Vraag en antwoord > Elektronica en analoog

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors

(1/11) > >>

Joost O:
Hallo allemaal:

Op basis van informatie van de encyclopedie  (y) en van Klaas ZondervanĀ“s site  (y) ben ik een bloksysteem aan het ontwerpen. Ik wil hier mijn concept laten zien en enige vragen stellen.

Zover ben ik:


Vanaf linkerkant:
- Een potmeter als "voltage divider" om de snelheid voor de hele baan in te stellen. Van deze potmeter komt een kleine stroom die ik verder gebruik om in elke baan sectie transistors aan te sturen, die dan de rijspanning voor de rails leveren. Die transistors zijn TIP-120 Darlingtons.
- Elk blok heeft een lange "normale" sectie en een korte "stop" sectie. De normale sectie wordt continu via zijn Darlington van rijstroom voorzien. Tot hiertoe (potmeter+transistor) heb ik al goede ervaring dat het werkt.
- Voor elke stop sectie is er een 2N3904 NPN transistor die aangestuurd wordt vanuit een bezet-detector (twee diodes) die op het volgende blok zit. Als in het volgende blok een trein rijdt/staat, gaat deze transistor geleiden en trekt de basis van de Darlington naar nul. De stopsectie komt dan zonder rijstroom te staan.
- Ook kan de stopsectie handmatig worden uitgeschakeld om de trein te dwingen op dat punt te stoppen (b.v. een station).

Twee dingen zijn niet getekend:
- Bij de voeding komt een kortsluiting beveiliging.
- Over elke railsectie komt een "blusdiode".

Nu heb ik wat vragen:
1. C? is een condensator met twee functies: Het af- en inschakelen van de stopsectie geleidelijk te laten verlopen, en tegelijk flikkeringen in de bezet-detectie op te vangen. Hoe groot zou die condensator moeten zijn? Niet zo klein dat je het rem- en optrek-effect niet ziet, en niet zo groot dat de trein over de stopsectie heen schiet...
2. R? is een weerstand om, als de Darlington transistor niet geleidt, toch een kleine stroom naar de rails te laten lopen, om de detector te activeren als de trein stilstaat. (Trickle-current). Hoe groot zou die weerstand moeten zijn?
3. Hoe groot zou R2? moeten zijn?
4. R480 werkt goed met mijn huidige voeding met 1 enkele Darlington. Maar met 4 secties krijg ik 8 van deze aansluitingen. Wordt de stroom dan te groot voor de potmeter? Zou ik een grotere waarde moeten nemen, of krijgt elke Darlington dan niet genoeg meer?
5. Wat kan ik nog meer over het hoofd hebben gezien?

Zo, schieten maar! Alvast bedankt voor het meedenken,

Joost

Klaas Zondervan:
Interessant minimalistisch ontwerp. Op het moment heb ik geen puf om er uitgebreid op te reageren (ben aan het uitbuiken van het kerstdiner ;D)
Wel een eerste vraag over de voeding. Ik zie +15V en -15V. Dat betekent toch niet dat je 30V op het systeem hebt staan?

ikbenerevenniet:
* Zo te zien staat er idd. 30V op, daar zal zo'n 25V van overblijven voor de treinen, en dat is veel te veel.
* Aan de min-kant van de potmeter moet een weerstandje in serie opgenomen worden, anders zal een groot deel van het regelbereik "dood" zijn.
* Een groot nadeel van deze schakeling is IMO dat achteruit rijden onmogelijk is...

Klaas Zondervan:
De potmeter linksboven kun je versterken met een transistor die als emittervolger is geschakeld. (rood omcirkeld)
Tussen de 2N3904 en de condensator moet nog een weerstand, anders trek je de condensator veel te snel vol.

Verder is het stopgedrag nogal bruusk. Stel dat het volgende blok bezet is. De stopsectie wordt dan naar nul getrokken. Een volgende trein komt dan is een spanningsloze stopsectie en zal plotseling stoppen in plaats  van netjes af te remmen. Je moet dus de remming pas inzetten als de stopsectie bezet raakt.
Dus: volgend blok bezet EN stopsectie bezet >> remmen.
Dat betekent dat je de stopsectie apart moet detecteren en je moet een EN-schakeling toevoegen.

Het is nog mooier om de normale sectie er ook in te betrekken, daar maak je dan een remsectie van.
Dus: volgend blok bezet  EN  remsectie bezet >> afremmen naar lage snelheid.
Je spreidt het afremmen dan over een grotere lengte. Maakt het wel wat ingewikkelder allemaal.

Overet:
@Klaas,

Als de trein nog in de normale sectie rijdt kan de remsectie toch niet bezet zijn? Of begrijp ik het verkeerd?

Tom

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie