Wat zijn we aan het bouwen? > Al het andere!

Fotospoordijkje bouwen om ervaring met Greenkeeper op te doen

(1/6) > >>

ruudns:
Ik heb de Greenkeeper al één jaar in huis.........en er nog niets mee kunnen doen :-\. Mijn baan in opbouw is simpelweg nog niet zo ver dat ik aan het rijtafel gedeelte kan beginnen, laat staan aan het aankleden ervan. Bouwen blijft leuk (y).

Omdat ik toch leukere foto's wil maken van nieuwe, verbouwde en aangepaste loks en wagons dus toch maar eens een plank met een stukje rail erop maken. En dan wordt het de uitdaging om er dan maar gelijk een fotodijkje van te maken, kan ik gelijk de Greenkeeper ook eens uit proberen ;).

Eerst maar een stuk multiplex dat ik nog in de kelder had staan opgesnord. Van de feestdagen nog een stuk piepschum verpakking opvuller over gehouden, die komt dus ook goed van pas. De blokken zijn samen precies zolang als de plaat.....alleen wat aan de smalle kant. Dus met een stift even de spoorbreedte erop getekend. Als ik die schuin afsnijd, kan ik dat schuine afgesneden stuk mooi tegen da andere zijkant gebruiken en is het dijklichaam een feit. Dat met wat silicone op de plaat vast gezet. en drogen maar.



Daarna de zijkanten met wat roodband die er nog stond dicht gesmeerd.



Dan er een plaatje Gamma roofmate aan beide kanten met een beetje houtlijm op vast gezet. Vormt het gelijk de sloten voor de water afvoer. Spuitbus ijzermenie en wat standgroen erover en het begin is er.



Ik had zowaar nog een stukje oude rail liggen met kartonnen dwarsbalken, lekker verweerd door de tand des tijd ;D. Met wat houtlijm vast gezet. Nachtje drogen............f :-Xck, teveel menie, er zaten wat druipgaten in de piepschuim. Precies naast de roodband. Opnieuw ook de bovenkant naast het spoor gedicht. En vervolgens het spoor van ballast voorzien.



Ik had het spoor opzettelijk niet in het midden gelegd en er is dus nog plaats voor een schouwpad. Dus wat grijze ballast erlangs. Gelijk ook de sloten een weinig op kleur gebracht met een kwastje Valejo verf.



En drogen maar weer ::). Niet verkeerd voor een eerste proefje....hier en daar het gras wat om geduwd, het hoeft echt niet allemaal recht omhoog.



Dan het boeltje ingesmeerd met houtlijm en de Greenkeeper zijn werk laten doen. Ongelofelijk zeg, het staat als een reiger bij windkracht 3 (y).



Dan ook maar zo'n plukje op het spoor zetten en langs de ballast.....



Moet zeggen, leuk om te doen en gelijk resultaat.



Na een nachtje drogen zijn de laatste lijmplekken ook op gedroogd.



Nog te doen:

* sloten vullen
* spoor afwerken met wat Valejo verf
* bovenleiding??
* achtergrondjeWordt vervolgd ;).

Simplex:
Ruud

Met verschillende lengte en kleuren vezel
(liefst meer 2mm dan 4) bereik je een mooier
resultaat. Het is nu... eh, meer een zooitje.
Met lijmen een ronde kwast om de lijm te
tamponeren in een random patroon en niet
te dicht op elkaar. Dan krijg je een mooie
natuurlijke structuur in je grasmat. Voor je
ballast (en daar komt geheid commentaar op)
eerst je gras dan je ballast. Dus van te voren
een beetje bepalen hoe je de aankleding doet.



Kijk uit naar de volgende poging.  (y)

Edsko Hekman:
Eens met de spreker hierboven.
Niet teveel van dat lange gras, dat staat in 1:1 nu bijna tot je knieën. ;)

Blijf oefenen, komt echt goed. Die Greenkeeper is een leuk en nuttig hulpmiddel.

Gr.

Edsko

ruudns:
@Steef:  goede tips (y), ga ik zeker proberen. Kom nog uit de tijd van de grasmat op rol en de zakken met gemalen strooisel ;D.
Was ook pas de eerste poging. Zal in het schaduwstation op mijn baan nog heel wat kunnen oefenen voor dat ik op de rijtafel zelf ga beginnen ;).
Wat is je commentaar op het ballast? Kan ik dat ook gelijk meenemen (y).
 
@ Edsko: had maar een paar soorten uit de opruiming van de treinenzaak in Hertzogenrath van afgelopen jaar. Meeste 4-6 en 12mm.

Edsko Hekman:
Ruud, ik heb op Grasland ook veel (heel veel zelfs...  ::) ;D) 2mm gras geknald. Ziet er echt veel beter uit. Dus als je kunt, zou ik echt even 2mm vezels opsnorren.  :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie