Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!  (gelezen 3341 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Gepost op: 05 januari 2020, 11:50:11 »
Voor mijn modelspoorbaan Stadt Schellenbach Wil ik al tijden een mooie dag- en nacht simulatie hebben. De huidige producten die verkocht worden bleken voor mij te beperkt in mijn wensen. Zo biedt iTrain me de mogelijkheid om ook donder en bliksem, regenval te simuleren en aan de hand van een schaalklok ook de verlichting op de baan af te stemmen op de Dag- en Nacht (DN8)

Ik heb daarom een tijdje geleden besloten om dit met de OC32 uit te gaan voeren, deze accesoiredecoder geeft je de maximale vrijheid om te maken wat je maar wilt. Naast wissels en seinen kan je er dus ook van allerlei lichteffecten zelf mee creëren. En dat ben ik dan ook gaan doen. In dit verslag wil ik graag weerleggen dat het maken van een mooie DN8 simulatie op de modelspoorbaan niet moeilijk of duur hoeft te zijn.

IK heb hier gebruik gemaakt van de OC32/NG i.c.m. iTrain 5 (Die komt in de week van 6 januari 2020 uit). Maar je kan het ook zelf maken met Arduino natuurlijk. Ik verwacht ook dat andere software pakketten ook wel de DN8 ondersteunen. Alleen denk ik niet dat mijn OC32 configuratiebestand te gebruiken zal zijn in andere software omdat ik in de OC32 meerdere standen per pin gebruik. De software moet dus de OC32 pinnen als aspect kunnen ondersteunen. Mocht het toch werken i.c.m. andere software pakketten dan hoor ik het graag! Ik ga dat zelf niet testen omdat ik enkel met iTrain werk.

IMG_20190206_190634 by Martin Domburg, on Flickr

De Frieslijst
Een frieslijst is een koof die boven je modelbaan hangt. Hierdoor creëer je een soort kijkdoos en heb je de mogelijkheid om je baan te verlichten. Maar een frieslijst is niet per se nodig, er zijn ook voorbeelden dat men in de ruimte RGBW strips aan het plafond monteert en zo de gehele ruimte belichten. Ook dat is gewoon goed, ik denk dat dit een persoonlijke keuze is wat eenieder mooi vindt.

Ik ben voor een fries gegaan omdat ik dan meteen opslag ruimte kon maken.

In de fries moet je natuurlijk RGBW verlichting aan gaan brengen. RGBW staat voor Rood/Groen/Blauw/Wit, waarbij RGB en W vaak op losse strips te koop zijn. RGB valt weinig in te kiezen qua kleuren, de W (wit dus) vaak wel. Zo heb je Warm Wit, Koud Wit, Koel Wit, Golden Wit....... Ik ben gegaan voor Warm-Wit. Waarom? Voelde gewoon goed.

De twee strips worden overal verkocht, mijn advies is om gewoon bij ons grote Chinese vriend Ali te kopen want daar halen de NL leveranciers de strips ook vandaan. Daar kan je de RGB en de Witte strip op rol kopen van 5 meter. Het maakt niet uit welke ledstrips je neemt, maar hoe groter de led vorm des te hoger de lichtopbrengst. Vaak zitten er 3 leds per 5 centimeter op zo'n ledstrip.

Het monteren van de ledstrips is wel even iets om goed over na te denken. Bij een modelbaan van 40 cm diep werd mij geadviseerd om 1 rij RGBW te monteren aan de voorzijde onder een hoek van 45 graden. Als je dieper bent als 40 cm dan krijg je halverwege nog een rij RGBW. Die middelste rij kan je recht naar beneden monteren.

IMG_20190413_015254 by Martin Domburg, on Flickr

Op de foto zie je dat ik twee rijden RGBW heb gemonteerd. De voorste onder een hoek van 45 graden en de tweede recht naar beneden. Ik heb K25 leidingkanaal gebruikt omdat de ledstrips beter plakken op een plastic ondergrond dan op een houten ondergrond. Ook heb ik de binnenzijde van de fries lichtblauw geschilderd om een beter effect van ruimte te maken. Wit gaf een heel fel effect met de verlichting toentertijd.

