Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door JohnT
Vandaag om 11:15:56
Wat hing er achter een Blauwe Brabander door Dikke-daf
Vandaag om 11:11:38
DR5010 defect? door gansep
Vandaag om 11:09:25
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door 72sonett
Vandaag om 11:05:54
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Sven
Vandaag om 10:59:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tinus
Vandaag om 10:55:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MarvinK
Vandaag om 10:50:12
Gemeentetram Eemstede door Sven
Vandaag om 10:44:18
Coöperatie de Eendracht door cor_b
Vandaag om 10:11:06
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Romavami
Vandaag om 09:55:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:37:22
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 09:27:53
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 09:22:09
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 08:36:22
Falcons Baan-Zonder-Naam door Arjan6511
Vandaag om 08:19:32
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:34:27
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Patrick Smout
Vandaag om 07:20:04
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door laurent
Vandaag om 01:28:57
Het oude station Wageningen (versie 3) door Martin Hornis
Vandaag om 01:16:38
Zonder fouten een Arduino programmeren door Martin Hornis
Vandaag om 00:58:27
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Rondje_HO
Vandaag om 00:37:52
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:15:44
Kuehn WD10 programmeren, hoe schakeltijd instellen? door jerrytrein
28 februari 2020, 23:05:25
Raadplaatje door Twinkie
28 februari 2020, 23:03:19
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
28 februari 2020, 22:46:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 februari 2020, 22:46:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 februari 2020, 22:39:09
Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk, jullie komen toch ook? door MOVisser
28 februari 2020, 21:52:31
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door iarnrod
28 februari 2020, 21:48:12
Helix teken in AnyRail door Frank 123
28 februari 2020, 21:34:38
  

Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 2956 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 353
Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2020, 22:59:59 »
Ziet er goed uit.

Ik heb laatst een stationnetje geverfd en er is 1 advies wat ik nog niet heb opgevolgd, nu ik jou huisje zie, word ik er aan herinnerd.

Het advies luidt dat je een mooier en realistischer huis krijg als je wat willekeurige bakstenen een andere kleur geeft. Verscheidene tinten rood - grijs zou een leuke toevoeging kunnen zijn.

Ik heb hier en daar eens naar echte muren gekeken en het klopt wel voor de meeste muren.

Veel succes verder, blijf je volgen.

Bas

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3395
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #16 Gepost op: 28 januari 2020, 08:17:50 »

Heeft iemand een suggestie hoe precies?


Alles wat je weten wilt vind je hier: https://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwen-en-schilderen-stap-voor-stap/32-artitec-algemene-bouw-en-schilderbeschrijving
Met name fase 3 is van belang voor een goed resultaat. Daar staat ook hoe kromme wanden recht te krijgen: heet water.

Wil je toch eerst schilderen en dan plakken zorg dan dat de te lijmen vlakken vrij zijn van verf anders gaat het mis.

Gr, Ben.

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig
« Reactie #17 Gepost op: 28 januari 2020, 09:57:56 »
Heb zelf ook eerder de wanden geschilderd en daarna in elkaar gezet ,maar daarna kromtrekkende wanden heb ik niet gehad.
Maar nu zet ik eerst alles in elkaar en spuiten in de grondverf/primer en dan allen afwerken zoals beschreven.

Cor

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5386
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #18 Gepost op: 28 januari 2020, 21:35:30 »
Huishoudelijke mededeling: je draadje heeft je gewenste nieuwe titel :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #19 Gepost op: 28 januari 2020, 22:36:28 »
Geweldig Reinout, dankjewel! (y) Dit bekt even iets beter.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2020, 22:41:29 »
Alles wat je weten wilt vind je hier: https://www.artitec.nl/index.php/nl/bouwen-en-schilderen-stap-voor-stap/32-artitec-algemene-bouw-en-schilderbeschrijving
Met name fase 3 is van belang voor een goed resultaat. Daar staat ook hoe kromme wanden recht te krijgen: heet water.

Wil je toch eerst schilderen en dan plakken zorg dan dat de te lijmen vlakken vrij zijn van verf anders gaat het mis.

Gr, Ben.

In grote lijnen heb ik het denk ik goed gedaan, behalve dat in heet water leggen om de wanden goed recht te krijgen. Ik heb ze onder (teveel) spanning gelijmd denk ik en de vlakken onvoldoende vrij van verf. In polystyreen maakt onder spanning lijmen niet uit. Dat blijft wel vast zitten. Kennelijk is resin iets weerbarstiger. Puntje van aandacht dus voor de volgende, maar die staat alweer in de primer. Hopelijk zijn de wanden voldoende recht.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #21 Gepost op: 03 februari 2020, 14:16:49 »
Even weer tijd voor wat researchresultaten. Ik had een leuke link gevonden op http://stationsweb.nl/planner.asp. Het is een reisplanner waarmee je ook een reis in een (ver) verleden kunt plannen, dus tijd voor Deventer - Almelo/Hengelo. dat gaf interessante resultaten (1971/'72):

VertrekTreinWeekdagenIn de richting
05:592907ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (06:30) Hengelo (06:46) Enschede (06:55)
07:022913ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (07:34) Hengelo (07:51) Enschede (08:00)
07:47 619ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:11) Hengelo (08:23) Enschede (08:32)
07:512919ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (08:24) Hengelo (08:44) Enschede (08:54)
08:22421ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (08:46) Hengelo (08:58) Enschede (09:07)
08:47623ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:11) Hengelo (09:23) Enschede (09:32)
08:502923ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (09:24) Hengelo (09:43) Enschede (09:52)
09:24425ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (09:48) Hengelo (10:00) Enschede (10:09)
09:47627ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:11) Hengelo (10:23) Enschede (10:32)
09:512927ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (10:23) Hengelo (10:39) Enschede (10:48)
10:21429ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (10:45) Hengelo (10:57) Enschede (11:06)
10:47631ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:11) Hengelo (11:23) Enschede (11:32)
10:512931ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (11:23) Hengelo (11:39) Enschede (11:48)
11:21433ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (11:45) Hengelo (11:57) Enschede (12:06)
11:47635ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:11) Hengelo (12:23) Enschede (12:32)
11:512935ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:23) Hengelo (12:39) Enschede (12:48)
12:21437ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (12:45) Hengelo (12:57) Enschede (13:06)
12:47639ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:11) Hengelo (13:23) Enschede (13:32)
12:512939ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (13:23) Hengelo (13:39) Enschede (13:48)
13:21441ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (13:45) Hengelo (13:57) Enschede (14:06)
13:47643ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:11) Hengelo (14:23) Enschede (14:32)
13:512943ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (14:23) Hengelo (14:39) Enschede (14:48)
14:21445ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (14:45) Hengelo (14:57) Enschede (15:06)
14:47647ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:11) Hengelo (15:23) Enschede (15:32)
14:512947ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (15:23) Hengelo (15:39) Enschede (15:48)
15:21449ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (15:45) Hengelo (15:57) Enschede (16:06)
15:47651ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:11) Hengelo (16:23) Enschede (16:32)
15:512951ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (16:23) Hengelo (16:39) Enschede (16:51)
16:21453ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (16:45) Hengelo (16:57) Enschede (17:06)
16:47655ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:11) Hengelo (17:23) Enschede (17:32)
16:512955ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:23) Hengelo (17:39) Enschede (17:49)
17:21457ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (17:45) Hengelo (17:57) Enschede (18:06)
17:242957ma   di   wo   do   vr         Almelo (17:56) Hengelo (18:12) Enschede (18:21)
17:47659ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:11) Hengelo (18:23) Enschede (18:32)
17:512959ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:23) Hengelo (18:39) Enschede (18:49)
18:21461ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (18:45) Hengelo (18:57) Enschede (19:06)
18:39239ma   di   wo   do   vr      zo   Hengelo (19:12)
18:47663ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:11) Hengelo (19:23) Enschede (19:32)
18:512963ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:23) Hengelo (19:39) Enschede (19:49)
19:21465ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (19:45) Hengelo (19:57) Enschede (20:06)
19:47667ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:11) Hengelo (20:23) Enschede (20:32)
19:512967ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:23) Hengelo (20:39) Enschede (20:48)
20:21469ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (20:45) Hengelo (20:57) Enschede (21:06)
20:47671ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:11) Hengelo (21:23) Enschede (21:32)
20:512971ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:23) Hengelo (21:39) Enschede (21:48)
21:21473ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (21:45) Hengelo (21:57) Enschede (22:06)
21:47675ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:11) Hengelo (22:23) Enschede (22:32)
21:512975ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:23) Hengelo (22:39) Enschede (22:48)
22:21477ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (22:45) Hengelo (22:57) Enschede (23:06)
22:47679ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:11) Hengelo (23:23) Enschede (23:32)
22:512979ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (23:23) Hengelo (23:39) Enschede (23:48)
23:21481ma   di   wo   do   vr   za      Almelo (23:45) Hengelo (23:57) Enschede (00:06)
23:49683ma   di   wo   do   vr   za   zo   Almelo (00:20) Hengelo (00:36) Enschede (00:45)


