Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 06:28:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Slugs & Andere Rariteiten  (gelezen 19517 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Slugs & Andere Rariteiten
« Gepost op: 09 december 2019, 21:12:39 »
Q: Wat doet men in Amerika als meer trekkracht wordt vereist maar niet het extra vermogen van een 2e loc?
A: Men neemt een "slug"!

Zo'n slug is een gereduceerde loc (meestal een bestaande, soms complete nieuwbouw) die geen eigen dieselgenerator heeft maar nog wel de tractiemotoren in de draaistellen. Deze krijgen stroom van de aangekoppelde normale loc.
In dit topic wil ik wat informatie geven over dit fenomeen en later verslag doen van mijn poging om zelf zo'n ding te bouwen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 21:46:02 door Reinout van Rees. Reden: Titel weer aangepast :) »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2019, 21:34:18 »
De slug is er in veel varianten:

* in zijn meest radicale vorm alleen nog het frame met de trucks; geen cabine,
   huif verlaagd, beton als compensatie voor de afwezige diesel
* sommige worden uitgeschakeld bij hogere snelheid
* of de tractiemotoren worden in het "serie\parallelle" schakelplan van de loc
   opgenomen
* dynamic braking kan soms aanwezig blijven
* de cabine kan gehandhaafd worden als stuurstand
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2019, 22:59:59 »
Nog wat info:
https://en.wikipedia.org/wiki/Slug_(railroad)
De slug is vrij onbekend in Europa maar op deze site staat 1 van de SNCF.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 00:29:35 door Bert van Gelder »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0


Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #4 Gepost op: 09 december 2019, 23:27:26 »
Bedankt voor de mooie foto's  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2019, 00:01:48 »
CSX 1023 is denk ik een GP geweest.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2019, 01:26:29 »
GP9. Oud beestje dus.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2019, 06:38:03 »
Wordt dan ook het vermogen van de lok die de stroom levert aangepast? Of trekt hij die extra tractiemotoren dan gewoon?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2019, 07:55:41 »
Er is geen extra vermogen nodig. Het idee is dat er meer aangedreven wielen zijn om het vermogen kwijt te kunnen. Met hetzelfde vermogen meer trekkracht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2019, 08:12:13 »
Wat is het verschil met een cow and calf?

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2019, 08:13:55 »
Volgens mij heeft het calf wel de dieselgenerator maar alleen niet de besturing, wezenlijk anders kan een unit met alleen de elektromotoren.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22431
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2019, 08:26:12 »
Hoi Jacob.
Zo dit is wat je noemt nog eens iets anders dan anders!
Leuk en interessant onderwerp. Ga het lekker volgen  :police:
Met vriendelijke groet,
Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2019, 09:02:28 »
Wordt dan ook het vermogen van de lok die de stroom levert aangepast? Of trekt hij die extra tractiemotoren dan gewoon?
Staat in de wiki link in bericht #2. Het belangrijkste doel is het vergroten van de trekkracht door meer wielen. Dat gaat ten koste van de snelheid.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15421
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2019, 10:02:20 »
Slugs zijn leuk :) Vooral omdat je zoiets hier niet ziet. Mijn favoriete maatschappij Southern Pacific heeft ze ook gehad en noemde ze TEBU (Tractive Effort Booster Unit):

- http://espee.railfan.net/sptebu.html

Het artikel schrijft dat deze alleen tussen bepaalde type GP40's gehangen konden worden vanwege de MU besturing (MU = Multiple Unit).

« Laatst bewerkt op: 10 december 2019, 10:20:50 door Ronald Halma. Reden: haakje sluiten vergeten »

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Very USA: The Slug
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2019, 13:02:06 »
Niet helemaal alleen Amerikaans. Ik kan er geen foto meer van vinden maar op Antwerps haven trein heeft in de 90-ter jaren een V60 met een kalf rond gereden. Misschien weet iemand anders hier meer van?
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.