Ik heb bewust de dag en nacht simulatie ingedeeld in 4 groepen RGBW vanwege de lengte. Een rol van 5 meter LED neemt op de lab voeding met 12VDC een stroom op van 1,7 A. Ik vind zelf dat max. 2A per draad wel meer dan voldoende is, waardoor ik elke groep maximaal 5 meter lang heb gemaakt. Omdat ik twee rijden heb van elk 8 meter lang heb ik het onderverdeeld in 4 groepen van 4 meter lang.

Op e achtergrond zie je een grote serie kroonstenen (ja met aderbescherming). Elke groep heeft 5 draden:
- 12V +
- Rood
- Groen
- Blauw
- Wit
Ik heb 0,2mm draad gebruikt om de uitgangen van de ledstrip naar de kroonsteen te verbinden.
Nu kan je de OC32 best wel in de frieslijst monteren, maar ik vond dat niet zo handig omdat ik daar moeilijk bij kan komen. IK heb een kabel 24x0,8 (24 aders 0,8 mm2) gelegd tussen de frieslijst en de OC32.

20190911_231500 by Martin Domburg, on Flickr

Op deze foto zien we de OC32 zitten met de 24 aderige kabel aangesloten. Omdat elke groep 4 draden heeft (de v+ zitten gezamenlijk op de voeding) heb ik in totaal (4 groepen x 4 draden) 16 uitgangen nodig. Deze uitgangen heb ik versterkt met twee ADM/SI printen. De ledstrips zijn op de V- geschakeld, hiervoor heb je in de OC32 per 8 uitgangen een sink driver nodig. Deze driver kan maar 500 mA hebben en dat is te weinig.
De ADM/SI versterkt deze uitgangen tot 4,8 A en dat is meer dan voldoende.

Eigenlijk is het een kwestie van sink driver eruit, ADM/SI erin prikken, draden in de uitgangen steken en klaar ben je :)

De OC32 instellen

Niet heel lastig, dat heb ik al voorbereid voor je.

Via deze link Kan je de Device Defenition downloaden voor de OC32

Die kan je openen in OCConfig en bij de eerste pin van elke groep en dat in 1x wegschrijven. Je hoeft in principe niks anders te doen dan Device laden en wegschrijven. Tenzij je de waardes van de verlichting aan zou willen passen, want dat is dus gewoon mogelijk.

Kleine uitleg van de verschillende standen:
Pin 0: Rood
Pin 1: Groen
Pin 2: Blauw
Pin 3: Wit

Uitleg aspecten:
--PIN 0--
Aspect 0: Dag
Aspect 1: Nacht
Aspect 2: Ochtend
Aspect 3: Avond

--Pin 3--
Aspect 0: Bliksem simulatie uit
Aspect 1: Bliksem simulatie aan
Aspect 2: DN8 als werkverlichting uit
Aspect 3: DN8 als werkverlichting aan

Elke groep heeft dus in totaal 8 standen: Dag/Nacht/Ochtend/Schemer, Bliksem aan/uit en Werkverlichting aan/uit
iTrain kan dit zo aansturen, als je met andere software werken wilt dan moet je even kijken of je op een adres 4 standen aan kan sturen. In principe heeft de DN8 adres 1, en de Bliksem/Werkverlichting adres 4. Je zou eventueel van Pin 0 de aspecten 2 en 3 kunnen verplaatsen naar Pin 1 (adres 2) en de werkverlichting naar Pin 2 (adres 3). Dan moet je wel wat verwijzingen aanpassen maar dan heb je 4 adressen met twee standen.

in iTrain
Ik heb in iTrain de simulatie werkend met Acties en de schaalklok. Ik heb voor de simulatie in iTrain aspecten aangemaakt, dat is een nieuwe feature in iTrain 5 waarmee je 1 apparaat kan aanmaken en die meerdere standen kan geven, beetje een software kloon van de OC32 principe. Werkt echt wel handig in dit geval.

Hier ga ik te werk:
Maak een aspect aan voor de DN8 (Pin 0, aspect 0 tot 3)
Maak een aspect aan voor de Bliksem (Pin 3, aspect 0 en 1)
Maak een aspect aan voor de Werkverlichting (Pin 3, aspect 2 en 3)

Maak een actie voor de dag:
Voorwaarde: Tijd, 09:00
Uitvoering: Aspect DN8, aspect 0
Alle dagen actief

Maak een actie voor de Avond:
Voorwaarde: Tijd, 18:00
Uitvoering: Aspect DN8, aspect 3
Alle dagen actief

Maak een actie voor de nacht:
Voorwaarde: Tijd, 22:00
Uitvoering: Aspect DN8, aspect 1
Alle dagen actief

Maak een actie voor de ochtend:
Voorwaarde: Tijd, 06:00
Uitvoering: Aspect DN8, aspect 2
Alle dagen actief

Maak een actie voor de bliksem aan:
Voorwaarde: Tijd, 00:00
Uitvoering: Aspect Bliksem, aspect 1
2 van de 7 dagen selecteren, willekeurige keuze

Maak een actie voor de bliksem uit:
Voorwaarde: Tijd, 00:30
Uitvoering: Aspect Bliksem, aspect 0
2 van de 7 dagen selecteren, willekeurige keuze, wel dezelfde als die je voor de actie aan kiest

Maak een actie voor de werkverlichting aan:
Voorwaarde: geen
Uitvoering: Aspect werkverlichting, aspect 3

Maak een actie voor de werkverlichting aan:
Voorwaarde: geen
Uitvoering: Aspect werkverlichting, aspect 2

Nu kan je via het schakelbord de acties bedienen, de DN8 en bliksem gaan nu automatisch via de schaalklok in iTrain

Heb je meer als 1 DN8 groep, maak dan voor elke groep de 3 aspecten aan in iTrain. In de actie voer je dan alle groepen tegelijk in.
Bijvoorbeeld: Je hebt 4 DN8 groepen, dan is de uitvoering voor bijv. Dag DN8 groep 1 + DN8 groep 2 + DN8 groep 3 + DN8 groep 4

Tot slot
Het is een beetje slecht gefilmd door mijn mobiel maar het effect is duidelijk lijkt me op dit filmpje:

https://youtu.be/lqMcnGTpj6U

Op het filmpje flikkers alles wel wat, maar de lens heeft wat issues met led en dat kreeg ik niet helemaal goed. In het filmpje begin ik met de nachtstand, en via iTrain (acties met aspecten) schakel ik naar ochtend, dag en avond. Als ik weer terug ben in de nacht schakel ik de bliksem imitatie in. Omdat ik 4 groepen heb van 5 meter kan ik dus ook 4 bliksemschichten timen in iTrain. Ik sluit het filmpje af met de stand werkverlichting, handig als je moet werken op de baan.

In iTrain kan ik ook een geluid vanaf de computer laten afspelen, dat wordt de volgende stap. De timing van gedonder en bulder uit de speakers van de PC.

Boodschappenlijstje:

1x voeding 12V (voorkeur Meanwell RSP 12V 100W)
voor elke groep 4 uitgangen van een OC32/NG
per twee groepen een ADM/SI
Ledstrip RGB
Ledstrip Warm wit
Om de OC32 te programmeren een U485, of als je Dinamo gebruikt de RM-U/RM-C
En wat draden!

Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit verslag, en je hierdoor gemotiveerd zal raken om vrij eenvoudig een eigen DN8 simulatie te maken. Op- en of aanmerkingen zijn uiteraard van harte welkom!

Veel succes met de simulatie!!!
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 11:58:43 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2020, 13:48:53 »
 (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
    • mijn baantje Dinant
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2020, 13:54:39 »
 ;)leuk gedaan,alleen is bliksem volgens mij niet geel in 't echt(maar kan ook aan het filmpje liggen)

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2020, 13:58:02 »
Ja klopt, de kleuren komen niet geheel mooi over op de film, je zou zeggen dat een Samsung S10+ wel mooi kan filmen  ::)

De witte kleur is warm-wit overigens
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2020, 16:21:07 »
Hier en daar wat koelwitte Cree-Leds ophangen en apart aansturen?

Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2020, 16:22:46 »
Zou kunnen, maar nu gebruik ik de witte leds als bliksem. Je kan ook een paar ledsyralers op kunnen hangen eventueel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2020, 16:54:18 »
Ik zou toch eens een beter filmpje maken; nu gaat het licht van donkerpaars via knalrood naar wit...  of is dat de bedoeling?
Je wilt toch gewoon dat het witte daglicht gewoon langzaam gedimd wordt? Waarom moet dat zo ingewikkeld en met zoveel kleuren?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2020, 16:57:55 »
Dit is versnelt gefilmd om het filmpje niet te lang te maken. Anders zou het filmpje 24 minuten duren.....

Overigens zijn de kleuren schema hetzelfde als die van de Digikeijs DR4050, heb van Karst de waardes gekregen en omgerekend van een schaal 0-255 naar 0-31.

Dat de kleuren wat contrastrijk overkomen komt puur door de camera. En aangezien ik geen betere camera bezit kan ik dat weinig aan veranderen. Zo is het wit geler en het rood order, maar het blauw paarser als in het echt.

Het is gewoon lastig filmen.

Kan wel kijken of ik nette fotos kan maken van de kleuren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 17:11:25 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2020, 18:58:34 »
De twee strips worden overal verkocht, mijn advies is om gewoon bij ons grote Chinese vriend Ali te kopen want daar halen de NL leveranciers de strips ook vandaan.
Ik ga er niet verder op in, maar nee, dat is niet voor alle leveranciers waar.
Een rol van 5 meter LED neemt op de lab voeding met 12VDC een stroom op van 1,7 A. Ik vind zelf dat max. 2A per draad wel meer dan voldoende is, waardoor ik elke groep maximaal 5 meter lang heb gemaakt.
Dat is dus als je niet alles tegelijk aan hebt, want mijn ervaring is dat de stroom toch wel wat hoger ligt ;)
Ik heb K25 leidingkanaal gebruikt omdat de ledstrips beter plakken op een plastic ondergrond dan op een houten ondergrond.
Ik zou voor metaalstrip gegaan zijn om de boel te koelen. Bij langdurig gebruik betaalt het zich uit in de levensduur van de LEDs.
Op het filmpje flikkers alles wel wat, maar de lens heeft wat issues met led en dat kreeg ik niet helemaal goed.
Dat heeft niets met de lens te maken, maar alles met het filmen met een telefoon. Een telefoon is gewoon geen videocamera. Videocamera's lezen de hele sensor in 1 keer uit, telefoons lijn voor lijn. Naast een raar aantal beelden per seconde omdat telefoons zeer vaak in NTSC-modus ingesteld staan, regelen telefoons met de basis-applicatie vaak alles zelf: als het te donker wordt, gaat de sluitertijd omlaag.

Samen met PWM geeft dat hele rare knipper-effecten op video's met telefoons (en fotocamera's in de filmstand overigens, zelfde probleem)

Meer on-topic: wat zou ik graag een baan hebben die kon blijven staan ;) , dan bouwde ik ook zoiets. Helaas, die luxe heb ik niet, maar het idee staat me zeer aan.

;)leuk gedaan,alleen is bliksem volgens mij niet geel in 't echt(maar kan ook aan het filmpje liggen)
Dat ligt aan de camera, die de witbalans automatisch regelt: let maar eens op de verlichting van de module/diorama/metro-station onder in beeld: ook daarvan gaat de kleur van een realistisch ogend warmwit naar zeer warm-geel.
Ja klopt, de kleuren komen niet geheel mooi over op de film, je zou zeggen dat een Samsung S10+ wel mooi kan filmen  ::)
Oh, die kán ook heel goed filmen, zelfs mijn Samsung Galaxy S4 Mini kan best aardige foto's maken (filmpjes vind ik minder maar dat ligt ook aan het slechte geluid).
Maar daarvoor moet je wel weten wat de grenzen van zowel de camera als de applicatie zijn (in mijn geval: de basisapplicatie waar ik nergens controle over heb) om er ook goed beeld uit te krijgen.
Ik gok dat zo'n veel duurder en recenter toestel een uitgebreidere applicatie voor de camera heeft en dus ook meer controle biedt. Begin eventueel eens met 'AWB' uitzetten ;) (als dat kan dus...)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2020, 19:40:07 »
Hoi menno

Citaat
Dat is dus als je niet alles tegelijk aan hebt, want mijn ervaring is dat de stroom toch wel wat hoger ligt ;)

Dat zou in de meeste gevallen kloppen wat je zegt. Echter de OC32 regelt het vermogen per uitgang, dus per kleur.
De drivers kunnen per uitgang 500 mA aan, maar door powertransistoren zijn ze per uitgang verhoogd naar max. 4,8A

Citaat
Ik zou voor metaalstrip gegaan zijn om de boel te koelen. Bij langdurig gebruik betaalt het zich uit in de levensduur van de LEDs.
Daar zeg je inderdaad iets. Ik heb gemerkt dat sommige ledstrips ondanks de juiste voltage warm worden. Die ik heb gebruikt toevallig niet (net nog even gechekt. Maar ik ken gevallen dat het wel het geval is.

Wat daar nu de oorzaak van is ben ik nog niet achter, heb jij een idee?

Citaat
Oh, die kán ook heel goed filmen, zelfs mijn Samsung Galaxy S4 Mini kan best aardige foto's maken (filmpjes vind ik minder maar dat ligt ook aan het slechte geluid).
Maar daarvoor moet je wel weten wat de grenzen van zowel de camera als de applicatie zijn (in mijn geval: de basisapplicatie waar ik nergens controle over heb) om er ook goed beeld uit te krijgen.
Ik gok dat zo'n veel duurder en recenter toestel een uitgebreidere applicatie voor de camera heeft en dus ook meer controle biedt. Begin eventueel eens met 'AWB' uitzetten ;) (als dat kan dus...)

Tnxs voor de tips, ja de S10+ heeft veel geavanceerde opties. Ik ga het eens proberen met andere instellingen, kijken of dat beter werkt. Ik ga sowieso wat knappe foto's van de kleuren proberen te maken.

Groetjes

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2020, 21:00:58 »
Hoi,

Een leuk projectje zo. Zelf ooit voor een andere modelspoorder voor een DMX-player een programma "geschreven" met daarin een onweer. Van "mooi weer" naar "onweersbui". Met een tweede strip "4000K" was het effect wel aardig. Ik zou inderdaad voor wat extra "spots" gaan voor het effect. Het is altijd leuk om dat soort dingen uit te proberen.  (y)

De drivers kunnen per uitgang 500 mA aan, maar door powertransistoren zijn ze per uitgang verhoogd naar max. 4,8A

Hoeveel meter LED-strip heb je er aan hangen? Ik heb hier 5,00 meter (5050 - 60 leds/m) en die trekt 5,00 ampère (bij 11.50 volt) Een tweede witte strip en de boel schiet naar de 7,50 tot 8,00 ampère. De witte strips vragen meer dan de RGB-strips. Die zit tussen de 1,50 en 1,9 ampère per kleur.

Daar zeg je inderdaad iets. Ik heb gemerkt dat sommige ledstrips ondanks de juiste voltage warm worden. Die ik heb gebruikt toevallig niet (net nog even gechekt. Maar ik ken gevallen dat het wel het geval is.

Klopt, leds worden gewoon warm. Ik ken het niet anders.  Mogelijk zijn de strips met lowcurrent leds iets minder warm worden.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Dag- en Nacht simulatie makkelijk zelf gemaakt!
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2020, 23:13:37 »
Ik heb een rol van 5 meter warm wit aan de labvoeding gehangen, trok bij 12V 1,7A

De uitgangsversterker kan 4,8A hebben en word iets lauw, dus die 2A klopt wel. Ik heb 4 groepen van ongeveer 4 meter per groep van alle kleuren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?