Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 10:48:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Veerboten  (gelezen 9195 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Veerboten
« Gepost op: 21 november 2019, 12:20:41 »
Dit krijg ik net door van SpoorPro,

De veerpont tussen Duitsland en Denemarken neemt op 15 december voor de laatste keer een trein mee. Deze Vogelvluchtlijn is een van de laatste spoortrajecten in Europa die gebruik maakt van zo’n spoorpont. Slechts enkele decennia geleden werd het concept varende trein nog in veel landen toegepast, maar inmiddels is het met uitsterven bedreigd.
In Nederland voer er tot in de jaren tachtig nog een spoorpont over het IJ, en langer geleden tussen de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden en tussen Enkhuizen en Stavoren. Duitsland kende tot voor kort ook nog een treinverbinding met Zweden via een spoorpont, maar sinds die is opgeheven vaart er alleen nog zo’n pont vanuit Duitsland naar Denemarken. Nu nog drie keer per dag op en neer tussen het Duitse Puttgarden en Deense Rødbyhavn. Na 15 december is ook dat verleden tijd en vaart er in Europa alleen nog een spoorpont tussen het Italiaanse vasteland en Sicilië. Website Treinreiziger.nl maakte alvast een laatste rit met de Duits-Deense Vogelvluchtlijn.
De Vogelvluchtlijn is vernoemd naar de route die trekvogels afleggen. In 1963 werd het traject tussen Hamburg en Kopenhagen in gebruik genomen nadat ruim 100 jaar eerder de eerste plannen ontstonden. Tussen de havens van Puttgarden en Rødbyhavn vaart een sindsdien een veerpont over een afstand van 19 kilometer met zowel auto’s als een treinstel aan boord. De overtocht neemt ongeveer drie kwartier in beslag.
De treindienst is een samenwerkingsverband tussen Deutsche Bahn en zijn Deense collega DSB. Het schrappen van de spoorpont maakt deel uit van de voorbereiding op de bouw van een nieuwe weg- en spoortunnel tussen Duitsland en Denemarken. De bouw van deze tunnel, die in 2028 klaar moet zijn, gaat volgend jaar van start. Tot de opening van de tunnel wordt de route van de intercity-verbinding tussen Hamburg en Kopenhagen tijdelijk verlegd.
De trein rijdt daardoor straks weliswaar via een flinke omweg, maar wel zonder een tussenstop van 45 minuten voor de boot. Ondanks de langere route, die onder meer via Flensburg en over de Grote Beltbrug voert, duurt de totale reis ongeveer een kwartier korter en 4 uur en 40 minuten in totaal. Als de tunnel tussen Duitsland en Denemarken klaar is, kost een enkeltje Hamburg-Kopenhagen nog maar 2,5 uur.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2312
Re: Veerboten
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2019, 13:13:18 »
hmm, daar gaat weer een stukje jeugd sentiment  :'( de eerste keer was ik 11 toen ik met die pont mee ging. ik vond het altijd weer een hele happening als we met de trein de boot op gingen!

edit: maar even in het archief een 2tal foto's op geduikeld.. niet de beste maar ach, het gaat om het idee  ;D mocht dat hier niet horen, dan mogen ze ook gerust er weer af



station putgarden, het was al behoorlijk donker. zomer 1990



het op rijden op de pont. zomer 1990

« Laatst bewerkt op: 23 november 2019, 00:13:22 door Duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Veerboten
« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2019, 13:36:09 »
In 2014 nog gebruik gemaakt van deze verbinding, op de terugweg uit Noorwegen.
Het was toen al een verlopen bende, met name in Puttgarden stonden de berkjes metershoog op het perron.

Maar het had wel wat, zo'n uurtje varen. Even onthaasten, een hapje eten, potje bier erbij.
Nu dus bijna verleden tijd.
De wereld wordt kleiner.

En een stukje saaier.

hilsen
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 823
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Veerboten
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2019, 13:52:02 »
Afgelopen jaar op de heenweg op de pont nog een Deense trein op de boot naar Denemarken toe naast de auto. Stukje nostalgie dat verdwijnt. Vreemd dat het op 15 december stopt terwijl de tunnel er nog lang niet is(misschien te maken met de nieuwe dienstregeling?)
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Veerboten
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2019, 18:38:14 »
Jammer dat die treinveerverbinding verdwijnt, ik vond het een aangename onderbreking van de treinreis.
In 2009 heb ik er wel een foto gemaakt.


Groeten van Teun
Groeten van Teun.

Maurice K

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Veerboten
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2019, 19:32:42 »
Was dus ook een mooi thema om maar eens wat te gaan bouwen ;D



Grt Maurice

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Veerboten
« Reactie #6 Gepost op: 22 november 2019, 00:27:39 »
In 1998 es een retourje Hamburg <> Puttgarden gemaakt aan boord van een IC3.
Op de terugweg mocht ik mee  in de stuurpost met de Locführer en een bakkie gekregen van de treinbegeleider.
(Had ik een gesprek mee gehad in afwachting op het uitrijden van de trein uit de boot. Het station was onbemand en kon er toen geen IC toeslag kopen.)
Het sneeuwde tijdens te terugweg tussen Puttgarden en Lübbeck.

Leuke ervaring,

Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Veerboten
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2019, 01:20:32 »
Eenmaal in Puttgarden geweest doordat ik in de jaren 80 vanuit Hamburg de ochtendtrein naar West Berlijn gemist had en dus uren moest wachten op de middagtrein (Hamburg-West Berlijn reed 3 keer per dag transit door de DDR). Om de tijd te vullen een retourtje Puttgarden over de vogelfluglinie gemaakt, heen met een IC met 2 locs van de serie 218 ervoor, hangend uit een raam vanuit het eerste rijtuig was dat puur genuss.
In Puttgarden een oponthoud van ongeveer 10 minuten en met een D trein die uit dezelfde boot kwam waar ik de Intercity in zag verdwijnen terug naar Hamburg waar ik net op tijd was om door te kunnen naar Berlijn, wat overigens een heel ander sfeertje gaf.
Groeten,
Richard

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Veerboten
« Reactie #8 Gepost op: 23 november 2019, 11:20:25 »
10 jaar geleden met de pont overgestoken naar Denemarken. Tijdens een motorvakantie. Leuke etappe van de reis. Trein en water is sowieso mijn ding (Wadlander), in het groot en het klein.
Jammer dat ook dit verdwijnt. Jeugdsentiment, romantiek, noem het zoals je wilt. Het verdwijnt en alleen de herinnering blijft.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Veerboten
« Reactie #9 Gepost op: 23 november 2019, 12:48:46 »
Denemarken, veerponten en spoor, daar noem je een combinatie!

Zoek eens op Evp.dk, de website van Erik V. Pedersen. Niet alleen DSB, maar ook regionale spoorwegen (privatbaner), veerboten en vuurtorens.

Pedersen zal tegen de 80 jaar lopen en is al vroeg begonnen te fotograferen.

Verder hoop ik dat de Wadlander nog wat in de planning heeft. Ik vond het altijd een leuk draadje.

Wolter
Moins mais mieux.