Dat leek me een mooie uitgangspunt voor een soort van dienstregeling in de toekomst op mijn baan. Natuurlijk is dit niet compleet, want ik mis de internationale treinen, de boemels uit Wierden, Mariënberg en Zutphen en de goederentreinen, maar het is een begin. De rest hoop ik er ooit nog eens bij te vinden. Voor Scandex, Nord-West en Nordsee kan ik die achterhalen via http://www.welt-der-modelleisenbahn.com, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ook is wel interessant de precieze samenstelling van deze treinen terug te vinden. Voor bovengenoemde internationale treinen is dat wel gelukt inmiddels. Ik zal ze binnenkort eens plaatsen.
Overigens is dit de dienstregeling in één richting. Aangezien op mijn baan alles rondrijdt komt iedere trein vanzelf weer terug waar hij vandaan kwam, dus één richting lijkt me voldoende.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2020, 16:51:17 door 1200blauw. Reden: tabel gefatsoeneerd »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2020, 07:54:05 »
Om een beetje een indruk te geven van hoe het totaalplaatje eruit ziet of gaat zien heb ik in schematische weergave gemaakt.



Het is in de basis een ovaal. Uiteindelijk rijden alle treinen van 1 naar 2 vv. De blauwe sporen zijn in het zicht. Die bestaan uit flexibele K-rails. Uit het zicht is alles C-rails. De letters representeren elk enige opstelsporen uit het zicht. A is er nog niet, maar staat op de planning, ooit. B geeft de mogelijkheid twee wat langere treinen op te stellen. Het pendelspoortje stelt de lijn naar Zutphen, Mariënberg of Zwolle voor. Daarop moet een DE2 of DE3 gaan pendelen. Ik heb niet de ambitie uitgebreid te gaan rangeren of veel aan de knoppen te zitten. Uiteindelijk is de bedoeling alles geheel geautomatiseerd te laten verlopen. Tot voor kort was dat het geval, maar dan analoog en grotendeels met M-rails. Nu is alles minimaal R2 en er komen geen S-bochten, Engelse, drieweg- of meegebogen wissels meer in voor. Daardoor is storingsvrij rijden met lange rijtuigen mogelijk geworden. Onlangs is alles er weer af geweest om de C-rails geschikt te maken voor massadetectie.

De stad ("Hengelo") ligt links op het plaatje. Alle sporen lopen die kant op. Het station van "Hengelo" ligt uit het zicht, maar wordt gesuggereerd door de sporen die daar alle samenkomen. In werkelijkheid verdwijnen de sporen daar uit zicht naar een schaduwstation. De pendeltrein stopt uit zicht en gaat na een tijdje weer terug.