Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU Ecos AC/DC samen door mardig23
Vandaag om 23:52:54
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door Thowra
Vandaag om 23:50:11
Lenz decoder 1035, waar zit de massa? door Priegelman
Vandaag om 23:48:05
Loksound micro v4.0 sound slot verwijderen door Ronald Halma
Vandaag om 23:44:25
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Thowra
Vandaag om 23:33:41
Malmö en de Öresundbrug. door Hendrik Jan
Vandaag om 23:30:45
Olie door Alain1964
Vandaag om 23:29:43
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door Krokodil68
Vandaag om 23:10:01
Piko BR 82039, rijdt analoog, maar niet met ESU decoder? door Jos Schnitzler
Vandaag om 22:58:16
Update: baan in de tropen door Daniel Caso
Vandaag om 22:55:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Yuri Sloof
Vandaag om 22:54:22
Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
Vandaag om 22:54:17
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Pauldg
Vandaag om 22:49:59
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Carl
Vandaag om 22:49:35
MB-module: Stukje Frankrijk door Chris80
Vandaag om 22:47:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:46:54
Uit en Thuis, de bouw door Wim Vink
Vandaag om 22:15:08
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 22:08:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 22:08:22
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Daniels
Vandaag om 21:55:09
Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig door valkyrienineball
Vandaag om 21:45:28
Taps toelopende buis? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:35:52
Kleurenfilm uit WO2 met stoomloc in Amersfoort door Syb030
Vandaag om 21:33:16
Artitec 2020 door eichddraig
Vandaag om 21:13:36
Rangeer avontuur met Sik en 2400 door EricZmS
Vandaag om 20:52:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:43:49
Rijnmondlijn in h0 door Sebas5998
Vandaag om 20:38:02
MB-module: “Roubaix” door Chris80
Vandaag om 20:37:27
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f door Daniel Caso
Vandaag om 20:27:23
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Zoedelaar
Vandaag om 20:13:03
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 770 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3460
  • NS tijdperk III b/c
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18627
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6946
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest