Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekplaatje NS 3726 door Dpc Fo
Vandaag om 00:13:49
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door barry1972
Vandaag om 00:07:56
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door barry1972
Vandaag om 00:01:15
Piko NS1100, materieelbespreking door barry1972
22 september 2020, 23:52:49
Zonder fouten een Arduino programmeren door Hennik
22 september 2020, 23:44:45
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door Klaas Zondervan
22 september 2020, 23:41:16
Wielstel draaiend vastzetten? door Te 2/2
22 september 2020, 23:39:10
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door Jeroen Water
22 september 2020, 23:28:16
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
22 september 2020, 23:12:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 september 2020, 23:11:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
22 september 2020, 23:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 september 2020, 23:04:05
Tillig DDR DR Bme 2de klasse rijtuig type Y/B 70 H0 door stefan88
22 september 2020, 22:52:24
Draaistelwagens en Wielstelwagens door Freek Jonkers
22 september 2020, 22:50:11
Projekt 083-338 door Falkenberg
22 september 2020, 22:28:08
Welke manier van handbediening op wissels? door Klaas Zondervan
22 september 2020, 22:26:03
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door arnout
22 september 2020, 22:24:20
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
22 september 2020, 22:16:05
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
22 september 2020, 22:06:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 september 2020, 21:47:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
22 september 2020, 21:33:22
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
22 september 2020, 21:06:53
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
22 september 2020, 21:02:26
Roco Vectron DC voorzien van schijnwerpers en cabineverlichting door MattieGraafschap
22 september 2020, 20:47:24
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
22 september 2020, 20:41:58
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door Frank 123
22 september 2020, 20:18:13
Zimo sounddecoder, instellen maximum snelheid door VAM65
22 september 2020, 20:06:23
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door phdirk
22 september 2020, 19:47:12
Uitlezen decoder met Twin-Center door lokmuis
22 september 2020, 19:41:50
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door ronald1956
22 september 2020, 19:22:45
  

Auteur Topic: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0  (gelezen 6388 keer)

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Gepost op: 12 december 2019, 19:44:03 »
Beste allen,

Momenteel word er een groot gebouw waar ik vanuit mijn gehele jeugd al naar gekeken heb, langs gefietst ben en op het terrein gespeeld heb gesloopt, namelijk Nedstaal in Alblasserdam. De laatste jaren was het niet rooskleurig in beeld, er werd nodig gekeken om het enorme complex te behouden tot daar uiteindelijk na de zoveelste overname en faillissementen het de das om deed voor een gedeelte van deze fabriek. 

Echter bleef het grote complex mij altijd fascineren, nu met de sloop kwam voor mij ook een nieuw hoofdstuk om daar een gedeelte, maar een klein gedeelte met vrije vertaling te gaan verwezenlijken op een baan. Het moet als look en feel kloppen maar heb niet de drang het gehele complex op de laatste mm nauwkeurig naar een tijdsbeeld te schetsen. Veel gebruik ik foto's van het heden, verleden en de sloop om details na te bootsen en dingen uit te zoeken.

De laatste jaren ben ik begonnen met N-spoor, ik wilde meters maken en rijden en had een kleine ruimte ter beschikking. Sinds afgelopen jaar een eigen woning met wat meer ruimte deed mij de N-spoor verzameling verkopen, in h0 waren er voor mij minder 'beperkingen' nu zullen er wat 0'ers en 1'ers lachen achter het scherm.

Omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden....

01


02



Bouwvoorbeeld;


Het complex is enorm, ben vanplan om het totaal zo'n 1,5m breed te laten worden waarvan de eerste 50cm (deze loods) ook een volledig interieur zal hebben waar de loks tot het einde in kunnen rijden, maar voor nu gaan we zien tot hoever het schip de haven uit vaart.

Vragen of opmerkingen zijn altijd welkom.

Vriendelijke groeten,
Max de Groot
« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 19:45:35 door MDG »
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6267
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2019, 21:27:47 »
Hoi,

Das idd een groot complex.
Gelukkig ben je er op tijd bij, het is zo foetsie.

Benieuwd naar de ontwikkelingen van je te bouwen baan.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2019, 23:40:48 »
cool project, kun je wat heel leuks van maken. Wordt een berg werk, maar dat geeft (hopelijk) niet, gewoon stug doorgaan, anderhalve meter van zulk spul is op zich best te doen. (Heb zelf na 6 jaar klooien een meter of 4 luikse staalindustrie in vergevorderd stadium)
Gewoon gebouw voor gebouw te grazen nemen, wat proefjes doen met kleuren etc, komt goed.
Ben heel benieuwd, je begin zit er goed uit in elk geval.

jari

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2019, 11:38:35 »
In de jaren 60/70 heb ik daar nog gewerkt bij bouw van 'n nieuwe vlamboogoven behoorlijke electrische klus.

Gr.Jan.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2019, 12:24:52 »
Ook leuke herinneringen aan de Alblasserdamse kabelfabriek/Nedstaal:
Op het terrein was een gedeelte bij de watertoren ingericht als oefenterrein voor de brandweer.
Met een zgn. persluchtbaan, waar geoefend werd met adembescherming. En er was zelfs een schip neergelegd.
Ook werd er nog met echt vuur gestookt. (houten pallets en benzine).
Liep je binnen in een donkere, met rook gevulde ruimte op zoek naar een vuurhaard en/of slachtoffers, volgde er opeens een paar grote knallen, waardoor je je eigen rot schrok.
Bleek dat de instructeur (D. van de Linde) vuurwerk naar binnen gooide.

Op een keer lag deze instructeur als slachtoffer vlak naast een paar olievaten. Op een gegeven moment volgde een explosie en één van die vaten vloog de lucht in.
Ik heb een slachtoffer nog nooit zo snel zichzelf in veiligheid zien brengen. ;D

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2719
    • nederlof.net
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2019, 23:23:00 »
Interessant!
Ga je net als in het echt het industriespoor van dit complex nabouwen? Of fantasie met een spooraansluiting op je baan?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2019, 09:14:36 »
Allen bedankt voor de leuke reacties.
Goed te zien dat het veelal leuke herinneringen op roept zoals het ook bij mij doet.

Over de spooraansluitingen heb ik lang getwijfeld maar bouw mijn baan ditmaal volledig andersom.
Het complex heeft ansich geen bijster interessant sporenplan, om het geheel wat levendig te houden denk ik toch dat ik er een fantasie aansluiting voor ga maken. Dat zal een van de vele consessies zijn die ik bij dit project zal moeten doen.

De spoorbrug gaat er sowieso komen. Echter zoek ik nog naar juiste manieren om deze correct te bouwen, inspiratie voor deze brug haal ik denk ik bij de westlandbaan van Tulpendaal. Mochten rr meer interessante opties zijn hoor ik het graag.

Weet iemand of er mooie messing kooiladders te verkrijgen zijn? Heb ze van Wim Mesu voorbij zien komen maar kan geen website vinden. Gebruik ze nu van faller maar heeft nog niet helemaal het gewenste effect.

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6267
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2019, 09:58:56 »
Hoi,

Stuur hem een pm voor info.
Een voordeel van het forum is dat je aan adressen en producten kan komen. Producten die niet direct in de handel verkrijgbaar zijn.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2019, 10:04:25 door NS264 »
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2019, 10:31:28 »
Wat een leuke uitdaging. Ik ken het gebouw zelf niet maar ik kan het wel waarderen als iemand zo'n project aangaat. Succes!  (y)
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2019, 12:42:11 »
Er was in Alblasserdam wel 'railverkeer'...
Namenlijk langs de rivier de Noord was op de kade van de kabelfabriek een traject met locomotief, etc..
Ik herinner mij dat de bekende tram bestuurder/ tramhobbïst wijlen Theo Barten na de opheffing van de RTM daar aan de slag ging, 1966.
In het NKF personeelsblad stond destijds een artikel over Theo en zijn hobby.
Korte tijd later stapte hij over naar de RET in zijn en mijn woonplaats Rotterdam.

Volgens mij is het spoorgebeuren in Alblasserdam allang verleden tijd.

Ronald

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9254
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2019, 13:00:47 »
Nedstaal had zijn eigen spoorbedrijf, waarvan op internet best het een en ander te vinden is:
link 1
link 2
Meerdere locs, en twee kilometer spoor. Boeiend genoeg vind ik.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2019, 13:50:40 »
oh met t materieel dat daar daadwerkelijk reed is er genoeg boeiends te doen, maar dan moet je dat alleen eerst even bouwen.  ;D
Voordat t zover is even met gewoon NS-spul heen en weer karren om de motivatie erin te houden is niks mis mee, doe ik ook wel (ook al kwam er wel hoofdspoormaterieel bij cockerill natuurlijk)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #12 Gepost op: 14 december 2019, 14:26:06 »
Dacht ik ook al om voor de time being wat NS spul te gebruiken en bijvoorbeeld een sik in de bedijfskleur van Nedstaal te brengen.
Groeten,
Richard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #13 Gepost op: 14 december 2019, 14:51:55 »
juist, onderstel daarvan gebruik je dan later voor een echt nedstaal ding, want de afmetingen komen vrij perfect overeen, radstand sik 3200 mm, nedstaal bemo-frikandel 3300 mm. Lengte over de buffers is zelfs 7220 om 7240. zo mooi krijg je t maar zelden.

MDG

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0
« Reactie #14 Gepost op: 14 december 2019, 16:04:22 »
Tof heren, heb verschillende opties bekeken maar zie dat met jullie input we wel tot een mooi bouwsel gaan komen. Voorlopig laten de eerste sporen nog op zich wachten, de SIK is een leuke tijdelijke rangeerlok.

Zelf ook aan verschillende O&K loks gedacht, ga het nog eens goed bekijken.
Als iemand iets leuks tegenkomt hou ik mij aanbevolen.  (y)

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0