Doel:€250.00
Donaties:€345.00

Per saldo:€95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
Vandaag om 19:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:37:17
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
Vandaag om 19:31:12
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:26:15
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Biesje
Vandaag om 19:25:57
Modelspoor-Fair Roosendaal, 25-26 januari, Roosendaal. door EddyK
Vandaag om 19:21:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:17:02
Opstelruimte bij ProRail te weinig? door Jeronimos
Vandaag om 19:16:14
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 19:15:29
Update: baan in de tropen door NS1220
Vandaag om 19:13:35
MB-module: “Roubaix” door Chris80
Vandaag om 19:12:42
Brawa 2020 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:09:15
Electrotren 1300 Turquoise rijdt niet... door prutser
Vandaag om 19:06:36
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 18:58:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 18:58:22
Kleurenfilm uit WO2 met stoomloc in Amersfoort door zuylen
Vandaag om 18:49:36
De Hondsrugbaan, H0 door Noordernet
Vandaag om 18:39:43
Roco 2020 nieuws door tinus
Vandaag om 18:35:32
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door nkob
Vandaag om 18:34:57
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:59:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 17:49:09
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:45:56
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ceuleer
Vandaag om 17:28:01
Den Overslag & Marchan'Dix door Frans Peeters
Vandaag om 17:18:57
Malmö en de Öresundbrug. door Stedahult
Vandaag om 17:08:40
Villa VADA door Duizendpoot
Vandaag om 17:04:59
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Hlv53
Vandaag om 16:55:48
Loconet terugmelder voor Busch veldbaan door Bert_Apd
Vandaag om 16:36:37
Dordrecht jaren 70 door Peter Kleton
Vandaag om 16:27:55
Een Zilverling, graffiti op een treinstel. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:27:47
  

Auteur Topic: Kans op kortsluiting?  (gelezen 774 keer)

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Kans op kortsluiting?
« Gepost op: 06 december 2019, 07:11:22 »
Hoi
Een 'spannend' vraagje.

Ik rijd analoog met profirails. De wissels zijn denkend; oftewel de wisselstand bepaalt welke richting spanning heeft.'
Sinds kort heb ik de binnenbaan en buitenbaan apart gevoed met 2 trafo's.
Bij de verbindingssporen tussen de beide banen blijkt de verbindingsbaan tussen de wissels ook spanning te hebben als de wissels zo zijn ingesteld dat er GEEN verbinding is tussen de beide trafo's/banen.

Komt dat doordat trafo I het ene been van het verbindingsspoor voedt met + en trafo II de Min-pool is? (zie schetsje!)



Kan deze situatie of is er een kans op kortsluiting (muv het verbinden van beide banen met trafo aan in verschilende rijrichtingen!)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3466
  • NS tijdperk III b/c
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2019, 10:01:47 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18631
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2019, 10:25:44 »
Het 'denken' gaat alleen over de stukjes rails die op het puntstuk aansluiten. Bij deze combinatie is het natuurlijk zo dat de verbindingsrails telkens bij het ene wissel op het puntstuk aansluit en bij het andere wissel juist niet, zodat de verbindingsrails vanuit dat andere wissel wordt gevoed. Bij de scheiding tussen twee trafo's moet je ook hier beide railstaven isoleren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6947
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2019, 12:51:32 »
Mij is altijd geleerd om in dit soort situaties de rails tussen de wissels (stroomkringen) in beide spoorstaven goed te isoleren.


Precies.


@Jeroen, welk merk wissels heb je Fleischmann of Peco of iets anders?
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2841
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2019, 13:03:01 »
Profirails, staat er in de openingspost. Denkend uitgevoerd.

Reinier

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3459
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2019, 14:47:02 »
Bij analoog zul je altijd een isolatie moeten aanbrengen, wil je met twee treinen onafhankelijk kunnen rijden.
Tenminste als je geen rookgenerator ter hoogte van je regelaars wilt hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Jeroen586

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • Stroom omdat stoom niet meer kan
Re: Kans op kortsluiting?
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2019, 15:12:53 »
heren,
bedankt; de overgavesporen zijn geisoleerd.
heb ik de afgelopen 2 dagen geluk gehad; er zijn geen pluimen geweest