Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors

<< < (2/11) > >>

Klaas Zondervan:
Inderdaad, de stopsectie kan dan nog niet bezet zijn. Maar door de voorgaande trein wordt die wel naar nul getrokken. Dus als de trein in de stopsectie aankomt is die al "dood" en stopt de trein abrupt.
Dus wat ik zeg: je moet pas beginnen met remmen/stoppen als de trein in de betreffende sectie is aangekomen.

Klaas Zondervan:
Joost, waar heb ik je aan inspiratie geholpen? In mijn bouwdraadje over mijn spoorbaan "Uit en Thuis" staan schemafragmenten van het bloksysteem dat ik daarvoor heb gebouwd. Te beginnen bij #163.
Bij mijn systeem komt toch wat meer kijken.

Patrick Smout:
De stopsectie zal ook een detectie moeten krijgen om het vorige blok bezet te houden. Als er nu een losse  loc stilstaat in het stopblok is er niets dat verhindert dat een volgtrein vanuit het vorige blok gewoon verder kan rijden.
Over de detectiediodes zou ik ook een weerstand zetten van ongeveer 1k om de schakeling wat ongevoeliger te maken voor stoorsignalen.
De schakelaar voor manuele stop zou ik parallel over de 2n3904 stoptransistor zetten. Als de schakelaar nu open staat dan staat of valt de correcte werking met de lading die je op de condensator kan houden of wegvloeit. Niet echt stabiel als je dit een aantal maal wil opbouwen.

Mvg, Patrick

Martin Hornis:
50 jaar geleden heb ik ook aan zoiets gedacht. Ik kwam tot de ontdekking dat ik een grote archiefkast met elektronica nodig zou hebben om mijn treinen te besturen. Want ik had 22 blokken, 16 wissels, 6 ontkoppelrails en 32 NS-seinen met 3 lampen.

Joost O:
Goedenavond heren:

Heel hartelijk dank voor alle waardevolle reacties.
Ik zal proberen om er ordelijk op in te gaan.

Eerst even wat achtergrond over mijn motivatie. Ik heb geen (ruimte voor een) grote baan, alleen een testrondje met 4 meter rijlengte. Ik doe dit project dus meer om electronica mee te leren dan om een functionele baan te bouwen. Om te beginnen wil ik een schakeling maken die hetzelfde doet als het klassieke bloksysteem van Fleischmann, maar dan met transistors i.p.v. relais. Alles wat ik er verder bij kan verzinnen is meegenomen en leer-ervaring.
Als ik ga testen (hoop op eind Januari) wordt het rondje in 4 blokken verdeeld, dus zal elke trein toch niet langer kunnen zijn dan een lok en twee wagentjes ;D

Nu de reacties op jullie waarde reacties:


--- Citaat van: Erik Baas op 25 december 2019, 22:40:25 ---* Zo te zien staat er idd. 30V op, daar zal zo'n 25V van overblijven voor de treinen, en dat is veel te veel.
* Aan de min-kant van de potmeter moet een weerstandje in serie opgenomen worden, anders zal een groot deel van het regelbereik "dood" zijn.
* Een groot nadeel van deze schakeling is IMO dat achteruit rijden onmogelijk is...

--- Einde van citaat ---
* De voeding moet idd +15V en 0V zijn. Een Lima lok op 25V rijdt Mach 3 ;D
* Ik snap het concept van het regelbereik. Ik heb dat eens geprobeerd, met een simpele voeding, maar sommige loks zijn gevoeliger dan andere en bleven "kruipen", dus neem ik het "dode" bereik maar voor lief en weet zeker dat de loks echt 0V krijgen als de regelaar dicht is. Ik bedenk net dat ik dat ook met een master-schakelaar kan doen.
* Achteruit rijden kan idd niet. Wat ik in een latere fase wil uitpluizen is een manier om één blok, of een parallelspoor naast een blok, als overgavespoor te gebruiken, dat dan alternatief gevoed kan worden vanuit het bloksysteem of met een handregelaar die de trein naar opstelsporen, rangeerterrein e.d. doorstuurt. Het idee is dan om een hand-bediende rangeerbaan te hebben om mee te spelen, met daar om heen een grote lus van blokken waar de treinen elkaar automatisch achterna zitten. Als ik ooit een groot huis heb... ::)


--- Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2019, 09:45:39 ---De potmeter linksboven kun je versterken met een transistor die als emittervolger is geschakeld. (rood omcirkeld)

--- Einde van citaat ---
Bedankt en begrepen! Schema bijgewerkt.


--- Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2019, 09:45:39 ---Tussen de 2N3904 en de condensator moet nog een weerstand, anders trek je de condensator veel te snel vol.

--- Einde van citaat ---
Vol of leeg? Ik snap eigenlijk zelf nog niet of die condensator C? daar wel goed zit.. ik zie nu dat zolang de handschakelaar dicht staat (in automatische werking dus) die condensator altijd kortgesloten staat, m.a.w. niets doet ???  Voorlopig smijt ik hem eruit, totdat ik het beter uitgepuzzeld heb.


--- Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2019, 09:45:39 ---Verder is het stopgedrag nogal bruusk. Stel dat het volgende blok bezet is. De stopsectie wordt dan naar nul getrokken. Een volgende trein komt dan is een spanningsloze stopsectie en zal plotseling stoppen in plaats  van netjes af te remmen. Je moet dus de remming pas inzetten als de stopsectie bezet raakt.
...
Maakt het wel wat ingewikkelder allemaal.

--- Einde van citaat ---
Zoals je zegt, het stoppen gaat met een boem! Ik dacht het te verhelpen met voorgenoemde condensator, mar die vlieger gaat dus (nog) niet op. Ik zal dit nog eens verder bestuderen, eens zien hoe ver ik kom. Maar ja, met het oude FLM systeem met z´n relais stopten de treintjes ook zo...


--- Citaat van: Patrick Smout op 26 december 2019, 11:33:20 ---De stopsectie zal ook een detectie moeten krijgen om het vorige blok bezet te houden. Als er nu een losse  loc stilstaat in het stopblok is er niets dat verhindert dat een volgtrein vanuit het vorige blok gewoon verder kan rijden.

--- Einde van citaat ---
De bezet-detectie gaat over het hele blok, dus normale sectie + stopsectie. Of zie ik iets over het hoofd?


--- Citaat van: Patrick Smout op 26 december 2019, 11:33:20 ---Over de detectiediodes zou ik ook een weerstand zetten van ongeveer 1k om de schakeling wat ongevoeliger te maken voor stoorsignalen.
De schakelaar voor manuele stop zou ik parallel over de 2n3904 stoptransistor zetten. Als de schakelaar nu open staat dan staat of valt de correcte werking met de lading die je op de condensator kan houden of wegvloeit. Niet echt stabiel als je dit een aantal maal wil opbouwen.

--- Einde van citaat ---
Begrepen. De weerstanden heb ik erbij getekend. Je comment aangaande de schakelaar snap ik ook, maar gezien de condensator er voorlopig uit is, wacht ik daar nog even mee.


--- Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2019, 11:22:31 ---Joost, waar heb ik je aan inspiratie geholpen?

--- Einde van citaat ---
Ooit heb je me het artikel over het "H0-Blok" systeem gestuurd. Ik ben dat nog steeds aan het bestuderen. De inspiratie is niet zozeer van "ik ga die schakeling nabouwen" maar van "hé, leuk wat je allemaal met electronica kunt doen, dat wil ik ook leren". Wellicht ben ik het wiel opnieuw aan het uitvinden, maar het gaat me om het uitproberen en -puzzelen, niet alleen om het eindresultaat.

Zo heb ik ooit ook een schakeling gemaakt om een oude FLM wissel te bedienen. Eerst een Condensor Discharge Unit, toen een beveiliging om te voorkomen dat de wisselspoel doorbrandde als je de knop te lang indrukte, en daarna nog een flip-flop circuit om twee LEDs de wisselstand te laten aangeven. En alles met één schakelaar, en voor een wissel zonder relaiscontacten of eindschakeling. Ik begon met wat simpels en bouwde het bij stukjes uit tot het naar mijn zin te gecompliceerd werd. De uiteindelijke schakeling werkte prima, maar was veel te complex om hem voor elke wissel te gaan bouwen  ;D ;D


--- Citaat van: Martin Hornis op 26 december 2019, 15:31:18 ---50 jaar geleden heb ik ook aan zoiets gedacht. Ik kwam tot de ontdekking dat ik een grote archiefkast met elektronica nodig zou hebben om mijn treinen te besturen. Want ik had 22 blokken, 16 wissels, 6 ontkoppelrails en 32 NS-seinen met 3 lampen.

--- Einde van citaat ---
Dat risico heb ik niet. Ik zou nooit ruimte voor 22 blokken hebben, en m´n wissels zijn handbediend  :angel:

Dit bericht is nogal lang geworden. In het volgende stuur ik het aangepaste schema.

Nogmaals dank,

Joost


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie