Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:57:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:04
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door Sven
Vandaag om 10:52:55
En het gaat maar door... door zuylen
Vandaag om 10:51:24
1e modelspoorbaan door zuylen
Vandaag om 10:48:28
Uhlenbrock DCC decoder, is uit te lezen op IB-1, maar lok rijdt niet? door henk
Vandaag om 10:46:01
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door TonM
Vandaag om 10:40:48
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Martijn de Kuiper
Vandaag om 10:38:24
The Summer of 69 door MarcNL
Vandaag om 10:14:59
Rijtuigen op De Meer door martijnhaman
Vandaag om 10:14:37
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 10:07:01
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door H0eGenaamd
Vandaag om 09:59:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:43:28
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Ronald Halma
Vandaag om 09:08:51
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door NS8714
Vandaag om 08:40:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 08:37:42
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 06:20:04
Baanbouw Bosje77 door AndrevdG
Vandaag om 04:15:41
Philotrain buffers demonteren en spuiten door prutser
01 juni 2020, 23:46:38
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door clickmaniac
01 juni 2020, 23:31:27
Buitenlust door Joran
01 juni 2020, 23:20:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 juni 2020, 23:11:07
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
01 juni 2020, 22:56:04
Projekt 083-338 door 44
01 juni 2020, 22:55:30
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
01 juni 2020, 22:51:15
BNLS-module: "Grasland" door Eric B
01 juni 2020, 22:29:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
01 juni 2020, 22:25:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
01 juni 2020, 22:24:18
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
01 juni 2020, 22:02:02
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door janw
01 juni 2020, 22:00:58
  

Auteur Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?  (gelezen 5790 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #15 Gepost op: 09 december 2019, 22:37:21 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.
Niet opgeven hoor.
Dit zijn interessante opgaven die met logisch nadenken oplosbaar zijn.
En heb je het eenmaal voor elkaar dan heb je weer veel geleerd.
Succes!
(Ik zou er zelf ook flink op moeten puzzelen)

Groet, Bas

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • Metrop-Märklin
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2019, 01:17:02 »
Ik zat net even in de encyclopedie te bladeren, en dan zie ik dat die nog mooi ge-update kan worden met het eindresultaat van dit draadje: de Electrofrog kruising staat er nog niet bij.

Zo kwam ik ook als terloops een oud animatiefilmpje van Klaas tegen, maar dat gaat over wissel-puntstuk polarisatie.

En over de samenhang tussen puntstukken van wissels en kruisingen (engelsmannen) trof ik nog een oud draadje aan (uit 2015, met een bijdrage van Bert_Apd) over het "forceren" van rijweginstellingen.

En omdat die bijdrage wordt aangevochten, vormt dit voorbeeld een denktraining bij uitstek, ook al schiet het ver voorbij jouw probleemstelling.
 
Hoe minder relais (of frog juicers) je wilt hoeven gebruiken, hoe harder je moet nadenken.

Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Over keerlussen hoef je niet in te zitten (want als die zich al voordoen, dan los je die digitaal ergens anders op).
 
als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links.

Wissels stuur je vaak aan met relais of een wisselmotor, en b.v. Hoffman wisselmotor en MTB-wisselmotor beschikken over een extra contact voor puntstuk polarisatie.

Als je beide wissels dezelfde kant op schakelt, en je doet dat met zo'n aandrijving, dan hoef je geen aparte schakeling te ontwerpen voor het polariseren van je puntstuk van wissels en kruising. Volgens mij doelt Hennik daarop met het- jezelf-makkelijk-maken, het KISS-principe (Keep It Stupid Simple). Je hoeft alleen maar de juiste draadjes te trekken.

En dus moet je, als je anders wilt, aangeven waarmee je de wissels gaat omschakelen: wisselmotor, servo, wisselrelais, Seep, Tortoise, zie maar wat . Maar wil je meer hulp, vertel dan waarmee je de wissels omzet.

 

 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #17 Gepost op: 11 december 2019, 09:45:37 »
Jij rijdt digitaal (DCC, DR5000-centrale). M.a.w. je hebt 2 parallelle sporen die zich splitsen in 2x2 parallelle sporen, en beide rails hebben de plus en de min aan dezelfde kant. Dus als je dat tekent (meestal doen mensen dat met rood en blauw omdat de spoorstaven standaard zwart worden weergegeven), zie je zo waar het schip strandt.
Afgezien van digitaal of analoog, dit is dus de allereerste stap (Klaas zei het ook al), namelijk:
Het uittekenen van de afzonderlijke spoorstaven (rood en blauw) van de 2 wissels plus de kruising bij de diverse mogelijke wisselstanden. Er zijn dan 4 mogelijkheden.
Daarvan valt er al 1 af als onmogelijk omdat de kruising maar of 1 manier tegelijk bereden mag worden. Dan houd je dus nog 3 mogelijkheden over.
En als je de 2 wisselstanden aan elkaar koppelt (beide òf naar links òf naar rechts) dan zijn er nog maar 2 mogelijkheden die moeten worden uitgetekend.

Zodra je dit helder hebt, kun je kijken hoe je een en ander gaat schakelen. Inderdaad KISS. Hou het simpel. Het is niet ingewikkeld mits je stap voor stap werkt.

Groet, Bas

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2019, 12:06:37 »
Dank jullie wel voor alle hulp zodra ik er tijd voor heb zal ik alles uit tekenen en hier laten zien in deze topic.

Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3509
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #19 Gepost op: 12 december 2019, 11:37:31 »
Is dit niet gewoon de oplossing?

https://dccwiki.com/File:CrossingJunction.gif

Je kruising wordt zo correct gepoolt. Zorg dat het ontbrekende wissel gelijk aan het getekende wissel geschakeld wordt. Dus beide afbuigend of recht. Wel een relais nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
  • Aachenau West
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #20 Gepost op: 12 december 2019, 13:11:13 »
Goede oplossing.

Maar je hebt geen relais nodig als je de schakeling koppelt aan je wisselmagneet.
En stel dat die maar enkelpolig is (terwijl je dubbelpolig nodig hebt) dan is dat op te lossen doordat je in dit geval 2 wissels hebt (het eerste wissel voor de ene het tweede voor de andere pool)

Groet, Bas

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10198
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #21 Gepost op: 12 december 2019, 17:52:04 »
Ik gebruik tegenwoordig de DCC80, één voor elk punstuk. Puntstuk isoleren, draadje plus die van de rijstroom aansluiten op de DCC80 en klaar:
https://www.hattons.co.uk/212713/gaugemaster_bpdcc80_pack_of_three_dcc_autofrog_polarity_reversal_switches_for_electrofrog_points/stockdetail.aspx

Leen.


Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Online Online
  • Berichten: 11062
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #22 Gepost op: 13 december 2019, 06:45:35 »
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #23 Gepost op: 13 december 2019, 07:41:26 »
Dit is een leuk vraagstuk, je wilt natuurlijk niet beide wissels naar de kruising, maar wel beide van de kruising af, dus drie standen zijn ok en de 4e dus verboden.
Met twee relais, elk met 4 contacten kun je dit beveiligen. Elk relais schakel je gelijk met een wissel. Het 4e contact gebruikt om de totaalvoeding af te schakelen, sluit je rode zijde rond de wissels en kruising (zeg maar dat wat in het plaatje staat) niet rechtstreeks op de voeding maar op de bovenste draad in het schema aan, dan is het hele gebied stroomloos als de wissels verkeerd staan.



Groetjes Gert

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 10198
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #24 Gepost op: 13 december 2019, 10:21:27 »
Goeie tip, Leen. Die werken dus goed?

Ik gebruik ze sinds Eurospoor 2017 op de BMB-baan en heb nog geen klachten.
Ze zijn bovendien een stuk goedkoper dan de Frog Juicers van Tamworth.
In januari zal ik er nog gauw een stel bestellen.  ;)

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18927
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2019, 10:51:35 »
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #26 Gepost op: 13 december 2019, 12:09:48 »
Ik ben niet zo'n voorstander van frogjuicers en soortgelijke schakelingen. Er moet eerst een kortsluiting ontstaan voordat ze omschakelen. Wat mij betreft liever de polariteit direct goed zetten aan de hand van de gekozen route.

Bedoel je in DCC dan bv dr4102 die je aansluit op de DR4024 of servodecoders die de polariteitswissel aansturen aan de hand van de wisselstand?
Groeten

Herbert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18927
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #27 Gepost op: 13 december 2019, 12:33:38 »
Onafhankelijk van de manier van aansturen en of het digitaal of analoog is bedoel ik gewoon: de puntstukken polariseren in overeenstemming met de wisselstanden.

Los daarvan, als je het allemaal te ingewikkeld vindt worden is zo'n ding wat Stoomboy voorstelt wel een makkelijke oplossing. Je installeert er 1 per puntstuk en je bent klaar. Maar het heeft niet mijn voorkeur.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.