Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3D/RM: NS Sik 200/300 locomotor in schaal N 1:160 door Besselspoor
Vandaag om 10:34:29
Welke manier van handbediening op wissels? door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:34:22
Artitec CSA-1, stadsbus door Spoor010
Vandaag om 10:30:48
Uitlezen decoder met Twin-Center door Roofje59
Vandaag om 10:21:19
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 10:09:59
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 10:04:50
Tillig DDR DR Bme 2de klasse rijtuig type Y/B 70 H0 door stefan88
Vandaag om 09:55:06
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 09:48:43
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 09:47:05
BNLS-module: "Grasland" door NS264
Vandaag om 09:34:45
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:33:54
Doornvliet door Ronald Halma
Vandaag om 09:19:47
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 08:42:59
Bouw Br 03 001 Borsig door puntenglijder
Vandaag om 08:42:28
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door Noordernet
Vandaag om 08:28:36
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 08:23:36
Polderparade door JoopSpoort
21 september 2020, 23:52:27
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
21 september 2020, 23:43:17
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
21 september 2020, 23:38:08
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
21 september 2020, 22:55:12
Re: Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Modellbahnwagen
21 september 2020, 22:48:00
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door spoorzeven
21 september 2020, 22:16:23
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
21 september 2020, 22:13:16
Projekt 083-338 door Hirschsprung
21 september 2020, 22:12:22
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
21 september 2020, 21:35:12
Live met video rijden door Fritsprt
21 september 2020, 21:25:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
21 september 2020, 20:54:06
Openen Jouef BB67604 - HJ2340 door RonaldvA
21 september 2020, 20:14:30
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Olav
21 september 2020, 20:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edde
21 september 2020, 19:50:34
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 3581 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19191
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7302
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2951
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3541
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest