Wat zijn we aan het bouwen? > Baanplannen

Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase

(1/3) > >>

Wout br52:
Hallo modelspoorders,

Al vele jaren volg ik de diverse onderwerpen en baanplannen op dit forum. Het is mij opgevallen dat er veel deskundigheid onder de gebruikers aanwezig is en dat men graag bereid is deze te delen met anderen. Hulde daarvoor.
Zelf ben ik jaren aan het bouwen geweest aan een redelijk grote spoorbaan van 650 bij 650 cm. Maar zoals het zo vaak gaat, de start is ambitieus en de plannen zijn wild. Door de tijd gebeuren er allerlei dingen waardoor de hobby op een lager pitje komt te staan. Bij mij dus ook. Wij hebben ons huis verkocht en zijn nu in ons nieuwe stekje op orde gekomen. Tijd dus voor een nieuwe start.
De beschikbare ruimte is een stuk kleiner, ik heb nu ca 525 bij 325 cm tot mijn beschikking, daarbij moet ik wel opmerken dat er nogal wat beperkende factoren zijn wat betreft de bruikbare oppervlakte. Er is een trapgat, een raam wat bereikbaar moet zijn, een doorloop naar een deur, een leidingkoker en voor service doeleinden is het ook handig zijn als de omvormer voor de zonnepanelen te bereiken is. De hoogte is nergens geen beperking en varieert van 220 cm aan een lange kant naar 350 cm aan de andere.

Enkele opmerkingen wat betreft de schaal en dergelijke.
De gebruikte schaal is HO, gelijkstroom, er wordt analoog gereden. Tijdperk rond 1950 dus vooral stoom, er zijn ook diesel en elektrische locomotieven. Ik ben niet zo strak in de leer en heb ook veel spullen die ik mooi vind.
De locomotieven, rijtuigen en wagons komen van verschillende merken, maar vooral Fleischmann en Roco. Railmateriaal van Roco, wissels voor de schaduwstations met bovengrondse aandrijving, de wissels voor de zichtbare baan zijn van Peco en worden door Tortoise motoren aangedreven. Er wordt vooral gebruik gemaakt van flexrail. De wissels heb ik zonder schade uit de oude baan kunnen halen, de rails zijn nog bruikbaar voor de schaduwstations. Voor mij is de techniek belangrijker als de scenery.
Voor de besturing gebruik ik de electronica van Gahler en Ringstmeier (MPC), de software is van Dieter Kalender (DKnBahn), dit is freeware, werkt goed en heeft een mooie grafische interface. Ik heb veel MPC spullen van de vorige baan die dus weer gebruikt gaan worden.

Het ontwerp wat ik nu gemaakt heb heeft 1 doorgaand station met 4 sporen en een locdepot, een kopstationnetje op een hoger niveau, 2 ondergrondse schaduwstations en een paternoster. Deze paternoster is voor het plaatsen van gehele treinsamenstellingen.(de uitvoering zal in eerste instantie handmatig zijn)
In de eerste opzet ben ik uitgegaan van een 2 sporige paradestrecke, dit kreeg ik echter niet op een acceptabel manier voor elkaar omdat de mogelijkheden om in een schaduwstation terecht te komen niet fatsoenlijk te realiseren zijn met de voor wat grotere loc's benodigde boogstraal. De minimale boogstraal is nu 48 cm, uitgaande van de Roco railgeometrie waarmee het plan is getekend in Railmodeller Pro. Er is nu gedacht aan een rondlopende 2 sporige baan met aan beide zijden van het doorgaande station een aftakking naar de schaduwstations welke ondergronds met elkaar verbonden zijn zodat "rond" rijden mogelijk is. Er is ook een aftakking naar een op een hoger niveau gelegen kopstationnetje. (met de layout daarvan ben ik nog aan het stoeien). Willen jullie meedenken? Alle op en aanmerkingen zijn van harte welkom, velen weten meer als 1 en als je er met een frisse onbevangen blik naar kijkt vallen soms zaken op die ik over het hoofd heb gezien.
Op sommige plaatsen maak ik een deel van de baan uitneembaar, bijvoorbeeld de oversteek bij de deur.
De plattegrond met de rode sporen is niveau -4. De niveaus -2 en -3 heb ik er niet bij gezet, daarop liggen de sporen die naar de schaduwstations lopen.
De hellinghoek is nergens groter als 2,5%.

Het hoofdstation ligt rechts boven op niveau 0. De sporen bij het trapgat zijn van de paternoster.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,  Wout






[/

Zilte:
Goedemorgen Wout,

Het meedenken is veelal eenvoudiger, als er beschikking is over beeldend materiaal. Een schets van de ruimte met daarin de aangegeven de beperkingen en maten volstaat en ook een printscreen/JPG van het plan is praktisch.
Zo vanuit uw beschrijving is alleen maar een ruwe schets op te maken, die met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onjuist zal zijn.

Wout br52:
Goedemiddag,

Ben aan het uitzoeken hoe ik het baanplan erbij kan krijgen.
Is me nog niet gelukt via de forum site die daarvoor is bedoeld, krijg steeds een foutmeldeing. Er wordt aan gewerkt.

Bedankt voor je reactie.

MVG Wout

Zilte:
U kunt ook de afbeelding uploaden op het forum. Zie links onder algemeen. Dit forum even voor de tweede keer openen in de browserbalk, klikken op uploaden en dan de url in een bericht plakken.

Wout br52:
Gelukt door eerst een schermafbeelding te maken.
Afbeelding staat in de eerste post.
Ga nu de andere niveaus erbij zetten.

Bedankt voor het meedenken.

MVG Wout

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie