Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Schakelborden voor bestaande digitale centrales  (gelezen 1767 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Schakelborden voor bestaande digitale centrales
« Gepost op: 24 november 2019, 17:15:23 »
Ik had laatst op onze MSV opendag treinen en wissels bestuurd met een central station 3. Ik heb dit als een bijzonder gebruikersonvriendelijke manier van aansturen ervaren maar dat terzijde.
Ik ben nu zo bezig met m'n homemade arduino besturing voor.. alles. En ik wilde fysieke schakelpanelen per module, want dat vind ik mooi en fijn werken.

Ik was nieuwsgierig naar hoe bestaande centrales gebruik kunnen maken van een fysiek schakelpaneel voor je wissels en wisselstraten ed.

Laten we het beperken tot een Ecos II, CS2/3 en een Z21. Ik meen dat dit de wat gangbare centrales zijn op het moment?

Ik weet dat je een CS2/3 kan verbinden met een 6021 control unit, een 6060 keyboard en een memory 6043. Daarmee kan je dus, als ik het goed begrepen heb, fysieke knoppen voor wisselstraten aanleggen. Alleen dan zit je dus vast aan zo'n 'kastje'.

Wat nou als je zelf een mooi schakelpaneel heb gefabriceerd? Kan je dat met de bestaande centrales laten werken?

Je zou knopjes kunnen verbinden aan het terugmeld systeem zoals een S88 module, maar kan je je centrale nu instellen dat hij daarmee wissels en wisselstraten kan aansturen? En zou dat een goede manier zijn? Of heeft men hier iets anders voor bedacht?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Schakelborden voor bestaande digitale centrales
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2019, 19:48:18 »
Citaat
Kan je dat met de bestaande centrales laten werken?

Dat kan, hier wat Xpressnet voorbeelden.

Hier staat een Xpressnet versie obv Mega8

http://members.home.nl/robert.evers/s88switchpanel.htm

Hier met een scherm

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88511.0

Of hier   

https://www.youtube.com/watch?v=RO6JZf3LE4k

https://www.robokalle.de/

Vraag is even waar je evt wisselstraten wilt instellen, in de centrale (als die dat kan) of met wat geprogrammeer in de switch panel ....

Mvg

Robert

« Laatst bewerkt op: 24 november 2019, 20:03:27 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Schakelborden voor bestaande digitale centrales
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2019, 11:25:56 »
Ik gebruik Track Control van Uhlenbrock. Dat is op basis van Loconet en heb ik via de Loconet adapter op de ECoS aangesloten.
Je kunt het net zo mooi en duur maken als je zelf wilt. (Ik heb het als lowbudget samengesteld)

Ik gebruik het voor handmatig wissels om te leggen op het station Blausee-Mitholz
Zie video: https://www.youtube.com/watch?v=icmKRCOI6yc

Omdat in de Track Control modules uitlichting zit heb ik die wel gebruikt voor het uitlichten van de rijwegen die Koploper legt, zo kan ik volgen wat koploper doet op het station Blausee-Mitholz en kan ik zien wanneer ik zelf kan gaan rangeren (Ik vraag nl Rangeierfahrt aan waarmee ik 1 hooft spoor blokkeer door een blok door een melder bezet te maken)
Zie video https://www.youtube.com/watch?v=z6vjg8Amqhg

Het paneel is slechts met een 3 aderige kabel verbonden met Loconet. Ik kan door die kabel los te maken het gehele paneel zo wegnemen van zijn plaats.

Dit is dus een kant en klaar systeem.

Mvg, Johan

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Schakelborden voor bestaande digitale centrales
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2019, 11:49:25 »
Lenz heeft de LW150 hiervoor. Kun je gewoon knopjes aan verbinden en die op je eigen schakelbord plaatsen.

Zelf werk ik gewoon met de S88 terugmelders. "Massa" detectie met de schakelaars die ik met de hand bedien, en dan in de software daar een taak achter zetten om de wissels om te zetten. Probleem is dan wel dat je altijd de computer aan moet hebben om er mee te kunnen werken.

Voordeel is dan wel weer dat je ook wel iets meer acties achter 1 z'n knop kunt zetten.

Groet,
Roelco

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Schakelborden voor bestaande digitale centrales
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2019, 13:12:37 »
Hallo Bas,

Als je toch al met Arduino's bezig bent, waarom sluit je je knopjes niet direct aan op een Arduino, en laat deze Loconet commando's genereren, welke je via een simpel Loconet interface-shieldje aan je (Loconet) centrale aansluit ? Ik heb een prototype installatie gemaakt, waarbij ik (nog) geen fysieke knopjes aan de Arduino heb aangesloten, maar via de Arduino serial interface wisselcommando's geef. Ik zie deze op mijn Intellibox Basic aankomen, wissels omzetten, en via de USB/com-poort interface van de Intellibox weer terug op de laptop in Koploper aankomen. Ik gebruik de Loconet software voor Arduino van MRRwA.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Schakelborden voor bestaande digitale centrales
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2019, 15:22:17 »
Nou bij mij thuis zit het wel goed.

Het gaat mij om de hoog oven baan op de club. Die is slecht iets van 1 meter een beetje diep maar hij is erg lang. Ik denk een meter of 15. Deze baan draait op een CS3 en daaraan hangt een computer met iTrain.

Alleen de grap is. Er zit geen 1 enkele bezetmelder in deze hele baan. Dat moeten ze nog doen. De iTrain laptop wordt nu alleen gebruikt om wissels om te zetten. En hij draait een server voor de apps. Iets wat ook soms problematisch kan zijn.

Ik dacht dus, als we straks dus wel goed draadloos treintjes kunnen besturen en wel een S88 bus hebben hangen (wordt nog leuk met 15m en spook meldingen. Heb daar veel 'spookverhalen' over gelezen ;D) kunnen we dus per wisselstraat een simpele schakelpaneel maken. En dat zou idd met een arduino kunnen.

Ik kwam een filmpje tegen van bnls collega rudyB
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
    • Windhoven
Re: Schakelborden voor bestaande digitale centrales
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2019, 15:37:06 »
Ook de stand van de wissels als je die met lampjes wil doen zou je kunnen doen door een Arduino naar de dcc commando's voor de wisels te laten luisteren en zo juiste lampjes aan en uit te doen op het paneel.
Johan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Schakelborden voor bestaande digitale centrales
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2019, 16:27:39 »
Joran.

Als je toch al een arduino heb waarmee je knoppen inleest, dan kan je net zo goed zelf de ledjes aansturen. Daarvoor hoef je niet het DCC signaal af te luisteren. Ik heb ff gekeken. Een arduino aansluiten en programmeren voor gebruik met de S88 bus is een fluitje van een cent, maar je DCC signalen wilt gaan afluisteren... daar komt 5x meer werk bij kijken. Technisch gezien is het beter omdat je dan echt 'feedback' heb, maar het lijkt me erg overbodig.

Ik zat trouwens nog even te kijken naar die lenz LW150 en de M* S88 dingetjes, maar die zijn behoorlijk aan de prijs  :o. Die S88 kwam natuurlijk niet als een verrassing. Ik heb wel eens een €67,- remmodule opengemaakt om vervolgens te ontdekken dat er voor nog geen ~€5,- aan componenten in zat. Ik baalde want ik had er op dat moment 4 in mijn bezit... :'(

Ik hoop dat we een CS3+ op de club hebben. Volgens mij kan ik daar direct een s88 artikel zonder s88 link op aansluiten.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)