Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen  (gelezen 58910 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #270 Gepost op: 21 november 2022, 17:12:07 »
Jullie van Modulebaan. nl ook veel succes op de beurs in Rijswijk.
Als het mij lukt kom ik ook bij jullie buurten.

Groeten Richard.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #271 Gepost op: 21 november 2022, 17:17:51 »
Nou...

Modulebaan.nl staat het 3e weekend van december in Zutphen.
Rijswijk, enkele weken later, is dan voor de meesten van ons geen haalbare kaart qua deelname.
Maar als bezoeker kom ik graag langs, mits het werk het toelaat.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #272 Gepost op: 21 november 2022, 18:05:44 »
Zutphen is voor mij nog te hoog gegrepen denk ik.
Anderen succes en veel plezier daar in Zuthpen.
Doe Theo de groeten van me, als ik weer op en top fit ben sluit ik graag een keer daar aan, al dan niet met een baan.
Voorlopig houden we hier de ogen gespitst op Rijswijk. Bedankt voor zover.  (y)

 
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #273 Gepost op: 21 november 2022, 23:02:27 »
..........................................................
We hopen er voor iedereen weer een mooie voorstelling van te kunnen maken.
O, en Ronald zijn oproep uit 2013 geldt nog steeds.  ;) Iedereen kan gewoon meedoen hoor.  (y)

Op een beurs willen we met onze bakken graag altijd een mooie strakke opstelling maken. Afhankelijk van de beschikbare ruimte, de aanwezige bakken en het baanplan lukt dat de ene keer beter dan de andere. Op elke beurs is de baan weer anders en onderstaande foto geeft een beeld van onze opstelling tijdens Rijswijk 2017. Daar stonden we in een U-vormige baan, waarvan je één zijde op de foto ziet. Je ziet helemaal links nog net een keerlusbak met daarnaast een rijtje van drie deelnemersbakken, toen nog in stemmig zwart (behalve die ene in het midden, de mijne dus  ;)). Ervoor staat een kinderbankje en op die klep hoort een laptop:


Kan iedereen echt zomaar gewoon meedoen? Goh, wat leuk als ik dan mijn eigen mooi opgetuigde bak ook in Rijswijk in de forumbaan kan zetten!  (y) Maarrrrruh..... wat komt er eigenlijk voor kijken? Is zo'n bak wel makkelijk te bouwen? Wat kost dat allemaal? Kom ik niet in een soort halloween/horrorsekte terecht waar een paar dikke ego's de baas lopen te spelen?  Steek ik mijn kop niet in een soort strop? :o Zo zijn er nog wel een paar vragen te bedenken.....

Om mee te kunnen doen heb je vanzelfsprekend een modulebak nodig. Je kan hier op het forum een bouwpakket kopen voor je modulebak (kosten van een standaardbak ca. €150) of je maakt hem zelf met behulp van de op het forum aanwezige tekeningen. Hier zie je zo'n tekening met o.a. het eindresultaat:


De BNLS-standaardbak is zodanig bedacht dat hij in vrijwel elke auto meegenomen kan worden en door vrijwel iedereen in elkaar te zetten is (OK, er zijn altijd wel uitzonderingen  ;D, maar dan is er hulp). Om goed te kunnen rijden moet het dubbelspoor op de bak goed berijdbaar zijn en aan de uiteinden van de black boxen goed kunnen aansluiten op de andere bakken. Op je landschapsbak kun je maken wat je zelf wil: het thema is vrij, al is het een maanlandschap.  :D We rijden digitaal met DCC en Roco Multi- en WLAN-muizen. Om er als baan op een beurs mooi uit te zien heeft elke bak dezelfde kleur: RAL 7021, bij voorkeur van Flexa “Strak in de lak”:


Stel je meldt je met je bak aan, dan kom je met je woonplaats, emailadres en telefoonnummer op een lijst te staan. We noteren daarop ook de naam van je bak, het land van je thema en of je bak alleen technisch berijdbaar is of compleet ingericht met landschap. Als er een rijdag of rijweekend georganiseerd wordt krijgt iedereen met een technisch berijdbare bak een uitnodiging, waarop je reageert met op welke dagen je wel of niet kan komen. Je bent tot niets verplicht, dus als je niet kan of wil komen, ook goed, dan kom je gewoon een volgende keer. Op beurzen kun je alleen meedoen met een volledig opgetuigde modulebak incl. landschap en compleet met dak, verlichting en gordijn.

In principe komen onze uitnodigingen voor de beurzen van het Forumbestuur. Tot nu toe waren vóór corona Rijswijk en Eurospoor altijd vaste prik. We moeten maar even kijken hoe zich dat verder ontwikkelt, nu Eurospoor dit jaar alweer niet doorgaat. Maar voorlopig gaan we eerst nog naar Rijswijk.(y) Rijdagen of rijweekends kunnen in feite door iedere deelnemer georganiseerd worden. Richard en ikzelf hebben dat o.a. een aantal keer gedaan. De laatste keer was in juli in een sporthal in Stroe:


Onze rijdagen zijn min of meer besloten en dus komt er doorgaans geen of weinig publiek. Dan nemen we alleen het noodzakelijke mee. Op de foto zie je dan ook dat de bakken niet voorzien zijn van dak en zijpanelen en slechts enkele van gordijnen. Met gordijnen ziet het er op de foto wel leuker uit, dat dan weer wel.  ::)

Per jaar waren er tot nu toe (vóór corona) zo'n 4 tot 6 evenementen, maar in feite kom je als deelnemer alleen terecht op de rijdagen/rijweekends en beurzen die je zelf uitzoekt. Daar ontmoet je de andere deelnemers, help je mee de baan opbouwen en rijd je erop rond met je eigen meegenomen treinen. Op een grote baan van meer dan 20 meter kun je ook langere treinen eens lekker de benen laten strekken. Na de rijdag/beurs breken we met zijn allen de baan op en gaan we naar huis. Meestal eten of drinken we nog wat met elkaar, maar ook dat is niet verplicht. De rijdagen zijn altijd reuze leuk en gezellig. Als er al ge-oh/onenigheid binnen de groep is - soms komt dat helaas voor - dan gebeurt dat altijd tussen de rijdagen in op de groepsapp of hier op het forum. Wij hebben daarom besloten dat we geen besloten groep of vereniging willen zijn, maar alleen als individuele deelnemers rijdagen en beurzen voor onze forumbaan organiseren waarbij elke individuele deelnemer met een passende modulebak mee kan doen.

Heb je vragen of heb je interesse? Laat het gerust weten, of kom in Rijswijk bij ons langs.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2022, 13:41:45 door St00mboy »

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #274 Gepost op: 22 november 2022, 11:35:49 »
De deelnemers van de modulebaan, hun bakken ga ik de komende tijd een voor een aan u voorstellen.
De eerste is de modulebak van Gerard, genaamd “Bollenstreek”.
De ze modulebak is ook wel eens te vinden bij de BMB, British ModuleBaan, dan heet de module “ Spalding”.
Het bouwdraadje is hier te vinden: Bollenstreek, Gerard is vaak te vinden bij de MSC Delfland, maar zijn modulebak staat thuis. club info

Veel leesplezier.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 09:37:32 door nighttrain1. Reden: Onwaarheden verwijderd. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #275 Gepost op: 27 november 2022, 21:54:03 »
De tweede module die ik onder de aandacht wil brengen is de module Werkspoor Kathedraal.
Deze module is er echt een met een eigen verhaal.
Ik ga daar niet te veel over vertellen, dat moet u zelf maar ontdekken.
Maar een klein tipje kan wel:
Deze module is in 2 delen opgebouwd, deel 2 begint hier..

Ook voor deze module geldt, veel leesplezier. (y)

39447
« Laatst bewerkt op: 27 november 2022, 21:57:30 door nighttrain1. Reden: Hits toegevoegd. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #276 Gepost op: 29 november 2022, 19:44:25 »
Ondertussen gaan de voorbereidingen voor Rijswijk gewoon door. De aangemelde deelnemers hebben nu contact met elkaar op een Whatsapp groepsapp. Dat is handig om snel zaken met elkaar te kunnen afstemmen, zeker als de beurs dichterbij komt.
We hebben nu contact met elkaar om er zeker van te kunnen zijn dat we straks met genoeg bakken in de baan kunnen staan We hebben 25 meter lengte, en dan is het lullig als je er door omstandigheden met maar 3 of 4 bakken komt te staan. Natuurlijk gebeurt het af en toe dat er een paar deelnemers niet in staat zijn om met hun bak te komen, maar deze keer is het wel raak!  :-\  Edsko's bak "Grasland" kan er niet bij zijn, want die wordt momenteel verbouwd, en Richard en Marcel hebben beiden nu andere zaken aan het hoofd. Richard is - het staat elders op het forum vermeld - heel naar met zijn fiets gevallen, maar hij is niet de enige, het is ook Age overkomen. Age wilde juist proberen om zijn nieuwe bak op tijd voor Rijswijk gereed te krijgen, toen het hem overkwam. Dat gaat nu helaas niet lukken, maar we hopen wel dat hij op tijd genezen zal zijn om met zijn oude bak aanwezig te kunnen zijn. Die is ook mooi:


We hebben Paul (forumlid Paulus) bereid gevonden om te pogen met een bak naar Rijswijk te komen. Paul zou eerst eigenlijk zonder bak komen, maar gaat nu toch proberen om hem mee te nemen. (y) Hij maakt mooie dingen met een Frans thema:


Gelukkig liggen we ondanks alles nog wel op schema voor 7 of 8 bakken.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #277 Gepost op: 01 december 2022, 19:18:43 »
Hot news! Stop press! :o

Onze voorbereiding voor Rijswijk is helaas per direct gestopt: de Forumbaan zal deze keer niet in Rijswijk te zien zijn.  :-\
Gisteren kwam het bericht van de NMD-organisatie dat er voor de BNLS-stand niet de eerder aangeduide ruimte van 25 x 8 meter beschikbaar was, maar slechts 12,5 x 8 meter, de helft dus. Het BNLS-bestuur heeft vervolgens de beslissing genomen om voorrang aan de demo's te geven i.p.v. aan onze forumbaan. Daarbij speelt mee dat er in Rijswijk al een baan of 40 staan, maar verder nauwelijks demo's gegeven worden.

Onze deelnemers zijn inmiddels op de hoogte gesteld en de teleurstelling is natuurlijk groot.  :-\ Het is voor ons een flinke onderneming om de baan met zijn allen voor zo'n beurs georganiseerd te krijgen. Daarbij is het telkens weer mooi om te beleven hoe iedereen het in de aanloop naar zo'n show oppakt om zijn beste beentje voor te zetten, zodat we er in Rijswijk zo piekfijn mogelijk bij komen te staan. Daarom is dit voor ons een flinke domper, waarop we na de corona eigenlijk niet meer gerekend hadden. Hierbij bedanken we onze deelnemers voor de wil om zich ervoor in te zetten.  (y)
Wij zijn ons nu aan het beraden...., nee, niet op juridische stappen  ;D, maar om z.s.m. weer een eigen rijdag te organiseren. Er zijn al een paar mogelijkheden genoemd.

Er is gelukkig toch nog een klein lichtpuntje nl. dat de forumbaan-demo wel gewoon doorgaat: in zekere zin zijn we dus toch op de beurs aanwezig. Je zal tijdens de beurs de voortgang kunnen zien aan onze drie demobakken met een heel mooi Nederlands thema. Je kan er vragen over stellen en wie weet mag je misschien zelf ook een schroevendraaier vasthouden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2022, 19:51:26 door St00mboy »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #278 Gepost op: 01 december 2022, 19:30:14 »
Potverdikke :o :-\
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #279 Gepost op: 01 december 2022, 23:31:18 »
Dat is vet balen zeg! Misschien kunnen jullie je aanmelden bij de modelbouwshow in Goes in februari.
Wij Zeeuwen zien de baan graag komen (maar helaas heb ik er niks over te zeggen of jullie welkom zijn ;))
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #280 Gepost op: 02 december 2022, 01:00:56 »
"Probleem" is dan dat Goes voor de meeste van de deelnemers een heel ver takke-eind is om er te geraken.

Kunnen dan wel welkom zijn vanuit de organisatie, maar als er geen deelnemer zou willen komen hebben we nog niets.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #281 Gepost op: 02 december 2022, 08:16:12 »
Dan is de echte Kathedraal in Utrecht zo gek nog niet.
Centraal en goed bereikbaar met ov.
Allen de prijzen en realisatie ...

Had je die mail met info ooit nog ontvangen van mij Edsko?

Is wel ff wat.
« Laatst bewerkt op: 02 december 2022, 08:36:33 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #282 Gepost op: 02 december 2022, 10:41:32 »
Ja, heb ik ontvangen Koen. Was alleen wel heel veel te duur.... :(

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #283 Gepost op: 02 december 2022, 11:29:21 »
Wellicht mee te liften met Hobma in Houten  10 en 11 jan.   ..... (of Massinkhal Nijmegen?? )

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: (BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
« Reactie #284 Gepost op: 02 december 2022, 12:06:09 »
"Probleem" is dan dat Goes voor de meeste van de deelnemers een heel ver takke-eind is om er te geraken.

Ja, dat hoef je mij niet te vertellen ;) ik moet elke keer takke-eind rijden om naar een beurs te gaan.
Daarom hoop ik dat men eens bij ons komt  ;D ;D En de grote modulebaan die er vroeger vaak stond zal er niet snel meer komen.
Want die staat nu bij mij op zolder  ;D ;D dus er is wel plek voor een nieuwe grote baan  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop