Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie gaat er zaterdag 18 januari naar Houten door Falcon10
Vandaag om 23:27:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jelmer
Vandaag om 23:19:58
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Tijdperk||
Vandaag om 23:13:12
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door becasse
Vandaag om 23:08:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:58:37
Trawos plan U superen door Wil uut Drenthe
Vandaag om 22:57:25
Brawa 2020 door Pauldg
Vandaag om 22:56:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 22:56:19
BNLS kalender 2020 door MOVisser
Vandaag om 22:52:11
Taps toelopende buis? door Pauldg
Vandaag om 22:48:55
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:30:28
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f door Bart Donker
Vandaag om 22:25:33
Malmö en de Öresundbrug. door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:22:32
BNLS-Module: “Zandvoort” VAM vuillaadstation door nighttrain1
Vandaag om 22:07:38
Artitec 2020 door NS8714
Vandaag om 22:04:32
Artitec Ovaalramer ledstrip te fel door Romavami
Vandaag om 22:04:31
Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
Vandaag om 21:59:30
Loksound micro v4.0 sound slot verwijderen door Mar-Cas
Vandaag om 21:59:07
3D scannen op On traXS! 2020 door ATB
Vandaag om 21:37:28
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:27:01
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Chris
Vandaag om 21:22:31
Witte decals, waar laten printen? door wimla
Vandaag om 20:41:18
Minitrix 2020 door HansQ
Vandaag om 20:30:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:25:01
TTAS, een ontspannen oefening in 0 door NS8714
Vandaag om 20:18:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:12:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:59:02
Startbit decoder, ESU-basic decoder werkt niet met zelfbouwcentrale. door Jos Schnitzler
Vandaag om 19:53:49
Dordrecht jaren 70 door Peter Kleton
Vandaag om 19:49:59
Lineaire servo's, ervaringen? door 72sonett
Vandaag om 19:49:39
  

Auteur Topic: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?  (gelezen 1888 keer)

Erik

  • Online Online
  • Berichten: 1760
  • treinen snuffelaar
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Gepost op: 08 december 2019, 12:18:44 »
Hallo.

Ik gebruik peco code 55 rails N spoor , en de kruising en de wissels zijn voorzien van electrofrog.
Maar net met dat laatste wil het niet echt lukken ik heb hier dus een korte kruising SL-E393F liggen en daar zijn al 4 draden aan gesoldeerd maar waar sluit ik deze 4 dan aan.?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee verder helpen?
Mvg
Erik
« Laatst bewerkt op: 08 december 2019, 13:53:28 door Bert van Gelder »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 1098
  • Oude meuk in h0
Re: Korte kruising SL-E393F
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2019, 12:58:05 »

Erik

  • Online Online
  • Berichten: 1760
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2019, 14:16:16 »
Ja en nee sorry maar ik denk en neem aan dat de afbeeldinv wat er op die forum staat wel juist is hoe alles aangesloten moet worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18066
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2019, 14:30:48 »
2 draden zitten aan de doorgaande spoorstaven, die worden vast aangesloten op de spoorvoeding. De 2 andere draden zitten aan de puntstukken, die worden omgeschakeld volgens de ingestelde route. Soms moet dat met een apart contact, maar soms kun je een puntstuk direct verbinden met het puntstuk van het aansluitende wissel. Het hangt er van af hoe het sporenplan rond de kruising er uit ziet. Dus laat eens zien hoe je sporenplan is.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Erik

  • Online Online
  • Berichten: 1760
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #4 Gepost op: 08 december 2019, 21:23:32 »
Hoi

Dit is een probeersel om te kijken of alles past en na veel passen en meten moet dit gaan lukken.

Het is als volgt er komen 2 sporen van onderen die van en naar de schaduwstation komen, 2 afbuigende sporen gaan naar het hoofdstation , de 2 rechtersporen komen aan de andere kant van de hoofdstation.





Hopelijk is alles duidelijk wat ik in gedachte heb.

Mvg
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18066
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2019, 22:00:37 »
Een oplossing die ik zo even snel kan verzinnen: laat met elk wissel een bistabiel relais mee schakelen. Als het wissel naar de kruising leidt staat het bijbehorende relais in de aan-stand. Met de contacten schakel je dan de puntstukken van de kruising op de juiste polariteit.

Omdat de wissels een tegengestelde invloed hebben op de puntstukken mogen ze niet tegelijk naar de kruising wijzen. In de besturing van de wissels moet je er dus voor zorgen dat dat niet gebeurt. Maar je kunt het ook beveiligen door de spanning voor de puntstukken over beide relais te laten lopen. En wel zo dat de polariteit goed is als één relais "aan" staat en dat de puntstukken geen spanning krijgen als beide relais tegelijk "aan" staan.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Erik

  • Online Online
  • Berichten: 1760
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2019, 22:13:31 »
Pfff heb nu al spijt dat ik deze gekocht heb.
Ik dacht zo ooo deze sluit ik gewoon mee aan op de baan spanning en ik isoleer alle railsen van de wissels die aan de kruising zitten.

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #7 Gepost op: 09 december 2019, 13:21:47 »
Kijk even op deze link:
https://dccwiki.com/Wiring_Crossings
Er moten inderdaad 4 draden aan gesoldeerd te worden, maar even anders dan dat we gewend zijn.

Gert.




Erik

  • Online Online
  • Berichten: 1760
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #8 Gepost op: 09 december 2019, 18:23:16 »
Ik snap de link wel een beetje maar waar kan ik dan zo dcc reserver kopen?

Maar bestaat er geen eenvoudiger oplossing hiervoor en zeg nu niet om de kruising niet te gebruiken .

Erik

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #9 Gepost op: 09 december 2019, 18:48:15 »
Zoals Klaas in reactie #3 al aangaf kun je de bedrading van je kruising niet los zien van je sporenplan. Je sluit er twee wissels op aan, en als ik het goed zie, zijn die ook elecrofrog? Heb je al nagedacht hoe je dan de puntstukken van je wissels gaat polariseren? Daar kun je dan mogelijk ook gebruik van maken voor je kruising.

Nog een vraag die de oplossing beïnvloedt: rij je analoog of digitaal?

In alle gevallen: als je een makkelijke oplossing zoekt, kies er dan voor om beide wissels altijd tegelijk te schakelen, dus altijd beide naar rechts of beide naar links. Anders wordt het toch echt iets spannender, maar nooit onmogelijk  ;)

Erik

  • Online Online
  • Berichten: 1760
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2019, 18:57:02 »
Even voor alle duidelijkheid ik rij digitaal met als centrale de DR5000 en de wissels zijn idd ook electrofrog.

Mvg
Erikm

Erik

  • Online Online
  • Berichten: 1760
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #11 Gepost op: 09 december 2019, 19:36:30 »
Pfffff stom van me dat ik niet goed alles heb gelezen wat Klaas zei in reactie#3 ik ga dat zo doen wat Klaas heeft voor gesteld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18066
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #12 Gepost op: 09 december 2019, 21:12:32 »
Erik, het overvalt je misschien een  beetje dat het nu wat ingewikkelder wordt dan je had voorzien. Maar ik weet uit ervaring dat de treinen betrouwbaarder over wissels en kruisingen lopen met gepolariseerde puntstukken. Ik werk al heel lang uitsluitend met gepolariseerde puntstukken. Het kost wat extra inspanning maar dat is het zeker waard.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Erik

  • Online Online
  • Berichten: 1760
  • treinen snuffelaar
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2019, 22:02:25 »
Dus even alles samenvatten, we beginnen bij de kruising de 2 buitenste draden gaan naar de rail spanning(maakt het wat uit dat 1 draad wordt aangesloten op een aansluit punt voor de ongedecteerde stukken van de bezetmelders).

De 2 binneste draden die in het puntstuk zitten wordt dus aan de andere puntstuk van de wissel gemonteerd.

Of ben ik nog iets vergeten?
Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18066
    • Pagina van klaas
Re: Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan?
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2019, 22:09:58 »
Je kunt de puntstukken van de kruising niet domweg verbinden met de puntstukken van de wissels. Bij zo'n probleem begin ik met het uittekenen van alle rijwegsituaties en daarin zie je dan voor elk puntstuk wat de polariteit moet zijn.
Je ziet dan ook dat er in bepaalde situaties een kortsluiting ontstaat als je de puntstukken zonder meer met elkaar verbindt. Je zal dus met hulprelais moeten werken om de zaak in goede banen te leiden. Of met extra contacten op de wisselaandrijvingen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.