Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:53:34
Bij Heukelom en Oisterwijk Oost hekken geplaatst (Fotolokatie)? door Johan77
Vandaag om 22:44:00
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 22:32:21
NS perronrand , welke kleur beton door MOVisser
Vandaag om 22:20:48
RTM-tijden herleven... door Marc tramt
Vandaag om 22:18:38
Baanbouw Bosje77 door Ronaldp
Vandaag om 22:13:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 22:00:56
OV-bedrijven hebben nog steeds geen financiële steun ontvangen. door Bert van Gelder
Vandaag om 22:00:35
Fleischmann 4117, Buehler motor loopt zwaar door Silvolde
Vandaag om 21:50:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
Vandaag om 21:38:54
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door 72sonett
Vandaag om 21:02:10
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 21:01:22
Spoor 1 baan Gebr. Vierling: van DB naar ÖBB door becasse
Vandaag om 21:00:37
Buitenlust door becasse
Vandaag om 20:46:18
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 20:34:46
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:22
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 20:20:28
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door ronald1956
Vandaag om 20:05:34
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Luc2000
Vandaag om 20:00:54
Rocrail gebruikersgroep door PeterC
Vandaag om 19:49:21
NL baan: Frotterdam in h0 door Forever Rocofan
Vandaag om 19:43:32
Roco 63123 startset, RAm met MultiMaus, geen geluid? door willyTEE
Vandaag om 17:03:33
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door NS1220
Vandaag om 16:11:17
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 16:04:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 16:04:08
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:50:22
NS 6100 van GM&S door FritsT
Vandaag om 15:46:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 15:24:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Hans Grasmaijer
Vandaag om 15:20:48
Sehr-am-Üzant II door nkob
Vandaag om 15:17:42
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 3578 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19184
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7301
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2951
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3539
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest