Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors  (gelezen 10400 keer)

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #30 Gepost op: 17 februari 2020, 18:31:44 »
@ Klaas, Martin en Dirk:

Enorm veel dank voor de toelichting en de berekeningen. Zo leer ik nog eens wat!  (y)

Gisteren heb ik stroom en/of spanning gemeten over alle weerstanden en nog enkele andere punten, in beide situaties (blok aan en blok uit). Ik moet het nog allemaal narekenen maar met deze uitleg begrijp ik nu al sommige resultaten die me eerst niet logisch leken.
 
Ik hoop vandag of morgen een bijgewerkt schema te laten zien.

Groeten,

Joost


Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #31 Gepost op: 24 februari 2020, 00:12:02 »
Hoi iedereen:

Deze week heb ik het schema aangepast en opnieuw alles nagemeten.
De minimale versie ziet er nu zo uit:



Voor transistor T1 staat, op aanraden van Klaas, nu een 220 ohm weerstand. Met een spannings verval van 0,6V wordt de basisstroom nu 2,7 mA. Zonder deze weerstand was het spanningsverval over de detector (dubbele diode) slechts 0,5 V, dus inderdaad liep de hele stroom over de basis van de transistor, zoals Klaas al uitlegde.

Het vertrekken van een trein als het volgende blok vrijkomt, ging nogal schokkerig, omdat de stroomafname niet overal even goed is. Ik heb daarom tussen de detector en de transistor een condensator C1 gezet. Ik ben begonnen met 100 mF en daarmee was het schokken afgelopen... maar toen bleek dat de trein wat langzamer optrok. Dat is een mooie bonus. Ik heb toen een grotere condensator geprobeerd tot het optrekken naar mijn zin verliep. Als nu het volgende blok vrijkomt, wacht de trein 1 of 2 seconden en dan komt hij prachtig langzaam op gang.

De 560 ohm weerstand R1 heb ik veranderd in 1K, om het stroomverlies wat lager te houden als er op één baan meerdere blokken bezet zijn. Op deze weerstand meet ik een verval van 0,26 V, wat een basisstroom van 1,26 mA oplevert.

De 4K7 weerstand R3 die T2 overbrugt heb ik ook veranderd in 2K2 om de “trickle current” wat hoger te hebben.

R1 moet een vermogen van 0,5W aankunnen. De andere weerstanden R2 en R3 kunnen 0,25W zijn.

Ik heb er nog een paar extra´s bij verzonnen. Die komen morgen als ik ze heb uitgetekend.

Nogmaals dank voor alle vragen, suggesties en reacties.

Groeten uit Colombia,

Joost
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 20:03:43 door Joost O »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #32 Gepost op: 24 februari 2020, 09:54:11 »
Goed bezig, en je leert ook snel. ;)
Eén puntje nog: bij de condensator schrijf je 680mF. Dat zijn millifarads en dat is wel heel veel. Ik denk dat je microfarads bedoelt. Dat wordt met de Griekse letter mu geschreven, maar omdat dat omslachtig is gebruiken we daar vaak de letter u voor. Dan wordt het dus 680uF.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #33 Gepost op: 24 februari 2020, 09:59:36 »
Ik neem aan dat D1 en D2 ter beveiliging zijn, als de locomotief stroomloos geschakeld wordt. Zou daarom de D2 variant niet weggelaten kunnen worden? Hier staat immers altijd de volle spanning.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #34 Gepost op: 24 februari 2020, 20:11:13 »
@Klaas: Bedankt voor de pluim  (y) en voor de correctie. Het plaatje is aangepast.

@Gerard: Inderdaad, je hebt gelijk. Ik zie het nu ook. Maar... ik had domweg alle railsecties met blusdiodes uitgerust. En dat kwam goed uit, want:

Zoals met vele projecten het geval is, begon ook dit zo simpel mogelijk, maar als het eenmaal werkt (en je begrijpt hoé het werkt) smaakt het naar meer. Ik heb nu twee extra´s bij de blokbeveiliging: een rood/groen sein en een remfunctie. Hier het nieuwe schema:



(NB: In dit schema heb ik de detector wat anders getekend. De functie is gelijk)

Het sein bestaat (uiteraard) uit twee LEDs, die wel/niet branden als de stopsectie wel/geen spanning krijgt. Als transistor T1 niet geleidt (trein rijdt door), loopt er een klein stroompje door de groene LED die T1 overbrugt. Als T1 gaat geleiden (trein moet stoppen) gaat de rode LED branden. Om te voorkomen dat, als T1 niet geleidt, de stroom via de rode LED de verkeerde kant uit gaat, zijn diodes D5 en D6 er bij gekomen.

Van groen op rood springt het sein ogenblikkelijk over. Van rood op groen gaat dat geleidelijk naarmate de condensator C1 leegloopt. Het rode licht dooft langzaam en het groene komt langzaam op, en ondertussen begint de trein te rijden. Dat is niet ideaal, maar ik accepteer het terwille van het langzaam optrekken van de trein.

De remfunctie werkt zo: De “normale” railsectie wordt nu ook via een TIP120 transistor gevoed, net als de stopsectie. Normaal krijgt de normale rail dus dezelfde spanning als de stopsectie. Als de trein moet stoppen omdat het volgende blok bezet is, gaat T1 geleiden en “trekt” stroom via de twee weerstanden R6 en R7. Die weerstanden vormen een spanningsverdeler die er voor zorgt dat de spanning op de basis van T3 ongeveer 2/3 van de voedingsspanning is. Als nu het volgende blok (blok 2) bezet is, zal de trein meteen bij het binnenrijden van blok 1 al langzaam gaan rijden. Met een beetje geluk is het volgende blok al vrij vóórdat de stopsectie bereikt is, en zal de trein dus niet hoeven te stoppen. Als er wél gestopt wordt, ziet het er nu veel beter uit dan de “boem-stop” van de eerste versie.

Ziezo, dat was het voorlopig. Nu moet ik eerst eens naar mijn plaatselijke Chinees om componenten te kopen, en dan ga ik proberen een compleet 4-blok systeem in elkaar te solderen. Als het zover is komt er nog wel een update.

Groeten uit Colombia,

Joost

Arjen52

  • Online Online
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2020, 21:04:55 »
Het wordt steeds mooier, maar ook complexer.  (y)
Nog een paar vraagjes:
Rechts staat "Blok 1 normale sectie". Moet dat niet "Blok 1 remsectie" zijn?
En moet deze sectie niet geïsoleerd worden van de normale sectie?
Er zouden dan per sectie 3 blokken zijn.
Als ik ongelijk heb (en die kans is groot   :D ), moet "Blok 2 normale sectie" dan net zo aangesloten worden als "Blok 1 normale sectie"?

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #36 Gepost op: 24 februari 2020, 23:34:23 »
Hoi Arjen:
 
Rechts staat "Blok 1 normale sectie". Moet dat niet "Blok 1 remsectie" zijn?

Al geloof je het niet... je hebt volkomen gelijk  ;D  Zo kan het ook.

Ik was gewoon niet op het idee gekomen. En op mijn testbaan zijn alle blokken verdeeld in 2 geïsoleerde secties, dus om jouw idee uit te proberen zou ik wel de rails en bekabeling overhoop moeten halen. Daar heb ik nou niet zo´n zin in  ::)

Met jouw voorstel zouden de meeste treinen, na eerst het langste deel van het lok op normale snelheid te berijden, dan een stukje remmen en dan stoppen.

Met mijn verdeling werkt de hele lengte van het normale blok als remsectie, met als resultaat dat de trein langzaam gaat rijden zodra hij het blok binnenrijdt, en meestal niet eens helemaal stopt, omdat het volgende blok al vrijkomt vóór dat de langzaam rijdende trein de stopsectie bereikt.

In de praktijk zal dat een cascade-effect geven, want als éen trein langzamer door z´n blok rijdt, gaat de trein die na hem komt het ook doen. Als je dan één lok hebt die op zich langzamer rijdt (bij mij de Zwarte Anna) dan is het resultaat dat alle treinen gemiddeld even langzaam er elk een blok achter aan rijden, met zo nu en dan eentje die stopt of even een stukje sneller rijdt.

Ik heb de remsectie op een enkel blok getest, volgende week begin ik aan een complete opstelling en dan weet ik of die theorie opgaat.

Groeten,

Joost


Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #37 Gepost op: 24 februari 2020, 23:47:40 »
Hallo iedereen:

Ik kon het niet laten om het toch even uit te tekenen.
Gerard z´n diode is in deze versie nu ook weg  ;D



En inderdaad: In het schema van reactie 34, met een enkele normale/rem sectie, moet de normale sectie van blok 2 (links) net zo worden aangesloten als die van blok 1, dus met een remschakeling.

Het wordt steeds mooier, maar ook complexer.  (y)
Nu mede dank zij jou  (y)
Groeten,

Joost
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2020, 23:50:30 door Joost O »

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #38 Gepost op: 26 februari 2020, 23:50:17 »
Ziezo, gisteren even bij mijn Chinese hofleverancier langs geweest:



Gelukkig hadden ze alles (nog) wat ik nodig had. Maar ze krijgen al een maand lang geen leveranties meer uit hun Homeland. Dus blij dat ik op tijd was  (y)
 
Dit was de buit, genoeg voor een beveiliging systeem met 8 blokken:


Kostprijs: 22 euro
Verzendkosten: Een busritje van 0,60 euro
Invoerrechten, BTW enz: 0,00 euro
Bonnetje: wat is dat?
Levertijd: 10 minuten
Nog een ballpoint erbij kado

Colombia heeft z´n voordelen  ;D

Groeten,

Joost

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #39 Gepost op: 26 februari 2020, 23:53:38 »
off-topic vraagje: betaal je daar ook in euro's, of zijn dat omgerekende bedragen?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #40 Gepost op: 27 februari 2020, 00:08:16 »
Mooi dat je dat daar allemaal gewoon in een winkel kan kopen. Ik woon in Spanje en ik zou niet weten waar ik zo een elektronicawinkel  kan vinden. Ik koop dus veel in China, of bij conrad.com, of bij Okaphone als ik met vakantie in  Groningen ben.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2020, 00:10:52 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #41 Gepost op: 27 februari 2020, 01:12:51 »
betaal je daar ook in euro's,?

Nee hoor, gewoon 82.000 gedevalueerde Colombiaanse peso´s.  ;D

Joost

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2020, 00:29:44 »
Er zouden dan per sectie 3 blokken zijn.
?? -> Er zouden dan per blok 3 secties zijn: Blok 1, normale sectie; Blok 1, remsectie en Blok 1, stopsectie.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Arjen52

  • Online Online
  • Berichten: 2176
  • Oude meuk in h0
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2020, 09:04:35 »
@Martin Hornis: Je hebt gelijk.  :-[
Dat krijg je als je ouder wordt.  :D

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 415
Re: Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2020, 23:43:14 »
Dag Joost,

Is de lichtopbrengst van je groene led wel voldoende? Vloeit maar iets van een 250uA door en dat is toch wel aan de lage kant. Voor de rode Led is het een stuk beter maar ook daar. Zijn het high efficiency leds?

Mvg, Patrick
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout