Daarom de ramen gemonteerd. Dat is even oppassen: de ramen in het onderste deel worden van buitenaf gemonteerd, maar de ramen van het deel erboven van binnenuit. Het is dus belangrijk eerst de ramen te monteren en dan pas de onderdelen aan elkaar te lijmen. Volgens het voorbeeld op de doos moeten de ramen van het middendeel een witte sponning krijgen, maar op de foto's zijn ze niet zo dominant aanwezig. Ik heb daarom besloten de ramen allemaal van een zwarte sponning te voorzien, aan te brengen met een watervaste fijnschrijver.



Ook de dakkapellen werden van het nodige glaswerk voorzien en geplaatst op het dak. Op het voorbeeld en de foto's van de werkelijkheid zijn die dakkapellen wit, maar dan werd het allemaal wel erg wit, dus ik heb ze dezelfde kleur als de kozijnen beneden gegeven. Daarna werden de delen op elkaar gestapeld en verlijmd. Dat geeft het (voorlopige) eindresultaat op de tweede foto hieronder:



Ik denk er nog over na om de bliksemafleider op het dak een koperkleur te geven en een draad langs de toren naar beneden te laten lopen, maar dat doe ik pas nadat ik moed heb verzameld om het verweren verder op te pakken.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2020, 08:00:18 door 1200blauw »

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2189
  • Duitsland TP III
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #51 Gepost op: 25 mei 2020, 11:04:07 »
Humbrol 37 is Bright Green:


Revell 37 is Reddish Brown:


Humbrol 70 is Brick red:


Welke heb jij gebruikt?
Grt, Ronald.

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #52 Gepost op: 25 mei 2020, 12:32:40 »
Dan zal het Revell 37 zijn geweest denk ik. Bij mij staan de potjes altijd op de kop met een nummer erop genoteerd ;D

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #53 Gepost op: 01 juni 2020, 22:02:02 »
"Het volk" had intussen nog een paar plaatjes tegoed van het aansluiten van de bezetmelders onder de schaduwstations B en C, dus de camera geleegd.
Eerst maar eens de ECoS Terminal aan de ECoS Centrale aangesloten. Daarna  een drietal bezetmelders gemonteerd en die aan de ECoS Terminal aangesloten. Vervolgens er een paar blokken op aangesloten en daarna testen of alles werkt.



Alle lampjes branden (mòòi hè ;D) en ook de bezetmelding van de blokken worden perfect zichtbaar in iTrain. De montage van de Terminal ga ik tzt nog verbeteren.

Inmiddels heb ik met zoonlief de bouw van zijn 1:72 P-47 Thunderbolt opgepakt. Hij durfde niet verder, waarschijnlijk omdat hij voor zichzelf te hoge doelen had gesteld. Dat is een bekend probleem in de familie ;D
Ik zal binnenkort daarvan eens wat plaatjes laten zien.

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #54 Gepost op: 05 juli 2020, 14:27:24 »
"Binnenkort" is inmiddels alweer een maand geleden, maar belofte maakt schuld.

De P-47 dus. Omdat we de bouw samen gestart waren heb ik even een aantal zaken moeten gladstrijken die ik zelf anders zou hebben gedaan. Mijn zoon moet natuurlijk zijn eigen weg leren vinden, dus ik laat hem (met veel moeite mijnerzijds) zijn gang zoveel mogelijk gaan.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de verf en het aanbrengen van een nieuwe basislaag.



Dat leverde toch niet wat ik graag zou willen, omdat de kleuren niet mooi in elkaar overvloeien en de ondergrond toch niet zo egaal was als ik dacht dat die was. Ik heb géén airbrush. Wellicht had dat tot een beter resultaat geleid, geen idee. Ik besloot dit model te gebruiken voor mijn eerste serieuze schreden op het weathering-vlak. Ik heb de decals aangebracht en vervolgens geëxperimenteerd met olieverf en thinner. Dat leverde een heftig resultaat, vooral omdat ik toch nog schrok van het effect van thinner op enamelverf, decals en plastic. Vervolgens wat chipping geprobeerd te imiteren met een dun penseeltje en zilververf. Daarna is de hele boel gefixeerd met Tamiya blanke lak uit een spuitbus. Dit is uiteindelijk het resultaat.



Daarna heb ik een vliegende start gemaakt door direct te beginnen aan een Messerschmitt Me.262B nachtjager van Airfix. Dat is een bijzonder fijn model om te bouwen moet ik zeggen. Doorgaans verf ik mijn modellen in eerste instantie zwart, omdat daardoor de verdund opgebrachte toplaag een beetje doortekening krijgt en daardoor wat diepte. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. In dit geval moet het een nachtjager worden die al zwart aan de onderkant moet worden, dus dan is dit zeker een goede basis.



Deze ga ik op conventionele wijze afbouwen, dus geen of slechts beperkte weathering. Dat zou ook niet realistisch zijn, omdat dit toestel in de nachtjager-uitvoering niet zo heel lang aan de strijd heeft deelgenomen.

Voorlopig hebben we nog even de vliegtuigenkoorts. Bovendien is het bij de treinbaan nu te warm om lekker te kunnen werken en gaan we daar binnenkort een kleine verbouwing doen, dus mijn volgende update zal ook weer over vliegtuigen gaan.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2020, 14:34:21 door 1200blauw »

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #55 Gepost op: 11 juli 2020, 23:21:30 »
Ik merk dat de belangstelling voor de vliegtuigbouw hier minder is. Dat is natuurlijk ook logisch, op een treinenforum :) Toch vind ik het leuk het hier te plaatsen, gewoon om te laten zien.

Inmiddels kreeg ik de tip dat ik de verkeerde thinner gebruikte, dus dat gaan we nog een keertje opnieuw proberen. Mocht iemand weten wat het verschil in samenstelling is tussen thinner en odourless thinner, dan houd ik me aanbevolen. Oplosmiddelen zijn vrij ruim voorradig, dus als het een kwestie is van verdunnen met bijv. alcohol, dan zou me dat wat duitjes schelen natuurlijk.
Anyways...

De Messerschmitt Me.262 nachtjager is af. Ik ben tevreden. Mijn zoon is er ook heel blij mee. Hij heeft van Lego een hele luchtmachtbasis geconstrueerd met een verkeerstoren. Eigenlijk zijn het twee bases aan weerszijden van de woonkamer: eentje voor de Duitse vliegtuigen en eentje voor de Engelse en Amerikaanse. De Messerschmitt is geland op de salontafel:



Eerder dit jaar had ik naast de treinenactiviteiten al een paar andere Duitse modellen gebouwd, terwijl mijn zoon met de Thunderbolt, een Spitfire en een Mustang bezig was (na elkaar natuurlijk). Ik had het idee deze Fw.190F-8 van Revell samen met mijn zoon te bouwen, maar hij gaf aan meer zelf te willen doen, dus zaten we naast elkaar te hobbyen, elk aan een eigen model. De Messerschmitt Bf.109F-2 is een product van Italeri. Het was beiden een genoegen om te bouwen, omdat de pasvorm erg goed is. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.



Inmiddels ben ik begonnen aan een Dornier Do.17Z-10, een tweemotorige nachtjager, die mijn zoon voor zijn verjaardag had gekregen, maar die voor hem nog te hoog gegrepen is qua motoriek. Daarnaast zijn we samen aan een nieuwe Mustang begonnen, ditmaal een Mustang I van de RAF. Daardoor schiet de Dornier niet erg op, maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om.


1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #56 Gepost op: 04 januari 2021, 12:00:05 »
Ik heb een hele poos niets meer geplaatst. Dat komt doordat er ook niet veel te melden was. Ik hikte een beetje aan tegen het aanleggen van al die bezetmeldsecties. Ik heb de afgelopen paar weken de motivatie kunnen opbrengen er weer mee aan de slag te gaan.
Ik heb meer dan 20 opstelsporen, die ik elk wil voorzien van resp. een rem-, stop, rem- en stopsectie, waardoor er dus eigenlijk per opstelspoor twee korte treinen kunnen staan of één lange. Nu vermoed ik dus dat dat tot problemen gaat leiden, omdat ik denk dat de hoeveelheid data die het systeem als geheel moet gaan verwerken wel eens over de limiet zou kunnen gaan. De centrale (ECoS2) zal het probleem niet zijn verwacht ik, maar de verouderde PC (ca. 10 jaar oud met WIN7, geüpgradet uit XP) zal van de software de nodige efficiency vragen. Nu hink ik op twee gedachten: òf doorgaan en er gewoon tegenaan lopen, òf software kiezen die er wellicht mee kan omgaan (proberen info te vinden - is nog niet gelukt). Stel nu dat iTrain er niet tegen blijkt te kunnen, dan gooi ik meer dan €300,- weg. Of ik probeer eerst Rocrail, dat dan gratis is, maar daardoor misschien bug-gevoeliger is of minder efficiënt is geprogrammeerd (want open source, dus iedereen werkt eraan en iedere programmeur heeft zijn eigen stijl) waardoor ik tegen problemen aanloop die ik met iTrain misschien helemaal niet had gehad. Op dit moment heb ik een rondje zonder wissels gereed dat ik met een software-pakket aan het draaien kan krijgen.
Ik vroeg me af of iTrain inderdaad die >€300,- mooier werkt dan een gratis pakket zoals Rocrail. Het is toch de prijs van een complete loc... De moeite waard dus om Rocrail te verkennen. Dat is wel even wennen moet ik zeggen. De editor is wat minder sophisticated dan die in iTrain en de schermpjes zijn wat minder gelikt, maar er is desalniettemin goed mee te werken. Grappig genoeg geldt dat ook voor de instructiefilmpjes op YT. Ene Jeroen Balkema heeft bijna professionele filmpjes over iTrain geplaatst met de stem van een profi DJ als voice over, waar Rocrail het moet doen met films geplaatst en ingesproken door onze collega AlbertG (no offence  :) - inhoudelijk zijn ze uitstekend!). Ik had wat problemen met de connectie tussen Rocrail en de ECoS, maar ook dat is dankzij Ben (Frotterdam) ook opgelost. Ook de filosofie is wat anders als het gaat om de definitie van blokken en bezetmelders, maar ik denk er wel mee uit de voeten te kunnen. Een ander punt dat wennen is: er worden een hele trits aan invulvelden getoond waarvan ik geen idee heb waarvoor die dienen. Die hadden best "verstopt" mogen worden.

Ik heb me inmiddels aangemeld voor het Rocrail-forum, maar ik heb nog geen toegangsmail ontvangen. Daar is het wachten dus nog even op. In de tussentijd heb ik hier de afgelopen dagen een aantal vragen gedropt. Zo ben ik al een stuk verder gekomen.

Ik heb het baanplan getekend in het pakket. De fysieke bezetmelders waren natuurlijk al aangebracht, want die had ik dus al aangelegd toen ik met nog iTrain bezig was. Om de juiste adressen terug te vinden hoefde ik alleen maar een loc te laten rondrijden. Rocrail heeft een hele handige feature waarmee je kunt zien welk adres een geraakte bezetmelder heeft. Ook geeft het pakket aan welke van de in het baanplan getekende bezetmelders nog niet door de loc geraakt zijn, zodat je weet welke je nog moet definiëren. Erg handig. Wat me wel opviel is dat het formaat adres anders is. iTrain wil die in de vorm [nummer bezetmeldmodule].[nummer aansluiting] en Rocrail maakt er een 4-cijferig adres van, zonder punt. Zo is adres 1.1 in iTrain voor dezelfde melder in Rocrail opeens 1601 geworden. Ik vind het best. Het werkt.

Daarna was het de beurt aan het genereren van Rijwegen. Dat ging niet goed door een paar foutjes in het baanplan dat ik had getekend. Die kon ik na een tip opsporen door Bestand/Route/Spoorplan testen en vervolgens in de Server Monitor kijken met welke fouten het programma kwam. Nadat die fouten waren verholpen lukte het dus wel. Rocrail eist dat de Blokken in een horizontaal of verticaal traject worden geplaatst èn niet overlappend over naastliggende sporen. Bij mij waren alle opstelsporen diagonaal getekend, dus heb ik het hele baanplan nogmaals getekend, maar nu 45° gedraaid zodat alle opstelsporen horizontaal liggen. Het vreemde is dat Rocrail wel toestaat dat je blokken in diagonale secties plaatst en je er dus pas achter komt op het moment dat je gaat testen en dan nog eens je baanplan compleet overnieuw moet tekenen. Dat is dan wel balen...

Het volgende probleem was dat ik het niet voor elkaar kreeg een loc automatisch te laten rijden. Ik sleep een loc naar een blok. Daar wordt hij netjes getoond, maar na Start Loc en Automatisch Rijden gebeurt er niets. Als ik zelf met het schuifje de loc laat rijden volgt er een spookmelding in het volgende blok en forceert Rocrail een Stop in de ECoS (op zich wel een veilig gevoel trouwens). Inmiddels ben ik er wel in geslaagd een loc van blok 1 naar blok 3 te laten rijden via blok 2 (waar hij na even wachten weer verder reed). Op de één of andere manier lukt het niet overal, terwijl toch de Aankomst- en loc-richtingen goed lijken te staan. Ik heb ook één situatie waar de loc door een sectie heen schiet bij het afremmen en zo een spookmelding veroorzaakt. Bij een ander blok lijkt de "in"-melder niet herkend te worden als behorend bij het blok. Daar moet ik ook nog naar kijken. Een derde situatie is vreemd. Ik stuur de loc onderweg van blok 8 naar blok 9. De loc wordt ook genoemd in blok 9. Echter raakt de loc zoek ergens halverwege het traject. Hij wordt opeens niet meer genoemd in blok 9 (nog wel in blok Cool en eenmaal aangekomen bij de "uit"-melder gaat de prik van de baan omdat Rocrail een niet-bestaanbare situatie constateert. Ik heb al naar de bezetmelder gekeken, die had inderdaad een los contact, maar verhelpen van dat probleem loste de situatie niet op. Toen heb ik er maar een eind aan gemaakt voor die dag. Wellicht heb ik ergens in de week weer tijd. Suggesties welkom!

Wat wel heel fijn is dat Rocrail de complete loclijst uit de ECoS kan overnemen. Dat scheelt best veel werk. Nadeel is alleen dat je er dan geen plaatjes bij kunt zetten in Rocrail. Vind ik geen ramp. Ik denk dat ze er wel bij hadden gestaan als ik ze in de ECoS had toegevoegd, maar aangezien ik dat zoals gezegd niet zo belangrijk vind is dat niet het geval.
Minpuntjes zijn er ook. Rocrail biedt de mogelijkheid een deel van het baanplan een stukje op te schuiven (niet heel intuïtief, maar toch), ECHTER... het bewaakt niet dat je daarmee een deel van het baanplan buiten beeld kunt schuiven. Daar kwam ik dus per ongeluk achter. Ik zag geen kans alles weer in beeld te krijgen, dus dan maar alles leegmaken en uithuilen dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan, dus "verwijder alles". Blijkt Rocrail van iedere transactie, dus ook van het verwijderen van elke cel, een backup maakt. Dat gaf een enorm verkeer op de harde schijf, met uiteindelijk een crash van Rocrail tot gevolg. Opnieuw opstarten gaf een ernstig verminkt spoorplan, dus heb ik de complete subdirectory van het hele baanplan weggegooid (wel backup gemaakt) en ben maar weer helemaal opnieuw begonnen.
Over het algemeen lijkt het erop dat Rocrail minder stabiel is dan iTrain. Ook als je dingen probeert te bewerken in het spoorplan terwijl Rocrail nog in de "bedienen"-modus staat crasht het pakket onder bepaalde (niet te definiëren) omstandigheden. Het is dus zaak vooral zorgvuldig te werken kennelijk. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat als er dadelijk veel meer treinen op de baan staan. Wat gebeurt er als het pakket crasht terwijl er treinen aan het rijden zijn? In ieder geval ga ik opletten dat ik niet iets instel waarmee ik Rocrail de 1:1 regie geef over de centrale, want de Stop-knop van de centrale geeft me een laatste redmiddel in geval van een Rocrail-crash.


Een bijdrage aan mijn eigen draadje is niets zonder een plaatje, dus hierbij. In de woonkamer lag gedurende de feestdagen weer een kerstbaantje. Misschien wel leuk een line-up te plaatsen die ik daarop maakte. Ik plaatste die ook al in het "line-up"-draadje.





Van links naar rechts Märklin 1139, Roco 1103, Roco 1113 en Piko 1152.


EDIT: zojuist de activatiemail van Rocrail uit de "Prullenbak" gevist.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2021, 12:03:18 door 1200blauw »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #57 Gepost op: 04 januari 2021, 12:44:35 »
Misschien kun je hier wat info uithalen.

DCC bandwidth - Mark Gurries (google.com)

Maar geen idee hoe up to date dit stukje is.
Jeroen

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #58 Gepost op: 17 januari 2021, 21:54:49 »
Even een mijlpaal melden :)

Vandaag ben ik erin geslaagd maar liefst vijf locs volledig geautomatiseerd oneindig veel rondjes te laten rijden! Dat ging niet vanzelf. Ik heb in Rocrail alle blokken uit het spoorplan gesloopt en ze één voor één weer toegevoegd, telkens met één loc testend of ik er geautomatiseerd mee kon rijden. Zo kwam ik er achter dat er niet meer dan 100 elementen tussen twee bezetmelders mogen zitten. Ik heb het spoorplan dus ook inhoudelijk moeten wijzigen om in staat te zijn met één blok te beginnen. Bovendien ben ik aan het worstelen geweest met rijrichtingen en aankomstrichtingen van locs. Rocrailers weten wel wat dat betekent. Ik heb een poosje moeten vechten tegen spookrijdende locomotieven, maar na de nodige documentatie en YT-filmpjes ben ik het de baas. Nadat alle blokken weer waren ingericht heb ik het aantal locs opgevoerd, van die ene naar uiteindelijk maar liefst vijf stuks! Ik heb er een groot deel van de avond van zitten genieten, al die vanzelf rijdende treinen. Lekker!

Applausje voor mezelf! ;D

Volgende stap is het aansluiten van de eerste wissel. De ESU Switchpilots zijn al "in the house". Ik wil die gaan voeden met een analoge trafo. Sommige mensen zien ook kans analoge locs door de bovenleiding gevoed op een verder digitale baan te laten rijden, dus concludeer ik voorzichtig dat dat met wissels toch ook zou moeten kunnen. Wie het weet mag het zeggen...

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2409
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Knooppunt aan de Twentelijn
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2021, 14:39:00 »
Dat was dus even te hard gejuicht. Rocrail blijkt de stand van zaken van gisteravond niet te hebben opgeslagen :-\ Daardoor moest ik vanochtend dus opnieuw kenbaar maken welke locs waar op de baan staan, inclusief het inmiddels beruchte "Draaien aankomstzijde" en "Omkeren loc". Als ik dat iedere keer moet gaan doen als ik opstart ben ik er snel klaar mee, zeker als er straks 20 op staan. Het is vast ergens een instelling, maar ik heb 'm nog niet ontdekt.