Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors

<< < (10/11) > >>

Joost O:
Hi Patrick:

Ik weet niet of het high-efficiency LEDs zijn, het zijn gewone 3mm exemplaren. Ik heb verschillende weerstanden geprobeerd tot het naar mijn zin was. Persoonlijk houd ik niet van erg fel brandende LEDs.

Als ik me niet vergis, kun je een kleinere weerstand gebruiken zonder dat de werking van het systeem er door verandert.

Groeten,

Joost
 

Patrick Smout:
Dag Joost,

Mooi zo. Zolang de waarde van R4 beduidend groter is dan de waarde van R5 en R6+R7 dan zal de schakeling wel werken zoals het hoort. Als de waarde van R4 bv. behoorlijk moet dalen tot 4k7 of zo om de groene LED voldoende licht te laten geven dan loopt het m .i. mis. De rode en groene led zullen dan gelijktijdig gaan oplichten. Tevens zal dan ook het gedrag van de remsectie veranderen (lagere snelheid bij groen ). Een extra transistor voor het aansturen van de groene LED is dan een mogelijke oplossing.

mvg, Patrick

Joost O:
Goedenavond allen:

Dank zij een nationale quarantaine en nog andere verwikkelingen, ben ik twee maanden lang niet bij mijn baan geweest (die staat op 60 km van m´n huis).  Vorige week was het eindelijk mogelijk om weer een paar tests uit te voeren. Eerst twee kleine veranderingen:
- De weerstand voor de groene LED was inderdaad te groot. Ik heb er een 10K in gezet (in plaats van 47K)en het licht brandt nu goed.
- Condensator C1 heb ik weer veranderd in 100 uF.  Het optrekken van de trein duurde toch wat te lang.
- De 2K2 weerstand voor de remsectie moet een 3R3 of een 3R9 worden. Het rem-effect is nogal erg bruusk.

Tot zover alles prima.

Tot ik met een Lima 1200 lok ging rijden. Bij die lok heeft elk draaistel stroomafname voor één pool. Als nu het eerste draaistel over de grens tussen twee blokken rijdt (b.v. van blok 1 naar blok 2), wordt de stroomdetectie van blok 2 actief, en wordt blok 1 dus uitgeschakeld. Maar het achterste draaistel staat nog op blok 1, met als gevolg dat de lok stilstaat.

Hier ben ik, net als de lok, nog niet overheen.
Het blijkt dus nodig dat, wanneer een trein een blok verlaat, het uitschakelen van het vorige blok een paar seconden vertraagd wordt. Hoe ik dat moet doen, weet ik nog niet. Ik heb wat gespeeld met condensatoren op diverse punten van het schema maar voorlopig lukt het me niet. Suggesties zijn welkom.

Momenteel is dit systeem dus getest en goed werkend, maar alleen bruikbaar voor korte loks, of wel loks met stroomafname op alle wielen.

Nogmaals hartelijk dank aan iedereen voor het meedenken. Dit project gaat voorlopig op een zeer laag pitje, of misschien zefs de vriezer in.

Groeten uit Colombia,

Joost

 

Patrick Smout:
Dag Joost,

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de eerste 30 cm van een blok rechtreeks op de rijspanning te zetten en niet via detectie/bloksturing. Een loc zal dan altijd in dat korte stukje blijven rijden en niet gedetecteerd worden. Ideaal wordt dit wel gevoed uit de optrekschakeling  ( als je die zou hebben) maar zonder detectie.

Mvg, Patrick

Klaas Zondervan:
Je kunt ook de scheiding tussen de blokken laten  verspringen. Dus de scheiding in de linkerrail (detectie) een loclengte verder te leggen dan de scheiding in de rechterrail. De loc staat dan voor zijn voeding al helemaal in het volgende blok voordat hij daar wordt gedetecteerd. Hetzelfde effect als de oplossing van Patrick, maar net even anders.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie