Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 00:43:54
Trix C-Gleis ballast kleur door Harold34
Vandaag om 00:43:44
Raadplaatje door Martin Hornis
Vandaag om 00:05:03
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door roadster36
27 oktober 2020, 23:58:28
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
27 oktober 2020, 23:36:26
Projekt 083-338 door 44
27 oktober 2020, 23:12:13
REE 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
27 oktober 2020, 22:43:36
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
27 oktober 2020, 22:33:19
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Modellbahnwagen
27 oktober 2020, 22:28:50
Sudexpress Vossloh 4000, functie-instellingen gezocht. door Olivier77
27 oktober 2020, 22:18:05
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door ingenium
27 oktober 2020, 22:17:33
NS modelbaan Hoekdam H0 door WesleyMunnik
27 oktober 2020, 22:15:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
27 oktober 2020, 22:14:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
27 oktober 2020, 22:13:00
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Krokodil68
27 oktober 2020, 22:01:50
Je hebt nog een ton of wat op de plank liggen... door Olav
27 oktober 2020, 21:58:54
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
27 oktober 2020, 21:36:56
IC Berlijn in H0. Welke rijtuigen heb ik nodig? door Quinzeedied
27 oktober 2020, 21:32:51
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
27 oktober 2020, 21:25:59
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door Fransx
27 oktober 2020, 21:21:42
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
27 oktober 2020, 21:11:15
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door cor_b
27 oktober 2020, 21:04:11
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Syb030
27 oktober 2020, 20:51:57
De Hef in N schaal... door jowi
27 oktober 2020, 20:43:45
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door phdirk
27 oktober 2020, 20:42:33
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Forever Rocofan
27 oktober 2020, 20:36:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
27 oktober 2020, 20:26:46
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
27 oktober 2020, 20:17:45
Trix E10: Trix decoder vervangen voor een Esu door Looney Tunes
27 oktober 2020, 20:02:38
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
27 oktober 2020, 20:00:12
  

Auteur Topic: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.  (gelezen 16921 keer)

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #60 Gepost op: 29 september 2020, 04:19:49 »
Kwam nog een plaatje tegen in het archief dat niet mag ontbreken ;D
Nederlands trots,het snelste treinstel van 0-125km/u kreeg als naam sprinter.
Treinstel met luchtvering en schijfremmen ;D
op de poster zien we treinstel 2014.
Mijn vraag heeft iemand een goede foto van het teken wat onder het treinstelnummer staat?
Wat is het en wat betekend het?



Mvg Jamie
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 04:26:01 door Jamie »

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #61 Gepost op: 29 september 2020, 06:46:31 »
Het zal iets zijn geweest dat hierop lijkt vermoed ik, omdat de 2014 een van de proeftreinstellen met een chopper was.

Met vriendelijke groeten, altijd.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #62 Gepost op: 29 september 2020, 10:43:20 »
Joop (en Gerke), gewoon uit nieuwsgierigheid: wat maakt deze treinen voor het rijdend personeel minder prettig?

Het wiegen van die dingen, het zeer vervelende remgedrag en de waardeloze automaat.

Voor mijn gevoel is dat ding steeds zoekende naar het midden van de spoorstaven. Dansen is wat overdreven, maar er zit steeds een links-rechts wiebel in. Vooral op de langere trajecten is dat erg vermoeiend.

Dan het remmen: remstand 6 doet voor je gevoel net zoveel als remstand 2. Er zit niet veel "extra" remkracht in de hogere remstanden, minder dan bij andere materieelsoorten. En dan het uiterst linke wegvallen van de ED rem vlak voor stilstand. Dan komen de schijven bij en precies dát is tricky op glad spoor. Dat gebeurt bij -als ik mij niet vergis- 6km/u.  ("normaal" bij deze stellen) Het ding gaat dan met wat pech nog nét effe op z'n kont. Er zijn collega's die de ED rem met de draaiknop op de achterwand om deze reden standaard uitschakelen, zeker in het gladde seizoen. Dan nemen de schijven het complete remmen over. Voor het remvermogen maakt dat niks uit. Ook zijn de remhandels zwaar tot zeer zwaar te bedienen. Verschilt ook erg per stel.

Automaat: veel stellen schieten de max. ingestelde snelheid even voorbij, om dan zelf bij te remmen tot de ingestelde snelheid. Dat gaat niet bepaald subtiel. En als je dan de pech hebt dat er op het stel ook nog een strak afgestelde ATB in zit begint die ook nog te jengelen. Zooooooo vermoeiend. En bij vrijwel alle stellen is 120 km/u maar 116 km/u. Soms nog iets minder. Ik rij 'm dan ook altijd "met de hand". Veel comfortabeler voor den reizigert. De automaat is wat mij betreft alleen maar een reeks onhandige knoppen die ervoor zorgen dat mijn boterhammentrommel niet lekker op de stuurtafel blijft staan.  :-\

Dus: maak er maar sardineblikjes van. Prima tweede leven.


Met groet,

Ger.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #63 Gepost op: 29 september 2020, 11:49:15 »
Maar Ger; het klinkt wel alsof je met "twiedèrtig" door het landschap raast.
Het spul was natuurlijk ook bedoeld als metroboemel op Zoetermeer-, Hofplein- en Nieuwegeinlijn met beperkte snelheid.

Toch vind ik het ergens wel genieten dat gerammel en gekraak. Automaat gebruik ik ook nooit. Dat is wel heel suf. Gewoon planken tot het belletje 🤣
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #64 Gepost op: 29 september 2020, 11:59:49 »
Zo voelt dat ook. Als je dan op de snelheidsmeter kijkt ben je weer terug in de realiteit.... Liever nog een Traxx dan SGMm.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #65 Gepost op: 29 september 2020, 12:04:56 »
Maar Ger; het klinkt wel alsof je met "twiedèrtig" door het landschap raast.
Het spul was natuurlijk ook bedoeld als metroboemel op Zoetermeer-, Hofplein- en Nieuwegeinlijn met beperkte snelheid.

Toch vind ik het ergens wel genieten dat gerammel en gekraak. Automaat gebruik ik ook nooit. Dat is wel heel suf. Gewoon planken tot het belletje 🤣

Maar die dingen reden ook Rtd - Utg... lammar... Jij weet ook dat de habitatten waar ze voor bedoeld waren inmiddels weg zijn en ze dus op andere lijnen tuffen. Dn-Nn  (in het verleden) ook zo'n lel. Op de Dijksgracht staan ze mooi!

Met groet,

Ger.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #66 Gepost op: 29 september 2020, 12:15:57 »
Heren Ger en Sander,
                                 Ook ik had tot voor kort het 'genoegen' iedere dag in het oncomfortabele SGM te reizen, gelukkig slechts van Dt naar Gvc (en dat vond ik al lang genoeg, inderdaad ook dat wiegen). Zeer regelmatig ging het 's ochtends vroeg (ik had altijd de eerste SGM van de dag) fout op HS. Bij het optrekken op spoor 5 volgde dan een noodremming. Dat gebeurde zo vaak, dat ik mij niet kan voorstellen dat het aan de machinisten lag. Zijn de rijkarakteristieken daar mogelijk de oorzaak?
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 12:18:40 door spoorzeven »
Groet, Frank

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #67 Gepost op: 29 september 2020, 12:33:16 »
Knopje 40 drukken en dan het scenario wat ik eerder schetste. ATB ingreep. Dus op automaat rijden, de snelheid te hoog i.c.m. strak afgestelde ATB. Materieel remt niet snel genoeg om aan de ATB remopdracht te voldoen en dan komt de trein door de ATB remingreep tot stilstand. Aldaar diagonaal over het emplacement richting Gvc.

Ligt dat aan de machinist? Ja en nee.

Nee, hij/zij bedient het materieel conform bedieningsvoorschrift. Men mag verwachten dat de twee systemen elkaar niet "bijten".

Ja, het is een alom bekend "probleem" dat door anders rijden voorkomen kan worden. (op hand bediening)

Ik zal geen oordeel geven, maar het tweede scenario voorkomt het eerste. Dat heeft duidelijk mijn voorkeur.  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 12:40:09 door Gerke »
Met groet,

Ger.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3404
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #68 Gepost op: 29 september 2020, 12:36:53 »
Helder, bedankt.
Groet, Frank

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #69 Gepost op: 29 september 2020, 12:38:33 »
Met toeval transport naar Randers gefotografeerd in Duitsland




Foto gemaakt Lechtingstrasse Vehrte

Mvg, Johan


Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1323
    • Mijn fotosite
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #70 Gepost op: 29 september 2020, 12:58:58 »
Helder, bedankt.

Daar sluit ik me bij aan. Dank voor de uitleg, meesters.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #71 Gepost op: 29 september 2020, 13:12:58 »
Hoi Ger,

Dat was niet helemaal wat er gebeurde/gebeurt op spoor 5 te Holland Spoor. Die ATB-VV gaat daar niet helemaal lekker, als je hem voorbij het eerste baken zet gaat het bijna gegarandeerd mis. Een snelremming door de iets te hoog oplopende automaat heb ik echt nog nooit meegemaakt  :-[ Het klinkt als een uitdaging om eens te proberen  :P

Overigens rij ik zelf afwisselend op de hand danwel de automaat. Ja, dat is wat luiïg maar soms krijg je daar de neiging toe als je weer 87 slagen GVC in je dienst hebt zitten  :P Wat me wel meestal lukt met de automaat als je zo'n stel hebt die remt als ie net over de ingestelde snelheid heenschiet: als je bijna bij de ingestelde snelheid bent even die tractievermogenknop een stukje terugdraaien. Dat werkt naar mijn idee heel aardig. Ben je tijdens het automaatrijden toch nog iets aan het doen zeg maar.

Groetjes,

Arjen
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 23:28:19 door AlfaArjen »

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1365
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #72 Gepost op: 29 september 2020, 13:55:42 »
Heren Ger en Sander,
                                 Ook ik had tot voor kort het 'genoegen' iedere dag in het oncomfortabele SGM te reizen, gelukkig slechts van Dt naar Gvc (en dat vond ik al lang genoeg, inderdaad ook dat wiegen). Zeer regelmatig ging het 's ochtends vroeg (ik had altijd de eerste SGM van de dag) fout op HS. Bij het optrekken op spoor 5 volgde dan een noodremming. Dat gebeurde zo vaak, dat ik mij niet kan voorstellen dat het aan de machinisten lag. Zijn de rijkarakteristieken daar mogelijk de oorzaak?

Nee Nee op station Gv was iets anders aan de hand.
Als je met 5 of 6 bakken SGMm binnenkomt op sp5 en stopt bij of voorbij bakkenbord 6 had je dit probleem.
Want bij of voorbij bakkenbord 6 ben je het 1e ATBVV-baken gepasseerd (kaasplankje)
Als het vertreksein uit de stand stop komt (Daar zonder ATB verhoging) weet de ATBVV installatie dat pas als die word vrijgegeven door het 2e ATBVV baken of de vrijgavelus.
Als het 2e ATBVV baken of de vrijgavelus niet werkt of verder weg ligt zodat je snelheid boven de remcurver komt volgt een snelremming.
Deze situatie was inmiddels bekend bij de machinisten en het advies was bij aankomst met je ATB spoelen VOOR het 1e ATB baken te stoppen.

Situatie is ook duidelijk te zien op het filmpje tussen minuut 7:23-8:10.
https://www.youtube.com/watch?v=jeWaCuE6Iek

Mvg Jamie
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 15:24:32 door Jamie »

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1922
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #73 Gepost op: 29 september 2020, 17:41:21 »
Ow ja, de lus... kan ook. Daar heb ik even geen rekening mee gehouden. Óók een ongelukkige situatie waar de mcn niets aan kan doen. Behalve eerder stoppen dan.
Met groet,

Ger.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
Re: SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje.
« Reactie #74 Gepost op: 29 september 2020, 20:09:52 »
Speciaal voor jou Ger :



 ;D
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!