Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
nieuw te leggen sporen passend maken
door
onmogelijkhier
Vandaag
om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:51:59
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 (gelezen 11611 keer)
MDG
Offline
Berichten: 253
Voor elk probleem bestaat een oplossing
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Gepost op:
12 december 2019, 19:44:03 »
Beste allen,
Momenteel word er een groot gebouw waar ik vanuit mijn gehele jeugd al naar gekeken heb, langs gefietst ben en op het terrein gespeeld heb gesloopt, namelijk Nedstaal in Alblasserdam. De laatste jaren was het niet rooskleurig in beeld, er werd nodig gekeken om het enorme complex te behouden tot daar uiteindelijk na de zoveelste overname en faillissementen het de das om deed voor een gedeelte van deze fabriek.
Echter bleef het grote complex mij altijd fascineren, nu met de sloop kwam voor mij ook een nieuw hoofdstuk om daar een gedeelte, maar een klein gedeelte met vrije vertaling te gaan verwezenlijken op een baan. Het moet als look en feel kloppen maar heb niet de drang het gehele complex op de laatste mm nauwkeurig naar een tijdsbeeld te schetsen. Veel gebruik ik foto's van het heden, verleden en de sloop om details na te bootsen en dingen uit te zoeken.
De laatste jaren ben ik begonnen met N-spoor, ik wilde meters maken en rijden en had een kleine ruimte ter beschikking. Sinds afgelopen jaar een eigen woning met wat meer ruimte deed mij de N-spoor verzameling verkopen, in h0 waren er voor mij minder 'beperkingen' nu zullen er wat 0'ers en 1'ers lachen achter het scherm.
Omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden....
01
02
Bouwvoorbeeld;
Het complex is enorm, ben vanplan om het totaal zo'n 1,5m breed te laten worden waarvan de eerste 50cm (deze loods) ook een volledig interieur zal hebben waar de loks tot het einde in kunnen rijden, maar voor nu gaan we zien tot hoever het schip de haven uit vaart.
Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.
Vriendelijke groeten,
Max de Groot
«
Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 19:45:35 door MDG
»
Gelogd
Max de Groot
Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #1 Gepost op:
12 december 2019, 21:27:47 »
Hoi,
Das idd een groot complex.
Gelukkig ben je er op tijd bij, het is zo foetsie.
Benieuwd naar de ontwikkelingen van je te bouwen baan.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9858
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #2 Gepost op:
12 december 2019, 23:40:48 »
cool project, kun je wat heel leuks van maken. Wordt een berg werk, maar dat geeft (hopelijk) niet, gewoon stug doorgaan, anderhalve meter van zulk spul is op zich best te doen. (Heb zelf na 6 jaar klooien een meter of 4 luikse staalindustrie in vergevorderd stadium)
Gewoon gebouw voor gebouw te grazen nemen, wat proefjes doen met kleuren etc, komt goed.
Ben heel benieuwd, je begin zit er goed uit in elk geval.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
jari
Offline
Berichten: 150
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #3 Gepost op:
13 december 2019, 11:38:35 »
In de jaren 60/70 heb ik daar nog gewerkt bij bouw van 'n nieuwe vlamboogoven behoorlijke electrische klus.
Gr.Jan.
Gelogd
Deetrein
Offline
Berichten: 1596
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #4 Gepost op:
13 december 2019, 12:24:52 »
Ook leuke herinneringen aan de Alblasserdamse kabelfabriek/Nedstaal:
Op het terrein was een gedeelte bij de watertoren ingericht als oefenterrein voor de brandweer.
Met een zgn. persluchtbaan, waar geoefend werd met adembescherming. En er was zelfs een schip neergelegd.
Ook werd er nog met echt vuur gestookt. (houten pallets en benzine).
Liep je binnen in een donkere, met rook gevulde ruimte op zoek naar een vuurhaard en/of slachtoffers, volgde er opeens een paar grote knallen, waardoor je je eigen rot schrok.
Bleek dat de instructeur (D. van de Linde) vuurwerk naar binnen gooide.
Op een keer lag deze instructeur als slachtoffer vlak naast een paar olievaten. Op een gegeven moment volgde een explosie en één van die vaten vloog de lucht in.
Ik heb een slachtoffer nog nooit zo snel zichzelf in veiligheid zien brengen.
Mvg, Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
KNed
Offline
Berichten: 3221
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #5 Gepost op:
13 december 2019, 23:23:00 »
Interessant!
Ga je net als in het echt het industriespoor van dit complex nabouwen? Of fantasie met een spooraansluiting op je baan?
Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van:
NL in Model
|
modelspooradressen
|
Marklin dipswitch
MDG
Offline
Berichten: 253
Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #6 Gepost op:
14 december 2019, 09:14:36 »
Allen bedankt voor de leuke reacties.
Goed te zien dat het veelal leuke herinneringen op roept zoals het ook bij mij doet.
Over de spooraansluitingen heb ik lang getwijfeld maar bouw mijn baan ditmaal volledig andersom.
Het complex heeft ansich geen bijster interessant sporenplan, om het geheel wat levendig te houden denk ik toch dat ik er een fantasie aansluiting voor ga maken. Dat zal een van de vele consessies zijn die ik bij dit project zal moeten doen.
De spoorbrug gaat er sowieso komen. Echter zoek ik nog naar juiste manieren om deze correct te bouwen, inspiratie voor deze brug haal ik denk ik bij de westlandbaan van Tulpendaal. Mochten rr meer interessante opties zijn hoor ik het graag.
Weet iemand of er mooie messing kooiladders te verkrijgen zijn? Heb ze van Wim Mesu voorbij zien komen maar kan geen website vinden. Gebruik ze nu van faller maar heeft nog niet helemaal het gewenste effect.
Max
Gelogd
Max de Groot
Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8474
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #7 Gepost op:
14 december 2019, 09:58:56 »
Hoi,
Stuur hem een pm voor info.
Een voordeel van het forum is dat je aan adressen en producten kan komen. Producten die niet direct in de handel verkrijgbaar zijn.
Gr Koen.
«
Laatst bewerkt op: 14 december 2019, 10:04:25 door NS264
»
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
SuperSylvester
Offline
Berichten: 274
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #8 Gepost op:
14 december 2019, 10:31:28 »
Wat een leuke uitdaging. Ik ken het gebouw zelf niet maar ik kan het wel waarderen als iemand zo'n project aangaat. Succes!
Gelogd
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven
hrp
Offline
Berichten: 4226
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #9 Gepost op:
14 december 2019, 12:42:11 »
Er was in Alblasserdam wel 'railverkeer'...
Namenlijk langs de rivier de Noord was op de kade van de kabelfabriek een traject met locomotief, etc..
Ik herinner mij dat de bekende tram bestuurder/ tramhobbïst wijlen Theo Barten na de opheffing van de RTM daar aan de slag ging, 1966.
In het NKF personeelsblad stond destijds een artikel over Theo en zijn hobby.
Korte tijd later stapte hij over naar de RET in zijn en mijn woonplaats Rotterdam.
Volgens mij is het spoorgebeuren in Alblasserdam allang verleden tijd.
Ronald
Gelogd
Groet,
Ronald
Marc tramt
Offline
Berichten: 10555
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #10 Gepost op:
14 december 2019, 13:00:47 »
Nedstaal had zijn eigen spoorbedrijf, waarvan op internet best het een en ander te vinden is:
link 1
link 2
Meerdere locs, en twee kilometer spoor. Boeiend genoeg vind ik.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9858
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #11 Gepost op:
14 december 2019, 13:50:40 »
oh met t materieel dat daar daadwerkelijk reed is er genoeg boeiends te doen, maar dan moet je dat alleen eerst even bouwen.
Voordat t zover is even met gewoon NS-spul heen en weer karren om de motivatie erin te houden is niks mis mee, doe ik ook wel (ook al kwam er wel hoofdspoormaterieel bij cockerill natuurlijk)
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 2994
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #12 Gepost op:
14 december 2019, 14:26:06 »
Dacht ik ook al om voor de time being wat NS spul te gebruiken en bijvoorbeeld een sik in de bedijfskleur van Nedstaal te brengen.
Gelogd
Groeten,
Richard
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9858
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #13 Gepost op:
14 december 2019, 14:51:55 »
juist, onderstel daarvan gebruik je dan later voor een echt nedstaal ding, want de afmetingen komen vrij perfect overeen, radstand sik 3200 mm, nedstaal bemo-frikandel 3300 mm. Lengte over de buffers is zelfs 7220 om 7240. zo mooi krijg je t maar zelden.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
MDG
Offline
Berichten: 253
Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
«
Reactie #14 Gepost op:
14 december 2019, 16:04:22 »
Tof heren, heb verschillende opties bekeken maar zie dat met jullie input we wel tot een mooi bouwsel gaan komen. Voorlopig laten de eerste sporen nog op zich wachten, de SIK is een leuke tijdelijke rangeerlok.
Zelf ook aan verschillende O&K loks gedacht, ga het nog eens goed bekijken.
Als iemand iets leuks tegenkomt hou ik mij aanbevolen.
Max
Gelogd
Max de Groot
Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0